Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Źródło fot. Piranha Bytes
i
Publicystyka 25 września 2022, 11:30

6 sekretów z Gothica, o których mogliście nie mieć pojęcia

Mimo ponad dwóch dekad na karku, pierwszy i drugi Gothic wciąż potrafią skrywać tajemnice – nierzadko tam, gdzie gracze przestali ich szukać. Oto sześć ciekawych sekretów Gothica, których możecie nie znać.

Spis treści

Pierwszy i drugi Gothic są już z nami od ponad dwóch dekad. Nie dość, że owe debiutanckie gry studia Piranha Bytes nie umarły i cieszą się niesłabnącą popularnością – szczególnie w Polsce i kilku krajach ościennych – to cykl ma zyskać nowe życie za sprawą nieźle zapowiadającego się remake’u. Przyczyn sukcesu serii można wskazać wiele – od interesującego, prawdziwie żyjącego świata aż po nietraktowanie graczy jak idiotów.

Nie bez znaczenia jest również fakt, że niemiecki deweloper opracował obydwa tytuły bardzo pieczołowicie, wyposażając je w wiele nieoczywistych – choć niezwykle sensownych w ramach gry – rozwiązań, a także zapewniając dziesiątki „smaczków”, ciekawostek i tajemnic. Niektóre z nich ukryto tak sprytnie, iż nawet odwiedzając Górniczą Dolinę i miasto Khorinis po raz enty, można je przegapić.

Uważacie, że przesadzam? Pozwólcie więc, iż przybliżę Wam sześć sekretów Gothica, Gothica II i Gothica II: Nocy Kruka, o których możecie nie mieć pojęcia (z wyjątkiem najbardziej „hardcore’owych” fanów, ma się rozumieć – ci z pewnością znają nawet dokładną godzinę wschodu i zachodu słońca nad wyspą Khorinis). Dość powiedzieć, że o jednym z nich do niedawna sam nie wiedziałem, a gram w obydwa te tytuły od dwudziestu lat.

SPOILERY NA HORYZONCIE

Aby dobrze opisać część sekretów, o których za chwilę przeczytacie, musiałem zarysować kontekst fabularny. Było to niezbędne do pełnego zobrazowania danej kwestii i uzasadnienia tego, dlaczego można ją uznać za interesującą. Innymi słowy, nie byłbym w stanie napisać tego artykułu bez zawarcia w nim kilku poważnych spoilerów. Jeśli więc do tej pory nie graliście w Gothica i/lub Gothica II: Noc Kruka, czujcie się ostrzeżeni.

Sekretny list Xardasa

  1. Gra: Gothic 2 / Gothic 2: Noc Kruka
  2. Rozdział: VI
  3. Wymagane kody: nie

Zacznijmy właśnie od tego, czego ja przez długi czas nie wiedziałem. Stało się tak, gdyż w Gothica – jak i zresztą w inne gry – na ogół gram immersyjnie, maksymalnie wczuwając się w postać. Co za tym idzie, uganiając się przez trzy z sześciu rozdziałów za Okiem Innosa, artefaktem pozwalającym rozmawiać ze smokami, nawet na myśl mi nie przyszło, bym miał zapomnieć wziąć go ze sobą na Dwór Irdorath, gdzie – jak wiedziałem – czekała mnie konfrontacja z szefem gadziej ferajny.

Choć nie jestem w stanie wyobrazić sobie scenariusza, w którym odpływam z Khorinis, a Oko zostaje w jakiejś skrzyni, twórcy ze studia Piranha Bytes wzięli to pod uwagę. Naprowadzić może na to dialog z Miltenem z początku szóstego rozdziału – zakładając, że wcześniej zaprosiliśmy Maga Ognia na statek – w którym pyta on Bezimiennego, czy ten ma przy sobie Oko Innosa.

Bezimienny: Masz dla mnie jakieś rady?

Milten: Hmmm... To miło, że pytasz o radę właśnie mnie. Przyznam, że jedna rzecz nie daje mi od pewnego czasu spokoju. Masz ze sobą Oko Innosa?

Bezimienny: Oczywiście.

Słyszałem ten dialog dziesiątki razy, jednak dopiero niedawno, gdy wróciłem do drugiego Gothica po ukończeniu Kronik Myrtany – Archolos, zastanowiłem się, dlaczego mag w ogóle o to pyta i czemu jedyna możliwa odpowiedź, jakiej może udzielić protagonista, jest nagradzana trzystoma punktami doświadczenia. To sprawiło, iż zadałem sobie pytanie, czy aby twórcy nie przewidzieli, że gracz mógłby – o zgrozo – zapomnieć zabrać Oka Innosa z Khorinis.

Wczytałem więc wcześniejszy zapis gry, wyrzuciłem artefakt z ekwipunku i raz jeszcze odbyłem rozmowę z Miltenem. Nie muszę chyba dodawać, że jej przebieg był zupełnie inny.

Bezimienny: Masz dla mnie jakieś rady?

