Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Konami

Firma producent wydawca

Konami Digital Entertainment Co., Ltd. (znany powszechnie pod skróconą nazwą handlową Konami) to zajmujący się produkcją i wydawaniem gier na komputery PC, konsole oraz urządzenia przenośne oddział japońskiego holdingu Konami Holdings Corporation, istniejącego od roku 1969 i prowadzącego działalność biznesową również w branży salonowych automatów arcade, jednorękich bandytów, kart kolekcjonerskich, filmów aktorskich oraz anime, a także klubów fitness. Siedziba firmy mieści się w stolicy Japonii, Tokio, a funkcję prezesa od roku 2015 pełni Hideki Hayakawa.

Konami jako producent gier

Firma Konami rozpoczęła produkcję gier wideo na przełomie lat 70. i 80. ubiegłego wieku. Początkowo były to głównie tytuły przeznaczone na salonowe automaty arcade, do których z czasem dołączyły komputery osobiste, konsole, a także platformy przenośne. Obecnie Konami Digital Entertainment prowadzi działalność producenta gier poprzez cztery główne dywizje, zlokalizowane na trzech kontynentach. Struktura firmy, która na przestrzeni lat ulegała rozmaitym przemianom, w chwili obecnej prezentuje się następująco:

  1. Konami Digital Entertainment Co., Ltd. – oddział japoński, utworzony w 2006 roku,
  2. Konami Digital Entertainment, Inc. – oddział amerykański, funkcjonujący od 2003 roku,
  3. Konami Digital Entertainment GmbH – oddział europejski z siedzibą w Niemczech, utworzony w 2003 roku,
  4. Konami Digital Entertainment Limited – oddział azjatycki z siedzibą w Hongkongu, funkcjonujący od 2006 roku.

Do najważniejszych marek rozwijanych przez Konami zaliczyć warto przede wszystkim takie produkcje, jak cykl skradankowych gier akcji Metal Gear, seria piłkarska Pro Evolution Soccer (znana w rodzimej Japonii pod nazwą Winning Eleven), cykl survival horrorów Silent Hill oraz utrzymana w klimatach dark fantasy seria Castlevania. Na wyróżnienie zasługują także: cykl gier tanecznych Dance Dance Revolution, seria gier jRPG Suikoden, karcianki z cyklu Yu-Gi-Oh! oraz zapoczątkowane jeszcze w czasach popularności automatów arcade serie Contra, Gradius czy Frogger, które choć nie są już dziś aktywnie rozwijane, to jednak weszły na stałe do kanonu gier wideo.

Swoistą ciekawostkę związaną z grami firmy Konami stanowi tzw. Konami Code (lub Konami Command), czyli specjalny kod, którego wpisanie w trakcie gry powodowało rozmaite – pozytywne lub negatywne – skutki, np. uruchamiało specjalne power-upy. Konami Code pojawił się po raz pierwszy w wydanej w roku 1986 na konsole NES grze Contra i na przestrzeni lat zaimplementowany został w wielu produkcjach Konami (a także kilku innych deweloperów). Poniższy screen pokazuje wygląd oryginalnego Konami Code, lecz w zależności od platformy sprzętowej ulegał on rozmaitym modyfikacjom.

Konami jako wydawca gier

Wraz z rozpoczęciem produkcji gier wideo, koncern Konami zajął się także ich wydawaniem i na przestrzeni lat – podobnie jak większość liczących się światowych producentów i wydawców – wydał na świecie cały szereg nie tylko produkcji własnych, ale także gier stworzonych przez zewnętrzne studia deweloperskie. W ostatnich latach, jeśli nie liczyć niektórych odsłon kluczowych marek Konami, za których powstanie odpowiadali inni deweloperzy pokroju Mercury Steam Entertainment, Other Ocean Interactive, PlatinumGames czy Way Forward Technologies, działo się to jednak stosunkowo rzadko. Wśród nich zaś na szczególne wyróżnienie zasługuje słynna seria platformówek Crash, która była firmowana przez Konami w Japonii w latach 2001-2006.

