Amazon Games
Amerykański deweloper i wydawca, należący do koncernu Amazon, który rozpoczął działalność w 2012 roku. Amazon Games (wcześniej – Amazon Game Studios) ma w swoim portfolio tytuły dostępne na urządzeniach mobilnych, komputerach osobistych i konsolach, a jego biura mieszczą się w San Diego, Seattle, Montrealu i hrabstwie Orange.
Historia Amazon Games
Początek działalności
Choć zespół Amazon Game Studios rozpoczął działalność w 2012 roku, kiedy to premierę miała gra Living Classics, jego korzenie sięgają roku 2011. Wówczas bowiem firma Amazon otworzyła Amazon Appstore – sklep z aplikacjami mobilnymi. Jego oferta przez kolejne lata powiększała się zarówno o dzieła innych firm, jak i o szereg produkcji stworzonych samodzielnie lub we współpracy z Amazon Game Studios (mowa między innymi o Til Morning’s Light czy Lost Within).
O tym, że Amazon Game Studios planuje ekspansję na rynek komputerowy i konsolowy, gracze dowiedzieli się w 2014 roku, kiedy to szeregi tej ekipy zasiliła między innymi Kim Swift (autorka popularnego Portala), a także inne osoby mogące się pochwalić wieloletnim doświadczeniem w branży gier wideo. W 2015 roku studio nabyło od firmy Crytek licencję na wykorzystanie silnika CryEngine, tworząc opartą na nim technologię Lumberyard. W kolejnych latach ów engine miał napędzać nie tylko autorskie dzieła studia, lecz także produkcje od innych deweloperów, na czele z takimi tytułami, jak Star Citizen czy Deadhaus Sonata.
Pierwsze duże projekty
Dwa lata później Amazon Game Studios zaprezentowało światu swoje trzy duże projekty. Mowa o MMORPG-u zatytułowanym New World, multiplayerowej grze akcji z elementami survivalu Crucible, a także oryginalnym Breakaway łączącym elementy gry sportowej i brawlera; w marcu 2018 roku podjęto decyzję o anulowaniu ostatniego z wymienionych projektów.
Ponadto w sierpniu 2018 roku zaprezentowano światu The Grand Tour Game, czyli wyścigi oparte na licencji popularnego programu emitowanego na kanale Amazon Prime, a także ujawniono, że w fotelu wiceprezesa Amazon Game Studios zasiądzie Christoph Hartmann – jeden z założycieli firmy 2K Games – który zastąpi na tym stanowisku Mike'a Frazziniego.
Komplikacje, reorganizacja i zmiana nazwy
W czerwcu 2019 roku wyszło na jaw, że technologia Lumberyard nie nadaje się do napędzania multiplayerowych produkcji, nawet pomimo tego, że Amazon Game Studios poświęciło sporo czasu na jej udoskonalenie. O tym, że w firmie nie dzieje się zbyt dobrze, świadczyło również zwolnienie kilkudziesięciu jej pracowników oraz skasowanie szeregu niezapowiedzianych pozycji. Ponadto w 2019 roku Amazon Game Studios przeszło gruntowną reorganizację. Pokłosiem tego przedsięwzięcia była zmiana nazwy firmy – od 2020 roku miała ona być znana jako Amazon Games.
W kwietniu 2020 roku światło dzienne ujrzały ogłoszenia o pracę wskazujące na to, że firma (a dokładnie – studio z siedzibą w kalifornijskim Irvine) tworzyła niezapowiedzianą jeszcze grę MMO osadzoną w uniwersum Władcy Pierścieni. Nad tym enigmatycznym tytułem mieli czuwać ludzie mający w swoim portfolio między innymi takie pozycje, jak cykl Destiny, World of Warcraft oraz seria Planetside.
Premiera pierwszej dużej gry i pierwsze duże problemy
Pierwszy z dużych projektów studia – Crucible – ukazał się 20 maja 2020 roku. Produkcja dystrybuowana w modelu darmowym z mikropłatnościami (free-to-play) nie przypadła do gustu ani recenzentom oraz streamerom, ani graczom; dość powiedzieć, że większość tych ostatnich przestała się w niej bawić w ciągu raptem trzech tygodni od premiery. Deweloperzy zaczęli więc działać i najpierw poinformowali, że usuną dwa z trzech trybów rozgrywki, natomiast w lipcu cofnęli jej debiut, ponownie umieszczając ją w fazie zamkniętych beta-testów. Owe działania nie przyniosły jednak poprawy sytuacji, w związku z czym w październiku podjęto decyzję o tym, że serwery Crucible zostaną wyłączone 9 listopada.
