Illuminati – Deus Ex. 11 naszych ukochanych frakcji z gier wideo
Spis treści
Illuminati – Deus Ex
Wydane w 2000 roku na PC Deus Ex jest kopalnią kultowych cytatów i świetnie pomyślanych postaci. Akcję gry osadzono w 2052 roku w dystopicznym świecie, gdzie kryzys ekonomiczny napędza akty terroru, które wraz z plagą tajemniczej Szarej Śmierci chwieją podstawami amerykańskiego społeczeństwa.
Oczywiste inspiracje faktycznymi teoriami spiskowymi z naszego świata dzięki scenarzystom Deus Ex mogły rozwinąć skrzydła. Illuminati mocno zakorzenili się w uniwersum gry – na długo przed tym, nim do akcji wkroczył JC Denton. Ich początki sięgają 1776 roku i wraz z kolejnymi dekadami za pomocą religii zdobywali coraz większe wpływy. Jednak gdy ludzie odwracali się od swoich bogów, kierując się w stronę technologii i finansów, Illuminati utworzyli dwie grupy, które miały pomóc w kontrolowaniu społeczeństwa – Grupę Bilderberg i Majestic 12.
W 2030 roku podjęto próbę zdestabilizowania rządu USA, jednak plan się nie powiódł, przynosząc akty terroryzmu spoza sfery kontroli frakcji. Efektem tego było przejęcie władzy w całej frakcji przez grupę Majestic 12. Z nowymi przywódcami cel pozostał niezmienny – nieograniczona władza i kontrola nad społeczeństwem. Deus Ex (wraz z kontynuacją Invisible War) pokazało, że inspiracje prawdziwymi teoriami spiskowymi w odpowiednim wydaniu stanowią świetne podwaliny ciekawej historii.
GŁOS REDAKCJI
Może to zabrzmi dziwnie, ale iluminaci w pierwszym Deus Ex mnie zaskoczyli. Zazwyczaj takie organizacje są przedstawiane jako jednolity blok, a tutaj mamy podział na frakcje, które wzajemnie się zwalczają i to w dosłowny sposób. Nie dla każdego może to być widoczne od razu, jeśli nie śledzi się historii. Dzięki iluminatom wciągnąłem się w dystopiczny świat Deus Exa i moim zdaniem pierwsza część daje świetne podwaliny na przedstawienie w najbardziej realistyczny sposób, jak mogłyby działać organizacje z teorii spiskowych.
Zbigniew Woźnicki