Milten: Hmmm... To miło, że pytasz o radę właśnie mnie. Przyznam, że jedna rzecz nie daje mi od pewnego czasu spokoju. Masz ze sobą Oko Innosa?

Bezimienny: Nie.

Milten: Jak można być tak... A co zamierzasz zrobić, gdy natkniesz się na jakiegoś smoka? Widzę, że nie zmądrzałeś od naszego ostatniego spotkania. Mamy tutaj nawet pracownię alchemiczną, w której można by napełnić amulet energią! Co ty sobie wyobrażasz?! Ech, mam nadzieję, że twoja głupota nie będzie nas zbyt drogo kosztować.

Dobrze, że Xardas potrafi się teleportować. - 6 sekretów z Gothica, o których mogliście nie mieć pojęcia - dokument - 2022-09-25
Dobrze, że Xardas potrafi się teleportować.

Piękna tyrada, prawda? Słysząc oburzenie w głosie Jarosława Boberka, nie potrafiłem się nie uśmiechnąć. Okazało się jednak, że to nie koniec niespodzianek, albowiem nie posiadając Oka Innosa, we wspomnianej przez Miltena pracowni alchemicznej – tej, w której przebywa Vatras – można natrafić na „bardzo dziwną skórzaną torbę”. W środku znajduje się... tak, zgadliście... Oko Innosa, a także „list ostrzegawczy Xardasa” o następującej treści:

Mój młody przyjacielu – wielce mnie rozczarowała twoja postawa. Jak mogłeś odpłynąć bez Oka Innosa?

Liczyć mogę jedynie na to, że nawet twe niedbalstwo ma granice. W przeciwnym wypadku nie wygnasz Zła ze świata i będę musiał osobiście ocalić cię od twej głupoty.

SEKRETNY DIALOG Z XARDASEM

W trzecim rozdziale Gothica II można nie tylko przeczytać, ale również usłyszeć kilka niemiłych słów od nekromanty. Wystarczy, że po powrocie z Górniczej Doliny udamy się prosto do Lorda Hagena, a następnie do Pyrokara. Po zdobyciu Oka Innosa w Słonecznym Kręgu należy zaś wrócić do klasztoru, a potem porozmawiać z Vatrasem z mieście. Jeśli w międzyczasie w jakikolwiek sposób nie rozpoczniemy zadania związanego z kowalem Bennetem i nie awansujemy do lepszej gildii, podczas wizyty w wieży nekromanty usłyszymy następującą wymianę zdań:

Xardas: Pomogę przy odprawianiu rytuału, dopiero gdy będę miał pewność, że jesteś gotów stawić czoła smokom.

Bezimienny: Dlaczego nie pójdziesz do Vatrasa od razu? Czasem cię po prostu nie rozumiem.

Xardas: Nigdy nie zwracaj się do mnie tym tonem! Gdyby nie JA, twoje szczątki gniłyby teraz w świątyni Śniącego!

Bezimienny: Więc wyjaśnij mi chociaż, dlaczego się wahasz.

Xardas: Odkąd opuściłem Magów Ognia, starałem się trzymać od nich możliwie daleko. I nie zamierzam tego zmieniać tak długo, jak to możliwe. Więc zanim znów stanę przed mymi dawnymi towarzyszami, chcę mieć absolutną pewność, że nie robię tego na darmo. Musisz być gotów do walki ze smokami! Z takim wyposażeniem daleko jednak nie zajdziesz. Wróć do mnie, gdy będziesz wystarczająco silny.

Hubert Śledziewski

Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Która gra z cyklu Gothic jest Twoim zdaniem najlepsza?

26,1%
Gothic
48,9%
Gothic II
25%
Gothic 3
Zobacz inne ankiety
"Chcemy opowiadać mroczne historie z dużą dozą wolności" - rozmawiamy z twórcami Gothica i Elexa, Björnem i Jennifer Pankratz

"Gothic stał się częścią naszego życia" - powiedział Björn Pankratz, gdy spotkałem się z nim i jego żoną Jennifer. Rozmawialiśmy o tym, dlaczego Polacy i Niemcy pokochali tę kultową serię oraz jakie gry będzie tworzyć nowe Pithead Studio - i nie tylko.

13 ukrytych zakończeń gier, które zapadły nam w pamięć
13 ukrytych zakończeń gier, które zapadły nam w pamięć

Są gry, które poza zwykłym zakończeniem oferują coś więcej. Mowa o tych sekretnych, czasami podanych w odmiennym tonie od całości, a czasami rzucających więcej światła na całe uniwersum. Przygotowaliśmy zestawienie najciekawszych z nich.

Oto 7 moich ulubionych questów z Gothica
Oto 7 moich ulubionych questów z Gothica

Kultowy Gothic nie byłby nigdy tak popularny, gdyby nie świetnie zaprojektowane zadania, których musieliśmy się podjąć. Oto siedem moich ulubionych questów z Gothica.