Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Bloober Team

Firma polski producent wydawca

Bloober Team jest niezależnym polskim studiem deweloperskim z siedzibą w Krakowie. Firma została założona w 2008 roku i choć początkowo opierała swoją działalność na tworzeniu gier na zlecenie, z czasem skoncentrowała się na pracy nad własnymi projektami. Tytuły autorstwa Bloober Team trafiają zarówno na komputery osobiste, jak i na konsole stacjonarne czy handheldy.

Historia Bloober Team

Historia Bloober Team rozpoczyna się w 2008 roku, kiedy to firma została założona przez Piotra Babieno i Piotra Bielatowicza. W ciągu pierwszych kilku lat działalności zespół koncentrował się tworzeniu gier na zlecenie. Pierwszym opracowanym przez niego tytułem było HISTORY: Egypt Engineering an Empire, wydane w 2010 roku na PlayStation Portable, Nintendo DS oraz komputery osobiste. W tym samym roku światło dzienne ujrzały jeszcze trzy produkcje: mowa o Hospital Havoc opracowanym z myślą o konsoli Nintendo DS, a także o wydanych na komputery osobiste Music Master: Chopin - Rock oraz Music Master: Chopin - Classic.

A-Men i BRAWL, czyli dwa przełomy w działalności Bloober Team

Pierwszy przełom w działalności zespołu nastąpił w 2012 roku. Wtedy to światło dzienne ujrzało A-Men, oryginalna gra logiczno-zręcznościowa, czerpiąca garściami z dorobku popularnego cyklu Lemmings. A-Men było pierwszą grą niezależną, jaka towarzyszyła premierze konsoli PlayStation Vita, a z czasem doczekało się konwersji na PlayStation 3 oraz PC. Produkcja spotkała się z umiarkowanie ciepłą reakcją graczy i recenzentów, jednak zyski z jej sprzedaży, a także pieniądze, jakie studio otrzymało w zamian za przygotowanie konsolowego Alien Breed (które trafiło na PlayStation 3 i PlayStation Vita w 2013 roku), pozwoliły na opracowanie kolejnej produkcji. Wydane w tym samym roku Deathmatch Village (również na PlayStation 3 i PlayStation Vita) stanowiło oryginalną hybrydę gry strategiczno-zręcznościowej i produkcji typu MOBA. Jeszcze w tym samym roku ekipa postanowiła powrócić do jednej z posiadanych przez siebie marek i opracowała kontynuację A-Men (na komputerach osobistych A-Men 2 pojawiło się dopiero w 2015 roku).

Wraz z PlayStation 4, w sprzedaży zadebiutowało kolejne dzieło studia. Gracze i recenzenci nie pozostawili jednak na Basement Crawl suchej nitki. Twórcy postanowili jednak naprawić i znacznie rozszerzyć swój produkt, by wydać go niecały rok później pod zmienioną nazwą – BRAWL. Mowa o oryginalnej grze akcji, nawiązującej do klasyków pokroju Bombermana i Spy vs Spy. Wprowadzone przez deweloperów zmiany i usprawnienia znalazły odzwierciedlenie w znacznie wyższych ocenach.

W 2014 roku zespół zapowiedział Scopophobię, czyli grę zręcznościową z elementami skradanki, której akcja miała się rozgrywać w XIX-wiecznym Londynie. Gracze mieli przejąć kontrolę nad dziećmi usiłującymi unikać śmiercionośnego spojrzenia bazyliszka grasującego po mieście. Jak dotąd projekt nie doczekał się realizacji; zamiast tego autorzy poświęcili się pracy nad innymi pozycjami.

Zwrot w kierunku horroru

Zdobyte doświadczenie pozwoliło deweloperom na rozwinięcie skrzydeł. Pierwszą jaskółką zwiastującą nowy rozdział w historii studia było Layers of Fear, wydane w 2016 roku na komputerach osobistych, PlayStation 4 oraz Xboksie One. Mowa o pierwszoosobowej grze przygodowej utrzymanej w konwencji horroru. Produkcja, dla której źródło inspiracji stanowiło XIX-wieczne malarstwo i architektura, pozwalała graczom wcielić się w niezrównoważonego psychicznie malarza próbującego za wszelką cenę dokończyć swe ostatnie dzieło. Całość była przesycona mroczną, psychodeliczną atmosferą, w której kreowaniu dużą rolę odegrała klimatyczna oprawa audiowizualna.