New World, czyli nowa nadzieja
Co zaś tyczy się New World – w kwietniu 2020 roku informowano, że premiera tego tytułu została zaplanowana na 26 maja. Niedługo później debiut został przesunięty na 25 sierpnia. Zamknięte testy jasno dały jednak do zrozumienia twórcom, że i to dzieło należy jeszcze dopracować. W związku z tym autorzy zdecydowali o jeszcze jednej, tym razem o wiele bardziej dotkliwej „obsuwie”, przez którą New World miało trafić do sprzedaży dopiero wiosną 2021 roku. Ostatecznie i tego terminu nie udało się dotrzymać. W lutym 2021 roku nową datę premiery New World wyznaczono na 31 sierpnia; ponad miesiąc wcześniej, bo 20 lipca, miały rozpocząć się zamknięte beta-testy tej produkcji. Co ciekawe, raptem kilkanaście dni przed tym ogłoszeniem ujawniono, że na czele firmy Amazon stanie nowy dyrektor generalny – Andy Jassy. Pomimo dotychczasowych porażek opisywanego studia wierzył on, że wciąż może ono odnieść sukces i nie zamierzał rezygnować z inwestowania w jego rozwój.
W marcu 2021 roku Amazon Games otworzyło nowe studio w Montrealu, w którym zatrudniono byłych twórców gry Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege. W kwietniu natomiast słynny dziennikarz, Jason Schreier z serwisu Bloomberg, podał do wiadomości, że The Lord of the Rings MMO zostało skasowane. Jak informował, powodem tej decyzji były przedłużające się rozmowy firm Amazon i chińskiego Tencenta; ten drugi kupił studio Leyou Technologies Holdings, które współtworzyło wraz z Amazonem omawiany projekt. Niedługo później owe doniesienia zostały potwierdzone przez Amazon.
Wymarzony sukces New World
Zorganizowane w lipcu 2021 roku zamknięte beta-testy New World okazały się sporym sukcesem. Dość powiedzieć, że 21 lipca produkcja przyciągnęła przed monitory blisko 191 tysięcy użytkowników platformy Steam, a po czterech dniach ów wynik został poprawiony – w najgorętszym momencie przy tym tytule bawiło się blisko 201 tysięcy graczy. Niemniej w sierpniu Amazon Games poinformowało, że debiut New World został po raz kolejny przesunięty; tym razem na jesień 2021 roku.
Po kolejnych beta-testach (tym razem otwartych) przyszedł czas na premierę pełnej wersji New World, która odbyła się 28 września. Kilka dni wcześniej wiceprezes Amazon Games – Christoph Hartmann – przekonywał, że tytuł odniesie sukces, bo jego zespół wyciągnął należyte wnioski z wcześniejszych porażek. Jak się okazało – miał rację, bo New World już w dniu debiutu okazało się największą premierą na Steamie w 2021 roku. Serwery gry nie wytrzymały jednak prawdziwego oblężenia (pozycja przyciągnęła setki tysięcy osób), toteż gracze musieli stać w długich kolejkach. 2 października sukces obwieścił sam Jeff Bezos. W New World bawiło się jednocześnie pół miliona graczy; poza tym projekt był numerem jeden na platformie Twitch.
Amazon Games odniosło więc pierwszy wielki sukces komercyjny. A co z artystycznym? Na platformie Steam New World otrzymał „w większości pozytywne” recenzje, z kolei według serwisu Metacritic średnia ocen przyznanych grze przez branżowe media wynosiła 75/100.
Rozbudowa katalogu – Tomb Raider 13 i inne projekty
W lutym 2022 roku na Zachód trafiło MMORPG akcji pod tytułem Lost Ark, którego wydaniem zajęło się Amazon Games. Produkcja opracowana przez zespoły Tripod Studios oraz Smilegate doczekała się ciepłego przyjęcia ze strony recenzentów (według serwisu Metacritic średnia ocen przyznanych jej przez branżowe media to 81/100) oraz graczy („w większości pozytywne” opinie na platformie Steam). W grudniu ogłoszono natomiast, że Amazon Games będzie wydawcą trzynastej odsłony cyklu Tomb Raider. Jej premiera była jednak wówczas pieśnią przyszłości.
Co ciekawe, w maju 2023 roku obwieszczono, że Amazon Games raz jeszcze podjął się stworzenia gry MMO w świecie Władcy Pierścieni. Ponadto w tym samym roku opisywana firma zajęła się wydaniem gry Blue Protocol od japońskiego Bandai Namco Entertainment, zaś w październiku 2024 roku za jej sprawą zadebiutowało jeszcze jedno MMORPG – Throne and Liberty. W tym samym miesiącu w ręce graczy trafiło również New World: Aeternum, czyli rozszerzone wydanie gry New World, zawierające podstawową wersję tej pozycji i dodatek Powstanie Wściekłej Ziemi. W przeciwieństwie do pierwowzoru, pojawiło się ono nie tylko na komputerach osobistych, lecz również na konsolach.