Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Źródło fot. Bethesda Softworks / Ubisoft
i
Publicystyka 10 kwietnia 2023, 11:30

Illuminati – Deus Ex. 11 naszych ukochanych frakcji z gier wideo

Spis treści

Illuminati – Deus Ex

Wydane w 2000 roku na PC Deus Ex jest kopalnią kultowych cytatów i świetnie pomyślanych postaci. Akcję gry osadzono w 2052 roku w dystopicznym świecie, gdzie kryzys ekonomiczny napędza akty terroru, które wraz z plagą tajemniczej Szarej Śmierci chwieją podstawami amerykańskiego społeczeństwa.

Oczywiste inspiracje faktycznymi teoriami spiskowymi z naszego świata dzięki scenarzystom Deus Ex mogły rozwinąć skrzydła. Illuminati mocno zakorzenili się w uniwersum gry – na długo przed tym, nim do akcji wkroczył JC Denton. Ich początki sięgają 1776 roku i wraz z kolejnymi dekadami za pomocą religii zdobywali coraz większe wpływy. Jednak gdy ludzie odwracali się od swoich bogów, kierując się w stronę technologii i finansów, Illuminati utworzyli dwie grupy, które miały pomóc w kontrolowaniu społeczeństwa – Grupę Bilderberg i Majestic 12.

W 2030 roku podjęto próbę zdestabilizowania rządu USA, jednak plan się nie powiódł, przynosząc akty terroryzmu spoza sfery kontroli frakcji. Efektem tego było przejęcie władzy w całej frakcji przez grupę Majestic 12. Z nowymi przywódcami cel pozostał niezmienny – nieograniczona władza i kontrola nad społeczeństwem. Deus Ex (wraz z kontynuacją Invisible War) pokazało, że inspiracje prawdziwymi teoriami spiskowymi w odpowiednim wydaniu stanowią świetne podwaliny ciekawej historii.

GŁOS REDAKCJI

Może to zabrzmi dziwnie, ale iluminaci w pierwszym Deus Ex mnie zaskoczyli. Zazwyczaj takie organizacje są przedstawiane jako jednolity blok, a tutaj mamy podział na frakcje, które wzajemnie się zwalczają i to w dosłowny sposób. Nie dla każdego może to być widoczne od razu, jeśli nie śledzi się historii. Dzięki iluminatom wciągnąłem się w dystopiczny świat Deus Exa i moim zdaniem pierwsza część daje świetne podwaliny na przedstawienie w najbardziej realistyczny sposób, jak mogłyby działać organizacje z teorii spiskowych.

Zbigniew Woźnicki

Paweł Musiolik

Paweł Musiolik

Pisać o grach zaczynał na łamach serwisu SquareZone. Później pisał i szefował na nieistniejącym PSSite.com, zaś aktualnie prowadzi swojego bloga o grach. Nie napisał jeszcze tekstu, z którego byłby w 100% zadowolony. Przygodę z grami zaczął w wieku 3 lat, gdy udało mu się namówić ojca na kupno komputera C64. Rozbudzona przez Flimbo's Quest miłość do elektronicznej rozrywki rozkwitła podczas pierwszych przygód z Heroes of Might & Magic, osiągając apogeum po zakupie pierwszego PlayStation. Wraz z rosnącym wiekiem zaliczał kolejne kontakty z konsolami przenośnymi Nintendo, wrócił też na łono PC jako dodatkowej platformy do grania. Kolekcjonuje gry, jest fanem emulacji.

więcej

Siedem najciekawszych frakcji w uniwersum Fallouta
Siedem najciekawszych frakcji w uniwersum Fallouta

Fallout dla milionów graczy stał się symbolem postapokalipsy. Tym jednym światem po nuklearnej zagładzie, który budował w głowach wizję końca ludzkości. W tej wizji ocalali ludzie podzielili się na „plemiona” – i to właśnie o nich dzisiaj porozmawiamy.

Czy twój głos ma znaczenie? Wybory moralne w grach pod lupą
Czy twój głos ma znaczenie? Wybory moralne w grach pod lupą

Zabijesz człowieka i zabierzesz jego jedzenie, czy pójdziesz w swoją stronę? Twórcy gier zakochali się w „wyborach moralnych”, a my przy okazji odkryliśmy, że duża część z nich ani nie ma nic wspólnego z moralnością, ani niczego nie zmienia.