NCsoft
WWW: https://us.ncsoft.com/en-us
Facebook: https://www.facebook.com/NCSOFT/
Południowokoreańskie studio deweloperskie i wydawca gier wideo z siedzibą w Seongnam. Firma tworzy i wydaje gry na komputery osobiste, konsole oraz urządzenia mobilne, a w jej katalogu prym wiodą takie marki, jak Lineage i Guild Wars.
Historia firmy NCSoft
Lineage, czyli start z wysokiego C
Dzieje firmy NCSoft rozpoczynają się w 1997 roku, kiedy to została ona założona przez Kima Taeka Jina. Na jej debiutancki projekt nie trzeba było długo czekać, bowiem już w 1998 roku zadebiutowała opracowana przez nią gra MMORPG pod tytułem Lineage. Produkcja odniosła sukces artystyczny i komercyjny, co pozwoliło stojącemu za nią studiu zapuścić korzenie w branży gier wideo.
W 2001 roku NCSoft przejęło Destination Games (założone przez Richarda i Roberta Garriottów). Ruch ten umożliwił opisywanej firmie utworzenie amerykańskiego oddziału, czyli NC Interactive. Kolejne gry studia ujrzały światło dzienne w 2004 roku. Oprócz Lineage II (które zadebiutowało w Korei Południowej z wyprzedzeniem), firma dostarczyła pokrewne gatunkowo City of Heroes.
Rok 2004 upłynął dla NCSoftu również pod znakiem utworzenia europejskiej dywizji. Mowa o NCSoft Europe, którego siedziba mieściła się w angielskim Brighton. W kolejnym roku do portfolio NCSoftu dołączyło pierwsze dzieło zespołu ArenaNet, czyli MMORPG pod tytułem Guild Wars. Odniesiony przez tę pozycję sukces artystyczny i komercyjny poskutkował powstaniem dwóch dodatków, które ujrzały światło dzienne w 2006 roku.
Ekspansja i batalie sądowe
W 2007 roku ukazała się gra Tabula Rasa, nad którą czuwał słynny Richard Garriott. Tytuł nie sprostał oczekiwaniom graczy, przez co nie odniósł zakładanego sukcesu. W 2008 roku pod skrzydłami NCSoftu wyrósł jeszcze jeden podmiot, czyli NCSoft West z siedzibą w Seattle.
Oprócz tego w 2008 roku Worlds.com oskarżyło NCSoft o naruszenie patentów związanych ze „skalowalnym wirtualnym światem z tysiącami użytkowników”. Batalia sądowa dobiegła końca w kwietniu 2010 roku, kiedy to zakończyła się ugodą. W międzyczasie, bo w 2009 roku, Richard Garriott pozwał NCSoft, domagając się odszkodowania w wysokości 24 milionów dolarów. Jak twierdził, opisywana firma miała zmusić go do opuszczenia jej szeregów i sprzedaży jej akcji. Poza tym oskarżał on firmę o oszustwo. Spór zakończył się jego zwycięstwem, gdyż przyznano mu odszkodowanie w wysokości 28 milionów dolarów.
Rok 2009 przyniósł premierę następnego ważnego MMORPG-a w dorobku NCSoftu, zatytułowanego Aion. W 2011 roku w rękach NCSoftu znalazło się Hotdog Studio; w tym samym roku rozpoczęto również rozmowy w sprawie przejęcia firmy Ntreev Soft, które dobiegły końca w lutym 2012 roku. Oprócz tego rok 2012 to dla NCsoftu również premiera kolejnych dużych MMORPG-ów, czyli Guild Wars 2 i Blade & Soul, a także nabycie 14,7 procenta udziałów w firmie przez Nexon. W tym samym roku gra City of Heroes przestała działać, a stojące za nią Paragon Studios zostało zamknięte.
W 2014 roku NCSoft wypuścił grę MMORPG pod tytułem WildStar, natomiast w 2015 roku Nexon sprzedał posiadane przez siebie akcje NCSoftu. Ponadto w tym samym roku omawiana firma powołała do życia studio Iron Tiger, które miało zająć się przystosowaniem do potrzeb zachodnich graczy jej mobilnych produkcji przygotowanych z myślą o rynku azjatyckim.
W 2020 roku NCSoft wydał nietypowy dla siebie projekt Fuser, czyli grę muzyczną, za której opracowaniem stało studio Harmonix. Nie odniósł on jednak sukcesu, przez co wsparcie dla niego zakończyło się w 2022 roku. Rok 2021 przyniósł premierę Lineage’a W, będącego niejako podsumowaniem całej marki, z kolei w 2022 roku 9,26 procenta udziałów w NCSofcie trafiło w ręce Publicznego Funduszu Inwestycyjnego Arabii Saudyjskiej. W 2023 roku opisywana firma nawiązała natomiast partnerstwo strategiczne z Sony Interactive Entertainment.
Restrukturyzacja i nadzieje na przyszłość
Rok 2024 to dla NCSoftu przede wszystkim szeroko zakrojona restrukturyzacja, będąca odpowiedzią na słabnące wyniki finansowe. Oprócz zamknięcia Ntreev Softu i zwolnieniu jego 70 pracowników, zdecydowano się na podzielenie głównego oddziału firmy na cztery komórki: NC AI, Studio X, Studio Y oraz Studio Z. Pokłosiem tych zmian miało być zamknięcie nieobjętych nimi zespołów, zwolnienie ich pracowników oraz wstrzymanie ich projektów.
Niemniej rok 2024 przyniósł też pozytywne wieści z obozu NCSoftu. W październiku dowiedzieliśmy się o otrzymaniu przez firmę zgody od chińskiego rządu na wprowadzenie jej gier do Państwa Środka. Poza tym zadebiutowała wówczas jej nowa gra MMORPG, czyli Throne and Liberty, wywodząca się z projektu Lineage Eternal. Produkcja odniosła sukces artystyczny i komercyjny, jednak z drugiej strony dość szybko zaczęła tracić graczy.