Historia Konami

Prehistoria - czasy MSX-a i NES-a

Firma Konami została utworzona 21 marca 1969 roku w japońskiej Osace z inicjatywy obecnego prezesa Kagemasy Kozukiego, a jej nazwa powstała z połączenia nazwisk najważniejszych osób w firmie (Kagemasa Kozuki, Yoshinobu Nakama oraz Tatsuo Miyasako). W początkowym okresie funkcjonowania Konami wyspecjalizowało się w wynajmowaniu oraz serwisowaniu popularnych szaf grających (tzw. jukeboksów), jednak cztery lata później – w marcu 1973 roku (już jako Konami Industries Co., Ltd.) – zwróciło się w stronę salonowych automatów do gier arcade. We wczesnych latach firma zajmowała się jednak wyłącznie eksportem tego typu urządzeń do Stanów Zjednoczonych, zaś pierwszą własną maszynę wyprodukowała dopiero w roku 1978. Od tego momentu Konami zaczęło bardzo dynamicznie się rozwijać, a największy sukces przyniosły mu takie gry, jak Frogger, Scramble czy Super Cobra, które często licencjonowane były także innym firmom, np. Stern Electronics czy Gremlin Industries.

We wczesnych latach 80. Konami przeniosło się do nowej siedziby w dzielnicy Toyonaka; wtedy też powstało pierwsze powszechnie znane logo firmy, które przetrwało do roku 1986. Pod koniec roku 1982 firma utworzyła swój pierwszy amerykański oddział (Konami of America, Inc., obecnie Konami Digital Entertainment, Inc.). Pierwotną siedzibą firmy było miasto Torrance w Stanie Kalifornia, jednak na przestrzeni lat jej lokalizacja była jeszcze wielokrotnie przenoszona: do Buffalo Grove w stanie Illinois (1984), Redwood City w stanie Kalifornia (1988), a wreszcie El Segundo w stanie Kalifornia (2007). Również w roku 1982 Konami rozpoczęło produkcję gier na komputery PC, a rok później na zupełnie dziś zapomniane komputery MSX. Tymczasem to na tych właśnie maszynach w latach 1986-87 zapoczątkowane zostały jedne z najważniejszych serii gier w dorobku Konami, czyli Metal Gear oraz Castlevania (choć jej pierwsza odsłona ukazała się na MSX-ach pod nazwą Vampire Killer i odznaczała się nieco innymi mechanikami rozgrywki niż wersja na konsole NES).

W międzyczasie, tj. w maju 1984 w Londynie utworzone zostało Konami Ltd. (obecnie Konami Digital Entertainment B.V.), czyli pierwszy europejski oddział firmy. W grudniu tego samego roku w Niemczech powstało zaś Konami GmbH (obecnie Konami Digital Entertainment GmbH). Wiosną roku 1985 firma rozpoczęła produkcję gier na wspomniane wyżej konsole NES (zwane też popularnie Famicom) i w kolejnych latach wyprodukowała kilka bestsellerów na tę platformę. Wśród nich znalazły się m.in. takie serie gier, jak Gradius, Contra, czy wymienione już Castlevania oraz Metal Gear. Aby obejść ograniczenie narzucone przez firmę Nintendo na deweloperów zewnętrznych, zgodnie z którym mogli oni publikować maksymalnie pięć tytułów rocznie na konsolę NES, Konami utworzyło dwie spółki zależne, znane jako Ultra Games oraz Palcom Software. Spora liczba produkcji wydanych pod szyldem tych właśnie firm to w rzeczywistości dzieła samego Konami. Sukces tych gier (jak i samej konsoli) przyczynił się do niezwykle dynamicznego rozwoju firmy, która na przełomie lat 80. i 90. zwiększyła swoje zyski niemal trzydziestokrotnie.

