Warner Bros. Games
WWW: https://warnerbrosgames.com/
Facebook: https://www.facebook.com/wbgames/
Amerykańska firma, istniejąca od 2004 roku, a od 2021 roku należąca do konglomeratu Warner Bros. Discovery. Firma Warner Bros. Interactive Entertainment wydaje swoje gry pod marką Warner Bros. Games (WB Games), a produkcje sygnowane jej logo można znaleźć na każdej liczącej się platformie.
Historia
O wejściu na rynek gier wideo firma Warner Bros. Poinformowała w styczniu 2004 roku. Wówczas to na branżowej mapie pojawiły się Warner Bros. Interactive Entertainment, a także Warner Bros. Games, czyli marka, pod którą WBIE miało wydawać swoje gry. Na stanowisku starszego wiceprezesa firmy zasiadł Jason Hall – jeden z założycieli studia Monolith Productions, które niedługo później zostało przejęte przez Warner Bros. W 2005 roku WBIE zostało przeniesione do dywizji Warner Bros. Home Entertainment.
Pierwszą produkcją, której wydaniem Warner Bros. Games zajęło się w pełni samodzielnie, było Justice League Heroes z 2006 roku. Rok później wydawca podzielił się planami znacznego rozszerzenia swojej działalności na poletku gier wideo i przystąpił do swoistej ofensywy.
Ekspansja
Pierwszym owocem tej ostatniej było przejęcie brytyjskiego studia TT Games za 100 milionów funtów. W 2008 roku Warner Bros. Games zaczęło inwestować w firmę Eidos, a w 2009 roku wypuściło swój pierwszy wielki hit, czyli grę LEGO Batman: The Videogame. Ponadto w tym samym roku firma przejęła od Paramount Pictures prawa do filmowych adaptacji cyklu Tomb Raider. Niedługo później pod skrzydłami Warner Bros. Games znalazły się takie ekipy, jak niezależne Snowblind Studios, a także wcześniej należące do firmy Midway studio w Chicago oraz zespół Surreal Software; wraz z nimi w rękach WB Games znalazły się marki Joust, Mortal Kombat, The Suffering, Wheelman oraz Spy Hunter.
W roku 2010 do grona zespołów działających pod skrzydłami WB Games dołączyło brytyjskie Rocksteady Studios. Poza tym firma otworzyła nowe studio deweloperskie – WB Games Montreal – które miało zająć się tworzeniem gier opartych na licencji DC Comics. Niedługo później firma przejęła także zespół Turbine Entertainment (który został przemianowany na WB Games Boston). W tym samym roku ekipa Surreal Software została wcielona do Monolith Productions; dwa lata później podobny los roku spotkał Snowblind Studios. Rok 2011 to również premiery niezwykle ciepło przyjętych gier Mortal Kombat oraz Batman: Arkham City.
W 2013 roku pod skrzydłami Warner Bros. Interactive Entertainment wyrosło jeszcze jedno studio – WB Games San Francisco, natomiast w 2014 roku zespół Monolith Productions dostarczył swoje spojrzenie na uniwersum Władcy Pierścieni, w postaci gry Śródziemie: Cień Mordoru.
W styczniu 2017 roku Warner Bros. Interactive Entertainment ogłosiło, że wykupiło ekipę Avalanche Software, niedawno zamkniętą przez Disney Interactive Studios; po jej odrodzeniu na jej czele ponownie stanął John Blackburn. O tym, że był to strzał w dziesiątkę, WBIE miało się przekonać w 2023 roku... ale nie uprzedzajmy faktów. W lutym natomiast należąca do Warner Bros. Interactive Entertainment firma TT Games kupiła studio Playdemic, które od tej pory miało tworzyć przeznaczone na urządzenia mobilne gry oparte na marce LEGO. W 2017 roku utworzono również markę Portkey Games, pod którą miały być wydawane gry osadzone w uniwersum Harry’ego Pottera, a także przejęto studio Agora Games, które przechrzczono na WB Games New York. Dwa lata później na branżowej mapie pojawiło się jeszcze jedno studio działające pod skrzydłami opisywanej firmy, czyli WB Games San Diego.
Nowy właściciel
W połowie 2020 roku pojawiły się doniesienia, zgodnie z którymi cała dywizja WBIE miała zostać sprzedana przez koncern AT&T, czyli firmę-matkę Warner Bros. (a dokładnie – WarnerMedia). Choć niedługo później owe plotki zostały zdementowane, w maju 2021 roku gruchnęła wiadomość o tym, że firma w istocie znajdzie nowego właściciela, w postaci grupy Discovery. Jedyną „ofiarą” całego przedsięwzięcia było studio Playdemic, które w 2021 roku zostało przejęte przez firmę Electronic Arts.
W 2023 roku na sklepowych półkach wylądowało Dziedzictwo Hogwartu, czyli gra RPG akcji, osadzona w uniwersum Harry’ego Pottera. Tytuł nie tylko stanowił opus magnum studia Avalanche Software, lecz również odniósł gigantyczny sukces artystyczny oraz komercyjny. Niedługo później w jego ślady poszła gra Mortal Kombat 1.
Problemy Legionu Samobójców
Luty 2024 przyniósł natomiast premierę gry Suicide Squad: Kill the Justice League. Produkcja, w której Warner Bros. Games widziało swój kolejny hit, okazała się zawodem. Jeszcze w lutym dyrektor finansowy Warner Bros. Discovery, czyli Gunnar Wiedenfels, stwierdził, że gra „nie spełniła oczekiwań”, zaś w maju określił ją mianem „rozczarowania”.
W związku z tym, że najnowsza gra-usługa wydana przez Warner Bros. nie rozbiła banku (w przeciwieństwie do nastawionego na pojedynczego gracza projektu Hogwarts Legacy), mogła dziwić deklaracja J.B. Perrette’a, czyli szefa gamingowego działu firmy, który jeszcze w marcu stwierdził, że potrzebuje ona... więcej produkcji tego typu (a także gier mobilnych i pozycji free-to-play).
W kolejnych miesiącach nakładem Warner Bros. Games do sprzedaży trafiły gry MultiVersus (maj 2024 r.), a także Harry Potter: Mistrzowie quidditcha (wrzesień 2024 r.). W międzyczasie, bo w lipcu 2024 roku, firma poinformowała o przejęciu Player First Games – zespołu odpowiedzialnego za pierwszy z wymienionych projektów. Ponadto w tym samym miesiącu związek zawodowy SAG-AFTRA rozpoczął strajk wymierzony między innymi w Warner Bros. Games. Jednym z jego postulatów było opracowanie zabezpieczeń chroniących aktorów przed wykorzystywaniem sztucznej inteligencji do replikowania ich głosów oraz tworzenia ich cyfrowych „wcieleń”.