Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Asobo Studio

Firma producent

Niezależne francuskie studio deweloperskie z siedzibą w Bordeaux. Zespół tworzy gry przeznaczone na komputery osobiste i konsole, a przez lata współpracował z takimi firmami, jak THQ, Ubisoft, Codemasters, Microsoft czy Focus Home Interactive.

Historia

Firma Asobo Studio została założona w 2002 roku i początkowo liczyła dwanaście osób. Deweloperzy szybko zabrali się do pracy nad swoim debiutanckim dziełem, dzięki czemu już w 2003 roku światło dzienne ujrzała opracowana przez nich gra Super Farm, wydana na PlayStaton 2.

Rok później pojawiły się kolejne produkcje, czyli Sitting Ducks oraz The Mummy: The Animated Series. Wydaniem drugiej z nich zajęła się firma HIP Interactive, której nakładem rok później do sprzedaży trafił następny projekt studia – trzecioosobowa strzelanka Nemesis Strike.

W 2006 roku Francuzi stworzyli adaptację filmowego Garfielda, zatytułowaną Garfield: A Tail of Two Kitties. Kolejne dwa lata przyniosły natomiast nie tylko premiery gier Ratatouille oraz WALL-E, opracowanych na zlecenie firmy THQ, lecz także dynamiczny rozwój zespołu. Debiut produkcji opowiadającej o sympatycznym robocie nie oznaczał końca współpracy Asobo Studio z owym wydawcą – rok później światło dzienne ujrzało jeszcze Up (oparte na licencji filmu Odlot).

W 2009 roku zadebiutowała gra wyścigowa zatytułowana Fuel, wydana przez firmę Codemasters. Rok później z kolei na sklepowych półkach pojawiło się pierwsze dzieło studia, którego wydanie wziął na siebie francuski gigant – Ubisoft. Racket Sports Party na konsolę Nintendo Wii miało zapoczątkować współpracę trwającą przez kolejne lata, której owoce to takie tytuły, jak Racket Sports (wydana na PlayStation 3 konwersja gry Racket Sports Party), The Crew na Xboksa 360 oraz Monopoly Plus.

W międzyczasie autorzy stworzyli dla Microsoftu grę Kinect Rush: A Disney-Pixar Adventure. W następnych latach gigant z Redmond zlecał im rozmaite zadania, jak stworzenie gier na gogle HoloLens (Fragments oraz Young Conker), pomoc w pracy nad Quantum Break, ReCore i Zoo Tycoon: Ultimate Animal Collection czy opracowanie gry i Disneyland Adventures.

Na początku 2017 roku Asobo Studio podzieliło się ze światem konkretami na temat jednego ze swoich najbardziej ambitnych projektów, czyli A Plague Tale: Innocence, którego wydanie wzięła na siebie firma Focus Home Interactive. Tytuł zmierzał na komputery osobiste, PlayStation 4 oraz Xboksa One. Produkcja zadebiutowała 14 maja 2019 roku, przy akompaniamencie pozytywnych recenzji i wysokich ocen. W październiku jej wydawca poinformował, że odniosła sukces nie tylko artystyczny, ale też komercyjny, natomiast w lipcu 2020 roku twórcy ujawnili, że jej sprzedaż przekroczyła milion egzemplarzy. Nic zatem dziwnego, że jeszcze w grudniu 2019 roku pojawiły się nieoficjalne doniesienia, wedle których deweloperzy mieli już pracować nad kontynuacją tego tytułu.

W międzyczasie, bo w czerwcu 2019, firma Microsoft ujawniła światu grę Microsoft Flight Simulator, nad którą pracowała ekipa Asobo Studio. Tytuł zmierzał na komputery osobiste oraz Xboksa One, a pełna integracja z „chmurą” giganta z Redmond pozwoliła przygotować na jego potrzeby świat zbudowany z petabajtów danych, w oparciu o informacje zebrane na potrzeby usługi Bing Maps. Premiera Microsoft Flight Simulator na komputerach osobistych została zaplanowana na 18 sierpnia 2020 roku; na Xboksa One gra miała trafić w późniejszym terminie.

Microsoft Flight Simulator na komputerach osobistych zadebiutował 18 sierpnia 2020 roku. Produkcja trafiła do sprzedaży w towarzystwie bardzo wysokich ocen. Nic zatem dziwnego, że branżowi analitycy szybko zaczęli prognozować, iż produkcja przyczyni się do wzrostu sprzedaży sprzętu komputerowego – od podzespołów aż po peryferia pokroju dżojstików. Jako że projekt był otwarty na fanowskie modyfikacje, gracze szybko zabrali się do roboty, czego efektem były między innymi poprawione wersje Warszawy oraz Krakowa. W grudniu 2020 roku firma Microsoft ogłosiła natomiast, że omawiany tytuł trafi na Xboksy Series X/S latem 2021 roku.

Po premierze Microsoft Flight Simulator deweloperzy z Asobo Studio nie spoczęli na laurach. W czerwcu 2021 roku zapowiedzieli bowiem kontynuację swojego hitu, zatytułowaną A Plague Tale: Requiem, która zmierzała na komputery osobiste, PlayStation 5 oraz Xboksy Series X/S. Tytuł zadebiutował 18 października 2022 roku i doczekał się bardzo ciepłego przyjęcia ze strony recenzentów, o czym świadczyła średnia przyznanych mu ocen, która według serwisu Metacritic mieściła się w przedziale 81-85/100 (w zależności od platformy). Na platformie Steam pozycja mogła się pochwalić „bardzo pozytywnymi” recenzjami graczy.

W międzyczasie, bo w marcu 2022 roku, dowiedzieliśmy się, że seria A Plague Tale zostanie zaadaptowana na serial. Głową projektu miał zostać Mathieu Turi, który wcześniej był między innymi asystentem reżysera filmu Bękarty wojny.