Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 8 kwietnia 2021, 15:10

Średniowieczne SMS-y, czyli błyskawiczni posłańcy. 5 mitów o średniowieczu, które utrwalają gry

Spis treści

Średniowieczne SMS-y, czyli błyskawiczni posłańcy

Wiele gier strategicznych osadzonych w realiach średniowiecza może w tym przypadku nie powiela szczególnie jakiegoś mitu, tylko raczej dla naszej wygody wykorzystuje kompletnie nierzeczywistą mechanikę przekazywania wiadomości. W takich seriach jak Total War, Europa Universalis czy Crusader Kings rozkazy wędrują błyskawicznie od nadawcy do odbiorcy, a posiłkowe oddziały magicznie „spawnują się” tam, gdzie są potrzebne, bez żadnego czekania. Nie ma wielodniowych marszów do miejsca przeznaczenia, nie ma posłańców zarzynających konie dniem i nocą, byle tylko dostarczyć na czas ważną wiadomość. Nie ma niepewności oczekiwania na wiadomości, nie ma podejmowania decyzji w ciemno, bez wiedzy o tym, co dzieje się w różnych zakątkach państwa. Nie spotykamy się także ze zmieniającymi historię przypadkami posłańców, którzy z różnych powodów do celu nie dotarli.

Informacja w czasach średniowiecza podróżowała zdecydowanie wolniej niż w grach. - 5 mitów o średniowieczu, które utrwalają gry komputerowe - dokument - 2021-04-08
Informacja w czasach średniowiecza podróżowała zdecydowanie wolniej niż w grach.

Jak duży wpływ ten sposób przesyłania informacji miał na wielką politykę i wojny? Jan Długosz opisał wyprawę cesarza Henryka na Węgry w połowie XI wieku, podając, że sam cesarz z wojskiem ruszył drogą lądową, a biskup Ratyzbony Gebhard z zapasami płynął Dunajem.

Zostało jeszcze 50% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Czy wierność historyczna jest dla Ciebie ważna?

Tak
34,7%
Nie
8,4%
Zależy od gry/filmu/serialu
56,9%
Zobacz inne ankiety
Krowy za mury - jak w średniowieczu naprawdę oblegano miasta i zamki
Krowy za mury - jak w średniowieczu naprawdę oblegano miasta i zamki

Widowiskowe sceny oblężeń zamków dobrze się ogląda w kinie, ale w rzeczywistości były to o wiele bardziej czasochłonne operacje. Często zapomina się też o losie zamkniętych w twierdzy cywilów. Jakie więc były historyczne realia zdobywania fortec?

6 mitów o broni palnej, które utrwalają gry komputerowe
6 mitów o broni palnej, które utrwalają gry komputerowe

Strzelać każdy może, trochę lepiej lub trochę gorzej - zwłaszcza na ekranie komputera, bo o „brońkach” w grach wiemy niemal wszystko. Ile z tej wiedzy ma jednak oparcie w rzeczywistości? Rozprawiamy się z najpopularniejszymi mitami o broni palnej w grach!

Twórcy Kingdom Come o głaskaniu piesków, modach i sikaniu pod wiatr
Twórcy Kingdom Come o głaskaniu piesków, modach i sikaniu pod wiatr

W ponad rok od premiery Kingdom Come: Deliverance deweloperzy ze studia Warhorse triumfują: pokonali przeciwności losu, odnieśli komercyjny sukces, znaleźli sobie wydawcę i z optymizmem mogą patrzeć w przyszłość.