Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 8 kwietnia 2021, 15:10

Zbroja kontra miecz. 5 mitów o średniowieczu, które utrwalają gry

Spis treści

Zbroja kontra miecz

Za chwilę dojdziemy do tego, dlaczego zabicie wroga było ogromnym błędem i w wielu przypadkach zdecydowanie preferowano inne wyjście. Od wielkich bitew przejdźmy jednak najpierw do kameralnych pojedynków. W ostatnim czasie pojawiło się sporo gier, w których zamiast karabinów główną rolę odgrywa broń biała. Z różną dozą realizmu możemy powalczyć mieczem w Mount & Blade, Mordhau, Chivalry, For Honor czy Kingdom Come: Deliverance.

Przy takich pancerzach rozsądniej byłoby wyrzucić miecz i ruszyć do zapasów. - 5 mitów o średniowieczu, które utrwalają gry komputerowe - dokument - 2021-04-08
Przy takich pancerzach rozsądniej byłoby wyrzucić miecz i ruszyć do zapasów.

W każdym z tych tytułów znajdziemy zakutych w zbroje żołnierzy i okazje do wymiany ciosów mieczem – jedno- lub dwuręcznym. Zostawmy na boku sam realizm animacji fechtunku oraz technik używania tarczy, włóczni i miecza, bo ten temat ostatnio świetnie wyjaśniono w filmie ekipy tvgry.pl. Skupmy się raczej na samym fakcie, że z oczywistych powodów zapewnienia grywalności takiego rycerza w zbroi możemy owym orężem zabić, często oglądając chlapiącą przy każdym ciosie krew. Niekiedy wystarczy parę cięć i jest już po walce.

Tymczasem według historyków i specjalistów od średniowiecznej broni rycerz zakuty w zbroję był teoretycznie nieśmiertelny, bo żaden miecz dzierżony przez człowieka nie był w stanie przebić pancerza – zresztą nie był nawet do tego celu przeznaczony. Mogło się zdarzyć, że zbroję przeszył bełt z kuszy wystrzelony odpowiednio blisko i pod właściwym kątem lub szczególnie silny cios włócznią. Okładanie się mieczem nie powodowało jednak szczególnych obrażeń – istny „god mode”.

Zostało jeszcze 63% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Czy wierność historyczna jest dla Ciebie ważna?

Tak
34,7%
Nie
8,4%
Zależy od gry/filmu/serialu
56,9%
Zobacz inne ankiety
Krowy za mury - jak w średniowieczu naprawdę oblegano miasta i zamki
Krowy za mury - jak w średniowieczu naprawdę oblegano miasta i zamki

Widowiskowe sceny oblężeń zamków dobrze się ogląda w kinie, ale w rzeczywistości były to o wiele bardziej czasochłonne operacje. Często zapomina się też o losie zamkniętych w twierdzy cywilów. Jakie więc były historyczne realia zdobywania fortec?

6 mitów o broni palnej, które utrwalają gry komputerowe
6 mitów o broni palnej, które utrwalają gry komputerowe

Strzelać każdy może, trochę lepiej lub trochę gorzej - zwłaszcza na ekranie komputera, bo o „brońkach” w grach wiemy niemal wszystko. Ile z tej wiedzy ma jednak oparcie w rzeczywistości? Rozprawiamy się z najpopularniejszymi mitami o broni palnej w grach!

Twórcy Kingdom Come o głaskaniu piesków, modach i sikaniu pod wiatr
Twórcy Kingdom Come o głaskaniu piesków, modach i sikaniu pod wiatr

W ponad rok od premiery Kingdom Come: Deliverance deweloperzy ze studia Warhorse triumfują: pokonali przeciwności losu, odnieśli komercyjny sukces, znaleźli sobie wydawcę i z optymizmem mogą patrzeć w przyszłość.