Sukces odniesiony przez ten tytuł popchnął deweloperów nie tylko do stworzenia oficjalnego dodatku zatytułowanego Inheritance, lecz także do rozpoczęcia prac następnym projektem. Observer to kolejna produkcja w portfolio firmy reprezentująca gatunek horroru. Tym razem jednak akcja została osadzona w cyberpunkowych realiach, a w roli głównego bohatera obsadzono policjanta potrafiącego hakować ludzkie umysły. Observer zadebiutował na komputerach osobistych, PlayStation 4 oraz Xboksie One w sierpniu 2017 roku, z kolei w lutym roku 2019 pojawił się także na konsoli Nintendo Switch. W międzyczasie na platformę giganta z Kioto trafiły również takie produkcje od Bloober Team, jak BRAWL oraz Layers of Fear (w wersji Legacy).

W 2017 roku studio powołało nową ekipę, czyli Feardemic, która miała tworzyć i wydawać gry oparte na emocjach; mowa przede wszystkim o horrorach psychologicznych. Pierwszym owocem współpracy obu zespołów była cyberpunkowa strzelanka zatytułowana 2084, która pojawiła się we Wczesnym dostępie na Steamie w grudniu 2018 roku. Jeszcze w październiku 2018 roku krakowscy deweloperzy zapowiedzieli natomiast swoje kolejne dzieło. Mowa o Layers of Fear 2, którego tematem przewodnim było nie znane z poprzednika malarstwo, lecz kino. Premiera tego tytułu na komputerach osobistych, PlayStation 4 oraz Xboksie One odbyła się 28 maja 2019 roku. Gra nie odniosła sukcesu sprzedażowego – dość powiedzieć, że w ciągu pierwszego tygodnia od debiutu znalazła zaledwie pięćdziesiąt tysięcy nabywców.

Niemniej ekipa Bloober Team nie zamierzała składać broni i na targach E3 2019 (a dokładnie – podczas konferencji firmy Microsoft) zapowiedziała swoje następne dzieło. Mowa o survival horrorze pod tytułem Blair Witch, opartym na licencji słynnej serii filmów grozy. Jego główny bohater – Ellis – trafia do lasu Black Hills, według legend nawiedzanego przez wiedźmę z Blair, by odnaleźć zaginionego chłopca. Warto zaznaczyć, że opowiedziana tu historia stanowi kanoniczną część marki. Produkcja zmierzała na komputery osobiste oraz Xboksa One, a jej premierę wyznaczono na 30 sierpnia 2019 roku. W kwietniu 2020 roku ekipa Bloober Team zapowiedziała swój kolejny projekt, czyli Observer: System Redux; mowa o zremasterowanej i rozbudowanej wersji Observera z 2017 roku. Oprócz udoskonalenia oprawy graficznej autorzy pochylili się nad zawartością dzieła, wzbogacając historię o zupełnie nowe wątki. Tytuł miał trafić na PlayStation 5 oraz Xboksa Series X w czwartym kwartale 2020 roku.

W międzyczasie, bo w maju 2020 roku, firma Bloober Team zaprezentowała światu jeszcze jedną grę, czyli The Medium. Choć koncepcja owego projektu narodziła się znacznie wcześniej (pierwsze wzmianki na jego temat pochodzą jeszcze z 2012 roku), jego powstanie nie było wówczas możliwe ze względu na ograniczenia technologiczne. Rozgrywka w The Medium toczy się bowiem jednocześnie w dwóch światach – fizycznym i duchowym. Co ciekawe, w grze występują Weronika Rosati i Marcin Dorociński (którzy udzielili swoich wizerunków głównym postaciom), a za jej soundtrack odpowiadają Arkadiusz Reikowski oraz Akira Yamaoka; ten drugi zapisał się złotymi zgłoskami na kartach historii branży gier wideo dzięki muzyce do serii Silent Hill. Tytuł miał zadebiutować pod koniec 2020 roku na komputerach osobistych oraz Xboksie Series X.