Epoka wielkich sukcesów serii Silent Hill i Metal Gear Solid

W roku 1991 na rynku ukazała się gra Konami Hyper Soccer, uważana za prekursorkę późniejszej serii piłkarskiej Winning Eleven (znanej dziś powszechnie pod nazwą Pro Evolution Soccer). W maju tego samego roku w Kobe utworzone zostało Konami Technology Development Center, zaś w czerwcu firma macierzysta Konami Industries Co., Ltd została przemianowana na Konami Co., Ltd. W połowie roku 1992 firma otworzyła nowe biura w Tokio (by przenieść się tam ostatecznie siedem lat później), a pod jego koniec rozpoczęła produkcję gier na konsole SEGA Mega Drive (w USA znane jako SEGA Genesis). W drugiej połowie roku 1994 w Hong Kongu utworzony został kolejny zagraniczny oddział firmy (obecnie Konami Digital Entertainment Limited). W grudniu firma wkroczyła ze swoimi produkcjami na konsole Sony PlayStation, zaś kilka miesięcy później na SEGA Saturn. Druga połowa lat 90. to okres wielu zmian w strukturze organizacyjnej firmy, w ramach których utworzonych zostało wiele całkiem nowych oddziałów – zarówno lokalnych, jak i zagranicznych (np. w Australii, Chinach, Singapurze czy Holandii). W roku 1999 na konsolach firmy Sony pojawiła się pierwsza odsłona jednej z najważniejszych serii w historii Konami, czyli survival horror Silent Hill.

Na początku XXI wieku Konami rozpoczęło działalność w branży klubów fitness, która pozostaje jedną z gałęzi biznesowych firmy do dnia dzisiejszego. Na mocy umowy z firmą Vivendi Games, Konami stało się też wydawcą kolejnych odsłon jednej z najpopularniejszych serii platformowych Crash. W sierpniu roku 2001 firma wykupiła udziały w studiu Hudson Soft, które ostatecznie stało się częścią Konami cztery lata później. W lutym 2002 roku wkroczyła zaś na rynek gier dla konsoli Xbox, a kilka miesięcy później przeniosła się do nowej, tokijskiej siedziby. W kolejnym roku Konami nawiązało współpracę z japońską wytwórnią filmową Toho Company, Ltd., której efektem stał się pierwszy autorski serial telewizyjny Chouseishin Series, zaliczany do popularnego w Kraju Kwitnącej Wiśni gatunku o nazwie tokusatsu (poświęconego potworom, superbohaterom, wielkim robotom itd.). Dynamiczny rozwój firmy sprawił, że w grudniu 2005 roku Konami uplasowało się w szóstce największych japońskich producentów gier, obok takich firm, jak Nintendo, Square Enix, Capcom, SEGA oraz Bandai Namco Entertainment.

W latach 2005-2006 Konami założyło kilka kolejnych oddziałów, odpowiedzialnych za poszczególne segmenty działalności firmy. Okres przeobrażeń zakończony został wiosną 2006 roku, kiedy to utworzony został holding Konami Digital Entertainment Co., Ltd., sprawujący kontrolę nad wszystkimi spółkami zależnymi związanymi z gałęzią elektronicznej rozrywki. W tym samym roku japońska firma sięgnęła po kolejny segment rynku, związany z tzw. automatami do pachinko, czyli japońską wersją popularnych jednorękich bandytów. Ponownie zaistniała też na rynku filmowym, współprodukując ekranizację jednej ze swych najpopularniejszych marek, tzn. Silent Hill. W kwietniu 2007 roku Konami po raz kolejny zmieniło swoją siedzibę główną, przenosząc kluczowe biura do tokijskiej dzielnicy Minato, podczas gdy dotychczasowe, mniej istotne placówki Konami Group przeniesione zostały na przedmieścia stolicy. Przełom pierwszej i drugiej dekady XXI wieku upłynął Konami na rozwijaniu kluczowych marek, takich jak Pro Evolution Soccer, Metal Gear Solid, Silent Hill i Castlevania, a także Dance Dance Revolution oraz Yu-Gi-Oh!. Spora liczba gier, a także ich konwersji bądź wznowień, trafiła przy tym na przenośne konsole Nintendo oraz Sony, jak również zyskujące coraz większą popularność urządzenia mobilne.

