Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Focus Entertainment / Focus Home Interactive

Firma producent wydawca

Niezależny francuski wydawca i dystrybutor gier wideo z siedzibą w Paryżu. Firma Focus Entertainment (wcześniej znana jako Focus Home Interactive) działa na rynku produkcji na komputery osobiste i konsole – w jej portfolio można znaleźć zarówno gry sportowe i symulatory, jak i gry akcji, strategie oraz RPG-i.

Historia

Początek i pierwsze sukcesy

Focus Home Interactive powstało w 1996 roku. Początkowo niewiele wskazywało na to, jaki kierunek działalności firma obierze w kolejnych latach – dość powiedzieć, że jej pierwszym sukcesem było wydanie eJaya, czyli popularnego swego czasu (również w Polsce) programu komputerowego pozwalającego na tworzenie muzyki. W 2000 roku jej włodarze podjęli decyzję o wkroczeniu na rynek gier wideo, jako dystrybutor i wydawca na terenie Francji. Ruch ten okazał się strzałem w dziesiątkę – dzięki Focus Home Interactive na sklepowe półki trafiały nie tylko niszowe tytuły (mowa choćby o marce Virtual Skipper), lecz także popularne produkcje pokroju cyklu Runaway, Kozaków oraz Sudden Strike’a.

Kolejne lata były naznaczone następnymi sukcesami. Pod banderą Focus Home Interactive w sprzedaży pojawiła się między innymi seria Pro Cycling Manager oraz gra TrackMania. Rok 2006 przyniósł również premierę Sherlock Holmes: Przebudzeniepozycja odniosła na tyle duży sukces, że przygody słynnego detektywa na stałe zagościły w katalogu opisywanej firmy.

Wejście na globalny rynek wydawniczy

Kamień milowy w historii Focus Home Interactive stanowił rok 2009 – korporacja oficjalnie wkroczyła na globalny rynek wydawniczy, stając się wydawcą i dystrybutorem produkcji przeznaczonych na komputery osobiste i konsole. Jej portfolio wydawnicze w szybkim tempie zaczęły zasilać dzieła zespołów deweloperskich z całego świata. Mowa o pozycjach tworzonych przez studio Spiders (Mars: War Logs, Bound by Flame, The Technomancer), ekipę Cyanide Studio (seria Blood Bowl, Of Orcs and Men, cykl Styx), czy zespół Giants Software (marka Farming Simulator), a także o grach niezależnych deweloperów, jak np. Space Hulk: Deathwing (opracowany przez Streum on Studio), Vampyr (stworzony przez DONTNOD Entertainment) i The Surge (autorstwa Deck13 Interactive, współautora ciepło przyjętego Lords of the Fallen). W międzyczasie, bo w 2010 roku, firma nabyła prawa do marki Cities XL od studia Monte Cristo. Owocem tego przejęcia były trzy produkcje opracowane przez jej wewnętrzny zespół deweloperski, czyli Cities XL 2011, Cities XL 2012 oraz Cities XXL. Żadna z nich jednak nie była w stanie wybić się ponad przeciętność; ostatni z wymienionych tytułów doczekał się wręcz bardzo chłodnego przyjęcia ze strony graczy, o czym świadczą jego negatywne recenzje na platformie Steam.

W kolejnych latach Focus Home Interactive nie mogło narzekać na brak sukcesów. Wysoką sprzedaż odnotowały między innymi takie tytuły, jak A Plague Tale: Innocence, GreedFall, seria The Surge czy cykl Spintires. Niemniej we wrześniu 2019 roku firma popadła w konflikt ze studiem Frogwares. Po wygaśnięciu umowy o wydawanie i dystrybucję gier autorstwa ukraińskich deweloperów Focus Home Interactive odmówiło im zwrócenia praw do sprzedaży tych tytułów, zasłaniając się zmianą swojej polityki wydawniczej. Niedługo później wszystkie te produkcje zostały usunięte z dystrybucji cyfrowej.