W czerwcu 2020 światło dzienne ujrzały doniesienia, zgodnie z którymi Bloober Team zaczął przygotowywać się do ewentualnej fuzji lub przejęcia przez inną firmę. Jak donosił serwis Bankier, na tak zwanej short liście znalazły się podmioty ze Stanów Zjednoczonych, Polski oraz Wielkiej Brytanii. Spekulowało się wówczas, że jedną z firm zainteresowanych przejęciem „Bloobera”, był Microsoft, z którym współpraca układała się krakowianom wyjątkowo pomyślnie.

W międzyczasie, bo na początku listopada 2020 roku, studio Bloober Team poinformowało, że premiera The Medium została przesunięta z 10 grudnia na 28 stycznia. Głównym powodem opóźnienia była sytuacja pandemiczna w Polsce. Nie bez znaczenia pozostawały jednak premiery innych dużych produkcji, które miały zadebiutować w tym okresie; mowa tu zwłaszcza o Cyberpunku 2077.

Recenzje, które ujrzały światło dzienne na dzień przed premierą, były mieszane. Wśród ocen branżowych krytyków można było znaleźć zarówno „dziewiątki” (w tym naszą), jak i „czwórki”. Według serwisu Metacritic noty dały średnią 75/100 dla wersji na komputery osobiste oraz 72/100 dla wydania na Xboksy Series X/S. 29 stycznia było jednak jasne, że The Medium jest komercyjnym sukcesem. Studio Bloober Team pochwaliło się bowiem, że w ciągu jednego dnia od premiery zwróciły się wszystkie koszty związane z produkcją i marketingiem tego tytułu. Krakowscy deweloperzy mogli odetchnąć z ulgą i... zająć się pracą nad kolejnym dużym projektem. Z opublikowanego przez twórców ogłoszenia o pracę wynikało, że ich następne dzieło również będzie horrorem, lecz tym razem pojawi się w nim walka z przeciwnikami. 3 września, a więc nieco ponad pół roku po premierze, The Medium trafiło również na PlayStation 5.

W międzyczasie, bo pod koniec marca 2021 roku, studio Bloober Team poinformowało o zachowaniu niezależności. Powodem zaniechania rozmów z potencjalnymi inwestorami była chęć uniknięcia „utraty nadrzędnych celów strategicznych”.

Współpraca z Konami

Od kiedy Bloober Team dał się poznać jako specjaliści od horrorów, gracze coraz częściej zaczęli wskazywać to studio jako potencjalnych twórców nowej odsłony cyklu Silent Hill. W lutym 2021 roku deweloperzy ujawnili, że „od ponad roku” pracują nad „inną horrorową marką”, we współpracy z „bardzo znanym wydawcą gier”. Nieco wcześniej sam Akira Yamaoka dodatkowo podgrzał atmosferę, stwierdzając w wywiadzie, że pracuje nad grą, o której „fani mają nadzieję usłyszeć”. Sam wywiad został niedługo później usunięty.

Wreszcie w czerwcu 2021 roku ekipa Bloober Team wyłożyła na stół skrywane dotąd karty i potwierdziła, że podpisała umowę z firmą Konami, na mocy której oba podmioty miały współpracować „w zakresie możliwości wspólnego rozwoju treści”, zapewniając im „możliwość wzajemnej wymiany know-how w temacie tworzenia treści” oraz stworzenia warunków do wykorzystania ich „najmocniejszych stron i umiejętności”. Wówczas to, że nowym projektem Bloober Team jest kolejna część serii Silent Hill, wydawało się już praktycznie pewne. Na wieści dotyczące owoców współpracy Bloober Team i Konami trzeba było jednak poczekać. Jesienią 2021 roku opublikowano teaser, z którego wynikało, że krakowscy deweloperzy pracują nad trzecią odsłoną cyklu Layers of Fear. W czerwcu 2022 roku projekt objawił się światu w pełnej krasie; jak się okazało, było nim Layers of Fears, czyli trzecia odsłona cyklu, która miała niejako połączyć dwie pierwsze części serii, a zarazem rozbudować je o nowe wątki fabularne i dodatkową zawartość. Tytuł powstawał we współpracy z innym polskim zespołem deweloperskim – Anshar Studios. Co ciekawe, w lutym 2023 roku twórcy zdecydowali się na zmianę w tytule swojego dzieła i przechrzcili je na... Layers of Fear.