Metal Gear Solid 5 i zmiana priorytetów

Wiosną roku 2015 nowo mianowany prezes Konami Digital Entertainment Hideki Hayakawa ogłosił, że firma zamierza jeszcze bardziej skupić się na platformach mobilnych, które jego zdaniem stanowić będą przyszłość rynku gier. W tym samym roku handlowa nazwa całego holdingu została zmieniona z Konami Corporation na Konami Holdings Corporation. Również w roku 2015 spore kontrowersje i ogromne rozczarowanie fanów wywołało anulowanie kolejnej odsłony serii Silent Hill, nazwanej po prostu Silent Hills i mającej stanowić swoisty restart marki. Projekt poprzedzony grywalnym teaserem (znanym pod nazwą P.T.) i tworzony przez legendarnego twórcę serii Metal Gear Hideo Kojimę we współpracy z takimi sławami, jak reżyser Guillermo del Toro czy aktor Norman Reedus, został skasowany w wyniku konfliktu Konami z Kojimą. W tym samym roku, tuż po premierze gry Metal Gear Solid V: The Phantom Pain ten wieloletni filar Konami w atmosferze kontrowersji rozstał się z firmą i założył własne studio – Kojima Productions – które odziedziczyło nazwę po zespole dowodzonym przez niego w latach 2005-2015. W sierpniu roku 2016 Konami połączyło dotychczasowe dywizje zajmujące się automatami arcade i maszynami hazardowymi w jedną całość o nazwie Konami Amusement Co., Ltd.

W kolejnych latach firma co prawda nie zrezygnowała całkowicie z tworzenia dużych gier wideo, jednak koncentrowała się niemal przede wszystkim na rozwoju marki Pro Evolution Soccer. Z czasem wydawca zaczął próbować odświeżać wizerunek cyklu. W 2019 roku do sprzedaży trafiła gra eFootball PES 2020; pierwszy człon jej tytułu wskazywał na to, że tym razem autorzy koncentrują się na e-sportowym aspekcie swojego dzieła. W roku 2020 natomiast udostępniono darmowy dodatek do tej produkcji, czyli UEFA EURO 2020. eFootball PES 2021 z kolei nie okazał się pełnoprawną grą, lecz sezonową aktualizacją do zeszłorocznej części serii.

Mimo to w międzyczasie ukazywały się inne mniej lub bardziej udane projekty. W 2017 roku na Nintendo Switch zadebiutował Super Bomberman R, który rok później pojawił się również na innych konsolach i urządzeniach osobistych. Poza tym rok 2018 przyniósł premierę gry Metal Gear Survive, będącej spin-offem piątej odsłony kultowego cyklu, w którym wprowadzono wyraźnie zarysowane elementy survivalowe. W tym samym roku Konami zaczęło też odświeżać swoje klasyki i przypominać graczom o swych korzeniach. Dzięki temu światło dzienne ujrzały takie pozycje, jak Zone of the Enders: The 2nd Runner Mars, kompilacje Castlevania Requiem: Symphony of the Night & Rondo of Blood, Arcade Classics Anniversary Collection, Castlevania Anniversary Collection i Contra Anniversary Collection. W 2019 roku kontynuacji doczekała się zarówno seria Frogger (za sprawą mobilnego Frogger in Toy Town), jak i cykl Contra (mowa o chłodno przyjętej grze Contra: Rogue Corps). W roku 2020 natomiast kultowa Castlevania: Symphony of the Night zadebiutowała na smartfonach i tabletach.

W 2021 roku doczekaliśmy się jeszcze jednego pakietu gier spod szyldu Castlevania, czyli Castlevania Advance Collection. Na urządzenia mobilne zmierzała natomiast zupełnie nowa odsłona cyklu – Castlevania: Grimoire of Souls. Co zaś tyczy się Pro Evolution Soccer – w lipcu 2021 roku dowiedzieliśmy się, że seria zmieniła nazwę na eFootball. Ponadto od tej pory miała ona być dystrybuowana w modelu free-to-play. Gracze nie przyjęli tej wiadomości z radością, jednak najgorsze wciąż było przed Konami. eFootball 2022 zadebiutował bowiem 30 września i został dosłownie zmieszany z błotem przez fanów, stając się jedną z najgorzej ocenianych produkcji dostępnych na platformie Steam. Narzekano przede wszystkim na jakość oprawy graficznej, a zwłaszcza na fatalne modele piłkarzy (które szybko stały się memami). Poza tym w dniu debiutu zawartość gry prezentowała się wyjątkowo skromnie; na domiar złego borykała się ona z rozmaitymi problemami technicznymi. Według serwisu Metacritic średnia ocen tej produkcji oscylowała wokół... 24/100. Japoński wydawca przeprosił społeczność za fatalny stan tego projektu i obiecał, że zostanie on naprawiony oraz wzbogacony o nową zawartość.

