Asobo Studio
Firma producent
WWW: http://www.asobostudio.com/
Facebook: https://www.facebook.com/asobostudio
Niezależne francuskie studio deweloperskie z siedzibą w Bordeaux. Zespół tworzy gry przeznaczone na komputery osobiste i konsole, a przez lata współpracował z takimi firmami, jak THQ, Ubisoft, Codemasters, Microsoft czy Focus Home Interactive.
Historia
Firma Asobo Studio została założona w 2002 roku i początkowo liczyła dwanaście osób. Deweloperzy szybko zabrali się do pracy nad swoim debiutanckim dziełem, dzięki czemu już w 2003 roku światło dzienne ujrzała opracowana przez nich gra Super Farm, wydana na PlayStaton 2.
Rok później pojawiły się kolejne produkcje, czyli Sitting Ducks oraz The Mummy: The Animated Series. Wydaniem drugiej z nich zajęła się firma HIP Interactive, której nakładem rok później do sprzedaży trafił następny projekt studia – trzecioosobowa strzelanka Nemesis Strike.
W 2006 roku Francuzi stworzyli adaptację filmowego Garfielda, zatytułowaną Garfield: A Tail of Two Kitties. Kolejne dwa lata przyniosły natomiast nie tylko premiery gier Ratatouille oraz WALL-E, opracowanych na zlecenie firmy THQ, lecz także dynamiczny rozwój zespołu. Debiut produkcji opowiadającej o sympatycznym robocie nie oznaczał końca współpracy Asobo Studio z owym wydawcą – rok później światło dzienne ujrzało jeszcze Up (oparte na licencji filmu Odlot).
W 2009 roku zadebiutowała gra wyścigowa zatytułowana Fuel, wydana przez firmę Codemasters. Rok później z kolei na sklepowych półkach pojawiło się pierwsze dzieło studia, którego wydanie wziął na siebie francuski gigant – Ubisoft. Racket Sports Party na konsolę Nintendo Wii miało zapoczątkować współpracę trwającą przez kolejne lata, której owoce to takie tytuły, jak Racket Sports (wydana na PlayStation 3 konwersja gry Racket Sports Party), The Crew na Xboksa 360 oraz Monopoly Plus.
W międzyczasie autorzy stworzyli dla Microsoftu grę Kinect Rush: A Disney-Pixar Adventure. W następnych latach gigant z Redmond zlecał im rozmaite zadania, jak stworzenie gier na gogle HoloLens (Fragments oraz Young Conker), pomoc w pracy nad Quantum Break, ReCore i Zoo Tycoon: Ultimate Animal Collection czy opracowanie gry i Disneyland Adventures.
Na początku 2017 roku Asobo Studio podzieliło się ze światem konkretami na temat jednego ze swoich najbardziej ambitnych projektów, czyli A Plague Tale: Innocence, którego wydanie wzięła na siebie firma Focus Home Interactive. Tytuł zmierzał na komputery osobiste, PlayStation 4 oraz Xboksa One. Produkcja zadebiutowała 14 maja 2019 roku, przy akompaniamencie pozytywnych recenzji i wysokich ocen. W październiku jej wydawca poinformował, że odniosła sukces nie tylko artystyczny, ale też komercyjny, natomiast w lipcu 2020 roku twórcy ujawnili, że jej sprzedaż przekroczyła milion egzemplarzy. Nic zatem dziwnego, że jeszcze w grudniu 2019 roku pojawiły się nieoficjalne doniesienia, wedle których deweloperzy mieli już pracować nad kontynuacją tego tytułu.
W międzyczasie, bo w czerwcu 2019, firma Microsoft ujawniła światu grę Microsoft Flight Simulator, nad którą pracowała ekipa Asobo Studio. Tytuł zmierzał na komputery osobiste oraz Xboksa One, a pełna integracja z „chmurą” giganta z Redmond pozwoliła przygotować na jego potrzeby świat zbudowany z petabajtów danych, w oparciu o informacje zebrane na potrzeby usługi Bing Maps. Premiera Microsoft Flight Simulator na komputerach osobistych została zaplanowana na 18 sierpnia 2020 roku; na Xboksa One gra miała trafić w późniejszym terminie.
Microsoft Flight Simulator na komputerach osobistych zadebiutował 18 sierpnia 2020 roku. Produkcja trafiła do sprzedaży w towarzystwie bardzo wysokich ocen. Nic zatem dziwnego, że branżowi analitycy szybko zaczęli prognozować, iż produkcja przyczyni się do wzrostu sprzedaży sprzętu komputerowego – od podzespołów aż po peryferia pokroju dżojstików. Jako że projekt był otwarty na fanowskie modyfikacje, gracze szybko zabrali się do roboty, czego efektem były między innymi poprawione wersje Warszawy oraz Krakowa. W grudniu 2020 roku firma Microsoft ogłosiła natomiast, że omawiany tytuł trafi na Xboksy Series X/S latem 2021 roku.
Po premierze Microsoft Flight Simulator deweloperzy z Asobo Studio nie spoczęli na laurach. W czerwcu 2021 roku zapowiedzieli bowiem kontynuację swojego hitu, zatytułowaną A Plague Tale: Requiem, która zmierzała na komputery osobiste, PlayStation 5 oraz Xboksy Series X/S. Tytuł zadebiutował 18 października 2022 roku i doczekał się bardzo ciepłego przyjęcia ze strony recenzentów, o czym świadczyła średnia przyznanych mu ocen, która według serwisu Metacritic mieściła się w przedziale 81-85/100 (w zależności od platformy). Na platformie Steam pozycja mogła się pochwalić „bardzo pozytywnymi” recenzjami graczy.
W międzyczasie, bo w marcu 2022 roku, dowiedzieliśmy się, że seria A Plague Tale zostanie zaadaptowana na serial. Głową projektu miał zostać Mathieu Turi, który wcześniej był między innymi asystentem reżysera filmu Bękarty wojny.