Obiekt miłości #2: Detale. Siedem rzeczy, za które pokochaliśmy Mafię 1
Spis treści
Obiekt miłości #2: Detale
Piętnaście lat po premierze pierwsza Mafia wciąż jest niedościgniona w swoim gatunku w kwestii dbałości o detale. Wystarczy się zastanowić i spróbować odpowiedzieć na jedno pytanie: w jakiej innej grze akcji z ostatnich lat podczas jazdy samochodem mogło nam zabraknąć paliwa, jeśli wcześniej nie zadbaliśmy o zatankowanie na którejś ze stacji benzynowych? Nie mówiąc już o możliwości przełączenia się na manualną skrzynię biegów czy włączenia ogranicznika prędkości?
Ta ostatnia funkcja zresztą nie jest tylko interesującą ciekawostką, a bardzo użytecznym narzędziem, gdyż policjanci w grze Illusion Softworks potrafili reagować na najdrobniejsze nawet przewinienia, zaskakując tym graczy mających wcześniej do czynienia z ich znacznie bardziej pobłażliwymi kuzynami z Liberty City. Reakcję władz mogliśmy wzbudzić, powodując drobne stłuczki, przekraczając dozwoloną prędkość czy przejeżdżając przez skrzyżowanie na czerwonym świetle. O ile zostaliśmy zauważeni, na co szanse rosły lub malały zależnie od pory dnia – o określonych godzinach liczba patroli ulegała zmniejszeniu bądź zwiększeniu.
Nie wszystkie przewinienia musiały się przy tym kończyć strzelaniną czy więzieniem – dysponując wystarczającą gotówką, mogliśmy bez większych problemów wymigać się od odpowiedzialności za drobne wykroczenia. Takiego przywiązania do detali próżno szukać w innych grach – nawet Mafia II i Mafia III znacząco odstają od swego pierwowzoru, zrezygnowawszy z wielu zastosowanych w nim rozwiązań.
Daniel Vavra
Urodzony w 1975 roku pomysłodawca Mafii do Illusion Softworks dołączył w 1998 roku jako grafik pracujący przy Hidden and Dangerous. The City of Lost Heaven było jego drugim projektem – tu już pełnił funkcję dyrektora, scenarzysty i pomysłodawcy całości. Vavra przez kilka lat pracował również nad Mafią II, opuścił jednak zespół na długo przed końcem produkcji, twierdząc, że nie miał nad swoim dziełem wystarczającej kontroli. W 2011 roku razem z kilkoma innymi osobami założył Warhorse Studios, gdzie aktualnie tworzy ambitnie zapowiadającą się realistyczną grę RPG Kingdom Come: Deliverance.