Odrodzenie serii Silent Hill, czyli nadzieja dla fanów

W międzyczasie jednak pojawił się również promyk nadziei dla graczy tęskniących za złotą erą gier sygnowanych logo Konami. W czerwcu 2021 roku polskie studio Bloober Team potwierdziło bowiem, że podpisało z japońskim wydawcą umowę o współpracy „w zakresie możliwości wspólnego rozwoju treści”. Wielu wierzyło, że nowym projektem krakowskiej ekipy, która na przestrzeni lat dała się poznać jako specjaliści od horrorów, będzie kolejna odsłona cyklu Silent Hill.

W październiku 2022 roku wydawca odsłonił skrzętnie skrywane dotąd karty i zapowiedział... aż 4 nowe projekty osadzone w uniwersum Silent Hill. Pierwszym z nich był pełnoprawny remake gry Silent Hill 2, nad którym czuwało wspomniane wcześniej studio Bloober Team. Pomimo że twórcy oryginału uważnie monitorowali pracę polskich deweloperów, jednocześnie chwalili ich za talent i szacunek do materiału źródłowego. Choć twórcy nie byli jeszcze gotowi na ustalenie daty premiery tej pozycji, niedługo później dowiedzieliśmy się, że powstający od trzech lat projekt był już wtedy na zaawansowanym etapie prac.

O pozostałych produkcjach dowiedzieliśmy się wówczas znacznie mniej. Silent Hill: Ascension, czyli owoc współpracy studiów Genvid, Bad Robot Games, Behaviour Interactive oraz dj2 Entertianment, było określane jako „nowa forma rozrywki” oraz „eksperyment społeczny”, przeznaczony do multiplayerowej zabawy; nad Silent Hill: Townfall pracowało studio No Code, a jego wydaniem miała się zająć firma Annapurna Interactive; z kolei Silent Hill F od NeoBards Entertainment miało być pierwszą grą spod szyldu Silent Hill, której akcję osadzono w Japonii. Ostatnie miejsce na liście zajmowało Silent Hill: The Short Message, którego istnienie nie zostało oficjalnie potwierdzone przez Konami w momencie zapowiedzi pozostałych projektów; źródłem informacji o fabule (w grze mieliśmy wcielić się w dziewczynę, która została uwięziona w opuszczonym budynku, gdzie musi stawić czoła własnym lękom oraz czyhającym na nią monstrom) oraz pierwszej grafiki była tajwańska organizacja The Taiwan Digital Game Rating Committee.

W marcu 2023 roku oficjalnie zapowiedziano remake jeszcze jednego kultowego tytułu z portfolio Konami, czyli Metal Gear Solid Delta: Snake Eater, współtworzony ze studiem Virtuos. Produkcja zmierzała na komputery osobiste, PlayStation 5 oraz Xboksy Series X/S, a na tle pierwowzoru wyróżniała się nie tylko za sprawą gruntownie odświeżonej oprawy graficznej, lecz także uwspółcześnionej rozgrywki.

Droga do sukcesu Silent Hill 2

Wreszcie w drugiej połowie 2023 roku i w 2024 roku przyszedł czas na weryfikację śmiałych planów na przyszłość japońskiego wydawcy. Jako pierwsze zadebiutowało Silent Hill: Ascension, które zostało udostępnione 31 października 2023 roku, jednak nie przypadło graczom do gustu. 1 lutego 2024 roku na PlayStation 5 trafiło Silent Hill: The Short Message, ostatecznie będące dostępnym za darmo horrorem psychologicznym FPP; niestety produkcja podzieliła los poprzedniej pozycji spod tego szyldu, zbierając oceny oscylujące wokół 5-6/10 (według serwisu Metacritic).

