WayForward
Niezależne amerykańskie studio deweloperskie i wydawca gier wideo, którego siedziba mieści się w Valencii (Kalifornia). Gry od WayForward Technologies można znaleźć na wszystkich liczących się platformach, a wśród jego dzieł prym wiodą serie Shantae oraz Mighty.
Historia
Prehistoria
Dzieje firmy rozpoczynają się w marcu 1990 roku, kiedy to została ona założona przez Voldiego Waya. W pierwszych latach działalności WayForward Technologies zajmowało się opracowywaniem gier na konsole firm Nintendo oraz SEGA. Ponadto ekipa tworzyła produkcje i aplikacje edukacyjne na komputery osobiste, we współpracy z American Education Publishing.
Restart
W kwietniu 1997 roku WayForward Technologies dokonało swoistego restartu. Od tej pory omawiane studio miało pełnić funkcję „zespołu do wynajęcia” i pracować na zlecenie dla rozmaitych wydawców. Taki stan rzeczy utrzymywał się do 2002 roku, kiedy to ekipa oddała w ręce graczy swoje pierwsze w pełni autorskie dzieło, czyli platformówkę pod tytułem Shantae. Jako że była to jedna z ostatnich produkcji wypuszczonych na platformę Game Boy Color, udało jej się odnieść sukces, choć osiągnięte przez nią wyniki nie spełniły oczekiwań. W związku z tym autorzy nie zdołali znaleźć wydawcy dla jej kontynuacji, przez co prace nad nią zakończyły się na etapie wersji demonstracyjnej.
Sukces Shantae
W 2004 roku WayForward Technologies zainteresowało się konsolą Nintendo DS; chcąc zyskać dostęp do jej tak zwanych devkitów, studio nawiązało współpracę z firmą THQ. Owocem tej kooperacji była gra Ping Pals. Projekt powstawał w pośpiechu, co odbiło się na jego jakości i znalazło odzwierciedlenie w jej odbiorze ze strony graczy oraz branżowych mediów. Niemniej, w kolejnych latach zespół stworzył szereg cieplej przyjętych pozycji, które trafiły na rozmaite platformy. Wśród nich prym wiodła gra Shantae: Risky’s Revenge; produkcja zadebiutowała w 2010 roku, a dzięki niej Shantae ostatecznie zadomowiło się na rynku, otwierając drogę do powstania kolejnych części serii. Później portfolio firmy zasiliła kolejna rozpoznawalna marka – serię Mighty zapoczątkowała stworzona z myślą o DSiWare produkcja Mighty Flip Champs!. Ponadto studio opracowało gry oparte na głośnych licencjach, jak Pora na przygodę czy Minionki, a także nawiązało współpracę z dużymi wydawcami, zajmując się między innymi grami spod szyldu Kunio-kun czy przygotowując pakiet remasterów pod tytułem Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp.
W 2020 roku zespół zaczął snuć plany dotyczące przygotowania trójwymiarowej produkcji osadzonej w uniwersum Shantae, jednak wówczas była to jeszcze pieśń odległej przyszłości. W 2023 roku studio ogłosiło, że nawiązało współpracę z firmą Limited Run Games, na mocy której powróci do porzuconego w 2002 roku projektu drugiego Shantae. Gra Shantae Advance: Risky Revolution zmierzała na konsolę... Game Boy Advance. Niemniej, z czasem na liście jej platform docelowych znalazły się również komputery osobiste, Nintendo Switch oraz PlayStation 4 i PlayStation 5.
Contra: Operation Galuga i Clock Tower: Rewind
W grudniu 2023 roku zapowiedziano grę Contra: Operation Galuga – remake kultowego shoot’em upa, przygotowany przez WayForward na zlecenie firmy Konami. Produkcja zadebiutowała na komputerach osobistych i konsolach niedługo później, bo w marcu 2024 roku. W międzyczasie, bo w lipcu 2023 roku, zapowiedziano też odświeżoną wersję kultowej przygodówki grozy pod tytułem Clock Tower: Rewind, której pierwowzór nigdy nie doczekał się anglojęzycznego wydania. Datę premiery tej pozycji na komputerach osobistych i konsolach wyznaczono na 29 października 2024 roku.