Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 25 kwietnia 2020, 10:45

Game dev w czasach zarazy – czy nowe Assassin’s Creed można zaprojektować w kuchni?

Koronawirus nie napadł gwałtownie, raczej stopniowo i powoli rozpełzał się po świecie, paraliżując kolejne kraje, miasta, firmy i całe branże. Jak pandemia wpłynęła na gamedev? Owszem, nie jest dobrze.

Spis treści

Jest 11 marca, siedzę w redakcji GRYOnline.pl przy ulicy Gabrieli Zapolskiej w Krakowie. Oprócz mnie na piętrze są dwie osoby. Na biurkach pozostawione w nieładzie rzeczy. Staram się tego nie widzieć, bo przy moim wrodzonym pesymizmie stają mi od razu przed oczami te wszystkie pomieszczenia, które eksplorujemy w serii Fallout: z opuszczonymi biurkami, papierami, długopisami, kubkami po kawie i komputerami, na których wciąż da się znaleźć zapiski sprzed apokalipsy o sprawach już nieistotnych, dotyczących ludzi już nieżyjących.

Tak wyglądają teraz spotkania redakcyjne. Czasami potrzebujemy odprężenia. - Game dev w czasach zarazy – czy nowe Assassin’s Creed można zaprojektować w kuchni? - dokument - 2020-04-27
Tak wyglądają teraz spotkania redakcyjne. Czasami potrzebujemy odprężenia.

Reszta redaktorów od paru dni siedzi w domach, gdzie każdego dnia – z kuchni, sypialni, a pewnie nawet czasem i z łazienki – prowadzą duży portal o grach. Ja również za kilka godzin wyjdę z firmy i pojadę do domu, w którym spędzę najbliższe kilkadziesiąt dni. Gdy piszę te słowa, nie jestem jeszcze w stanie powiedzieć, ile dokładnie. Nie załamuję się, nie dramatyzuję, ale w ostatnim tygodniu „problem chiński” stał się problemem polskim. Trudno więc nie zadawać sobie po cichu pytań. Co będzie z firmą? Co będzie ze mną? Co będzie z nami?

Redakcja serwisu GRYOnline.pl, rok 2025. Falloutyzowane. - Game dev w czasach zarazy – czy nowe Assassin’s Creed można zaprojektować w kuchni? - dokument - 2020-04-27
Redakcja serwisu GRYOnline.pl, rok 2025. Falloutyzowane.

Trochę aby zrównoważyć brak wyjazdów i zachować – choćby ten iluzoryczny, wirtualny – kontakt z drugim człowiekiem wraz z redaktorem naczelnym serwisu GRYOnline.pl, Krystianem Smoszną, postanowiliśmy porozmawiać z deweloperami na temat tego, jak zmieniła się praca w branży gier w czasie pandemii. Jak robi się gry zdalnie? Czy Assassin’s Creed można stworzyć jedną ręką (bo drugą będziemy kołysać dziecko albo mieszać gotującą się zupę)? No i co ze światowym krachem – jak kryzys odbije się na branży gier, gamedevie, a w końcu na graczu i czytelniku tego tekstu? Naszymi gośćmi są trzy studia, które z pewnością znacie. 11 bit studios (Frostpunk), Flying Wild Hog (Shadow Warrior) oraz Destructive Creations (Ancestors Legacy).

11 BIT STUDIOS

Polska firma deweloperska założona w Warszawie. Jej pierwszą grą była ciekawa produkcja Anomaly: Warzone Earth z 2011 roku, opierająca się na koncepcji odwróconego tower defense. Po wydaniu This War of Mine (2014) o studiu tym mówił już cały świat. Frostpunk (2018) przypieczętował tylko ten sukces. Firma zajmuje się również wydawaniem gier. Na koncie ma m.in. świetnie przyjęte Children of Morta.

DESTRUCTIVE CREATIONS

Polskie studio niezależne założone przez Jarosława Zielińskiego po odejściu z The Farm 51. Studio zaczęło od stworzenia kontrowersyjnego Hatred (2015), które swego czasu wywołało niemałą dyskusję w mediach. W portfolio ma jeszcze IS Defense (2016) oraz Ancestors Legacy (2018). Zajmuje się również wydawaniem gier (m.in. Daymare: 1998).

FLYING WILD HOG

Założona w 2009 roku firma deweloperska, która na koncie ma m.in. Hard Reset oraz świetnie przyjęte Shadow Warrior i Shadow Warrior 2. W rozmowie z GRYOnline.pl pracująca w studiu Joanna Staniszewska ujawniła, że w tym roku czekają nas przynajmniej dwie zapowiedzi nowych gier.

Maciej Pawlikowski

Maciej Pawlikowski

Redaktor naczelny GRYOnline.pl, związany z serwisem od końca 2016 roku. Początkowo pracował w dziale poradników, a później mu szefował, z czasem został redaktorem prowadzącym Gamepressure, anglojęzycznego projektu adresowanego na Zachód, aby w końcu objąć sprawowaną obecnie funkcję. W przeszłości recenzent i krytyk literacki, publikował prace o literaturze, kulturze, a nawet teatrze w wielu humanistycznych pismach oraz portalach, m.in. Miesięczniku Znak czy Popmodernie. Studiował krytykę literacką i literaturę na Uniwersytecie Jagiellońskim. Lubi stare gry, city-buildery i RPG-i, w tym również japońskie. Wydaje ogromne pieniądze na części do komputera. Poza pracą oraz grami trenuje tenisa i okazyjnie pełni funkcję wolontariusza Pokojowego Patrolu Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

więcej

Tysiące dzieci w Polsce nie może zagrać nawet w Gothica – i to jest problem
Tysiące dzieci w Polsce nie może zagrać nawet w Gothica – i to jest problem

Rzeczywistość epoki koronawirusa pokazała coś zaskakującego – w czasach powszechnego dostępu do nowych technologii i internetu nadal dziesiątki tysięcy osób w Polsce jest wykluczonych cyfrowo.

Jak redakcja GRYOnline.pl radzi sobie z pracą zdalną?
Jak redakcja GRYOnline.pl radzi sobie z pracą zdalną?

Praca z domu to zupełnie nowa rzeczywistość dla wielu osób. Firmy (także nasza) organizują z pracownikami telekonferencje, próbując możliwie zoptymalizować obowiązki. Dla wielu jednak praca zdalna to nie pierwszyzna - zapytaliśmy ich o rady.

Koronawirus a premiera PS5 i Xbox Series X - wpływ COVID-19 na branżę
Koronawirus a premiera PS5 i Xbox Series X - wpływ COVID-19 na branżę

Koronawirus zaraził ponad 40 tys. ludzi na całym świecie. W tym momencie możemy już mówić o epidemii, która pośrednio wpływa na nas wszystkich. Także korporacje odczuwają działanie wirusa. Widać to chociażby w branży nowych technologii czy gier.