Prężny rozwój

Mimo wszystko francuski wydawca prężnie się rozwijał, a pod jego skrzydła zaczęły trafiać kolejne studia. W czerwcu 2020 roku Focus Home Interactive nabyło ekipę Deck13 Interactive za 7,1 miliona euro, z kolei w kwietniu 2021 roku francuska firma stała się właścicielem Streum on Studio – ekipy, która dostarczyła m.in. gry Space Hulk: Deathwing oraz Necromunda: Hired Gun. Kwiecień 2021 roku przyniósł jednak również złą dla opisywanej firmy wiadomość. Studio GIANTS Software zapowiedziało bowiem grę Farming Simulator 22. Jak się wówczas okazało, miała to być pierwsza od 2012 roku duża część tej bestsellerowej serii, która nie wyjdzie spod skrzydeł wydawniczych opisywanej francuskiego giganta; deweloperzy postanowili bowiem wypuścić ten tytuł własnym sumptem. W sierpniu 2021 roku Focus Home Interactive po raz kolejny urosło w siłę. Francuski wydawca poinformował, że przejął 77,5 procenta udziałów w studiu Dotemu, przez co stał się jego nowym właścicielem. Ponadto ujawniono, że firma zamierza powołać nowy oddział zajmujący się wydawaniem gier niezależnych. Pieczę nad nim miał przejąć Cyrille Imbert, od października 2014 roku zarządzający studiem Dotemu.

Zmiana nazwy

We wrześniu 2021 roku gruchnęła natomiast wiadomość o tym, że Focus Home Interactive zmienia nazwę. Od tej pory wydawca miał być znany jako Focus Entertainment. Decyzja ta była podyktowana zamiarem lepszej reprezentacji „chęci dywersyfikacji gier, produktów, usług” oraz podkreślenia „ambicji oferowania graczom z całego świata wyjątkowych wrażeń (...), które wykraczają poza granice gier wideo”. W październiku 2021 roku Focus Entertainment przejął studio Douze Dixiemes – autorów gry Shady Part of Me. W lutym 2022 roku wydawca poinformował natomiast, że pod jego skrzydła trafiła ekipa Leikir Studio, w której portfolio można było znaleźć takie pozycje, jak Rogue Lords oraz Metal Slug Tactics.

Wrzesień z kolei przyniósł wieści o przejęciu przez Focus Entertainment studia Blackmill Games, wówczas mającego w swoim portfolio trzy multiplayerowe strzelanki osadzone w czasach I wojny światowej – Verdun, Tannenberg oraz Isonzo. Ponadto rok 2022 upłynął firmie Focus Entertainment pod znakiem premier takich gier, jak przebojowe A Plague Tale: Requiem, polskie Evil West i bardzo ciepło przyjęte Blacktail (również stworzone nad Wisłą).

W kwietniu 2023 roku Focus Entertainment kontynuowało swoją serię przejęć; tym razem pod jego skrzydłami znalazło się brytyjskie Dovetail Games, znane za sprawą serii Train Simulator oraz Train Sim World.

Zmiany w strukturze firmy

Pod koniec lutego 2024 roku Focus Entertainment poinformowało o zmianie nazwy oraz uporządkowaniu swojej struktury organizacyjnej. Od 1 kwietnia 2024 roku opisywana firma miała być znana jako PulluP Entertainment. Dodatkowo pod jej skrzydłami wydzielono trzy główne dywizje biznesowe. Podczas gdy Focus Entertainment Publishing miało zajmować się wydawaniem gier z segmentu AA, Dotemu przypadła w udziale produkcja i wydawanie gier retro, natomiast Development Studios miało zrzeszać należące do firmy zespoły deweloperskie, czyli: Dovetail Games, Deck13 Interactive, Blackmill Games, Leikir Studio, Streum on Studio, Douze Dixiemes oraz Carpool Studio.

Wrzesień 2024 roku przyniósł jeszcze premierę gry Warhammer 40,000: Space Marine 2, która odniosła wielki sukces komercyjny (dość powiedzieć, że jej wyniki sprzedaży szybko przebiły wyniki... wszystkich wydanych w 2023 roku gier spod szyldu Warhammer 40,000 razem wziętych) i artystyczny (o czym świadczyły „bardzo pozytywne” opinie na Steamie i oceny od branżowych mediów, których średnia według serwisu Metacritic oscylowała wokół 82-83/100).


Wyprodukowane i wydane gry