Silent Hill 2 Remake (i nie tylko)

W międzyczasie, bo w październiku 2022 roku, fani serii Silent Hill w końcu doczekali się ujawnienia owocu współpracy Bloober Team i Konami. Był nim pełnoprawny remake gry Silent Hill 2, który zmierzał na komputery osobiste i PlayStation 5. Na tle pierwowzoru tytuł miał wyróżniać się przede wszystkim za sprawą gruntownie odświeżonej oprawy graficznej i usprawnionej mechaniki, którą zdecydowano się dostosować do współczesnych standardów. Warto przy tym dodać, że projekt powstawał pod okiem twórców oryginału, którzy, choć uważnie patrzyli krakowianom na ręce, chwalili ich za talent oraz traktowanie z szacunkiem materiału źródłowego.

W grudniu 2022 roku ujawniono ponadto, że Bloober Team pracuje nad jeszcze jednym, niezapowiedzianym jeszcze wówczas projektem o kodowej nazwie Project C. Wydaniem i sfinansowaniem tego enigmatycznego dzieła (oczywiście będącego survival horrorem) miała się zająć firma Private Division. W kwietniu 2024 roku do grona projektów tworzonych przez Bloober Team dołączył Project R, którego wydawcą miała zostać firma Skybound Games.

Tymczasem 30 maja 2024 roku gruchnęła wiadomość o tym, że Private Division zerwało współpracę z krakowskim studiem. Niemniej, prace nad Project C miały być kontynuowane; autorzy mieli w zanadrzu „potencjalne alternatywy”, które obejmowały zarówno znalezienie nowego wydawcy, jak i wypuszczenie tej pozycji własnym sumptem. Dzień później natomiast Silent Hill 2 doczekał się dokładnej daty premiery. Tytuł miał zadebiutować na PlayStation 5 i komputerach osobistych 8 października 2024 roku.

W lipcu obwieszczono z kolei, że Bloober Team nawiązał współpracę z Viacom International, której owocem będzie produkcja oparta na licencji udzielonej mu przez drugą z wymienionych firm. Ta enigmatyczna produkcja miała zostać wydana pod marką Broken Mirror Games, utworzoną w lutym 2024 roku przez Bloober Team na potrzeby projektów „second party”.

Deweloperom z Bloober Team i firmie Konami udało się dotrzymać terminu. Silent Hill 2 zadebiutował w towarzystwie zachwytów ze strony graczy (dość powiedzieć, że tytuł doczekał się „przytłaczająco pozytywnych” recenzji na platformie Steam) oraz wysokich ocen od branżowych mediów, których średnia według serwisu Metacritic wynosiła 86-87/100 (w zależności od platformy). Poza tym w dniu premiery produkcja cieszyła się dużą popularnością, przyciągając ponad 23,5 tysiąca graczy na Steamie jednocześnie.

Na trzy tygodnie przed jego premierą dowiedzieliśmy się również, że Silent Hill 2 będzie dostępny wyłącznie na komputerach osobistych i PlayStation 5 co najmniej do 10 października 2025 roku.

Niedługo później, bo 17 października 2024 roku, Bloober Team podzielił się ze światem częścią swoich planów na przyszłość i oficjalnie zapowiedział survival horror science fiction pod tytułem Cronos: The New Dawn. Produkcja, którą oparto na koncepcji podróży w czasie, miała pozwolić graczom odwiedzić postapokaliptyczną rzeczywistość oraz Polskę z lat 80. XX wieku. Premierę tej pozycji planowano na 2025 rok.


Plany wydawnicze na przyszłość

Cronos: The New Dawn2025

W Polsce Bloober Team współpracuje z:


Plaion Polska / Koch Media Poland