Lepiej poradziła sobie wypuszczona w marcu 2024 roku gra Contra: Operation Galuga, czyli remake kultowej, pierwszej Contry z 1987 roku. Tytuł opracowany przez studio WayForward doczekał się „bardzo pozytywnych” recenzji na Steamie i średniej ocen od branżowych mediów z przedziału 70-76/100 (w zależności od platformy; za Metacritic).

Po premierze tego ostatniego firma Konami i studio Bloober Team zaczęły „na poważnie” przygotowywać grunt pod premierę Silent Hilla 2. Datę premiery tej produkcji na komputerach osobistych oraz PlayStation 5 wyznaczono na 8 października 2024 roku. Trzy tygodnie wcześniej dowiedzieliśmy się, że omawiany tytuł będzie konsolowym exclusive’em dla PlayStation 5 co najmniej do 10 października 2025 roku.

Silent Hill 2 zadebiutował w terminie, przy akompaniamencie wysokich ocen od branżowych mediów, których średnia według serwisu Metactic wynosiła 86-87/100 (w zależności od platformy). Gracze byli dla niego jeszcze bardziej łaskawi, o czym świadczyły „przytłaczająco pozytywne” recenzje na platformie Steam. Pozycja cieszyła się również dużą popularnością, w dniu premiery przyciągając ponad 23,5 tysiąca użytkowników Steama jednocześnie.


Współpracujący z Konami producenci gier

Lista producentów gier wydawanych przez Konami


WayForward

Digital Eclipse

KeelWorks

Far Out Games

Genvid

GuruGuru

Bloober Team

Hexa Drive

NeoBards Entertainment

W Polsce Konami współpracuje z:


Cenega S.A.

Wydane gry

Silent Hill 22024

Cygni: All Guns Blazing2024

Contra: Operation Galuga2024

Silent Hill: The Short Message2024

Silent Hill: Ascension2023

Metal Gear Solid: Master Collection Vol. 12023

CrimeSight2023

Teenage Mutant Ninja Turtles: The Cowabunga Collection2022

Frogger and the Rumbling Ruins2022

GetsuFumaDen: Undying Moon2022

Yu-Gi-Oh! Master Duel2022

eFootball2021

Castlevania Advance Collection2021

eFootball PES 20212020

eFootball PES 2020: UEFA EURO 20202020

Contra: Rogue Corps2019

Frogger in Toy Town2019

eFootball PES 20202019

Yu-Gi-Oh! Legacy of the Duelist: Link Evolution2019

Contra Anniversary Collection2019

Castlevania Anniversary Collection2019

Arcade Classics Anniversary Collection2019

Castlevania Requiem: Symphony of the Night & Rondo of Blood2018

Zone of the Enders: The 2nd Runner Mars2018

Pro Evolution Soccer 20192018

Metal Gear Survive2018

PES Card Collection2017

Pro Evolution Soccer 20182017

PES 2017 -Pro Evolution Soccer-2017

Super Bomberman R2017

Yu-Gi-Oh! Duel Links2017

Pro Evolution Soccer 20172016

Pro Evolution Soccer 2016 myClub2015

Pro Evolution Soccer 20162015

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain2015

Yu-Gi-Oh! Legacy of the Duelist2015

PES Club Manager2015

Pro Evolution Soccer 20152014

Castlevania: Lords of Shadow 2 - Revelations2014

Metal Gear Solid V: Ground Zeroes2014

Castlevania: Lords of Shadow 22014

Pro Evolution Soccer 20142013

Metal Gear Solid: Special Missions2013

Metal Gear Solid: The Legacy Collection2013

Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate HD2013

Metal Gear Rising: Revengeance2013

Silent Hill: Book of Memories2012

Pro Evolution Soccer 20132012

Frogger: Hyper Arcade Edition2012

Metal Gear Online2012

Zobacz wszystkie wydane gry