Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Rocksteady Studios

Firma producent

Brytyjskie studio deweloperskie z siedzibą w Londynie. Zespół tworzy produkcje przeznaczone na konsole i komputery osobiste, a jego szczytowym jak dotąd osiągnięciem jest seria Batman: Arkham.

Historia Rocksteady Studios

Skromne początki

Historia zespołu Rocksteady Studios rozpoczyna się w 2004 roku, kiedy to firma została założona przez Seftona Hilla i Jamiego Walkera. Mowa o byłych pracownikach Argonaut Games, czyli jednego z największych wówczas zespołów deweloperskich w Wielkiej Brytanii, zamkniętego na miesiąc przed otwarciem opisywanego studia. Początki działalności Rocksteady Studios były skromne – w 2006 roku ekipa ukończyła prace nad swoim debiutanckim dziełem, czyli FPS-em zatytułowanym Urban Chaos: Riot Response. Tytuł, który trafił wyłącznie na konsole PlayStation 2 oraz Xbox, wzbudził mieszane uczucia u graczy i recenzentów.

Batman: Arkham, czyli prosta droga do sukcesu

W maju 2007 roku w rękach firmy Eidos (obecnie Square Enix) znalazły się prawa do marki Batman. Niedługo później z wydawcą skontaktowali się przedstawiciele Rocksteady Studios, oferując swoją wizję gry opowiadającej o Człowieku-nietoperzu. Pomysł na tyle spodobał się reprezentantom Eidosu, że już we wrześniu tego samego roku prace ruszyły. Batman: Arkham Asylum, bo takie miano nosiła gra, zadebiutował w sierpniu 2009 roku, spotykając się z niezwykle ciepłym przyjęciem ze strony graczy i recenzentów. Pomimo że w lutym 2010 roku Rocksteady Studios trafiło pod skrzydła firmy Time Warner Company, 25,1% jego akcji pozostało w rękach Eidosu.

W ten sposób firma stała się jednym z zespołów należących do Warner Bros. Interactive Entertainment, czego efektem miały być kolejne produkcje oparte na licencji DC Comics. W 2011 roku zadebiutował więc Batman: Arkham City, który nie tylko czerpał garściami z dorobku pierwszej odsłony cyklu, lecz także znacznie rozszerzył formułę wypracowaną na jej potrzeby. Produkcja trafiła na pecety i konsole PlayStation 4 oraz Xbox One, a po latach również na Nintendo Wii U. Niestety na kolejną pełnoprawną część tej bestsellerowej serii gracze musieli czekać niemal cztery lata – w międzyczasie studio Warner Bros. Montreal opracowało prequel cyklu zatytułowany Batman: Arkham Origins, który jednak odbiegał jakością od swoich poprzedników.

O kolejnym dziele Rocksteady Studios świat usłyszał dopiero w 2014 roku, kiedy to deweloperzy ujawnili, że pracują nad zwieńczeniem swojej trylogii. Batman: Arkham Knight trafił do sprzedaży w czerwcu 2015 roku. Nie była to jednak ostatnia pozycja opowiadająca o Człowieku-nietoperzu, jaka wyszła spod rąk Brytyjczyków – w październiku 2016 roku premierę miała bowiem gra Batman: Arkham VR, czyli swoiste „interaktywne doświadczenie” opracowane z myślą o goglach rzeczywistości wirtualnej, będące zarazem pożegnaniem twórców z Brucem Wayne’em i jego alter ego.Po premierze ostatniego z wymienionych tytułów Rocksteady Studios nabrało wody w usta na długie lata. Od czasu do czasu w Internecie pojawiały się plotki, wedle których zespół miał pracować nad grą z Supermanem w roli głównej, natomiast w kwietniu 2019 światło dzienne ujrzały nieoficjalne doniesienia, zgodnie z którymi opisywana ekipa miałaby tworzyć produkcję opartą na licencji Suicide Squad. To właśnie te ostatnie miały okazać się prawdziwe.

Legion Samobójców

W sierpniu 2020 roku studio rozwiało bowiem wszelkie wątpliwości, zapowiadając Suicide Squad: Kill the Justice League, czyli trzecioosobową grę akcji, która miała pozwolić na zabawę zarówno w pojedynkę, jak i w trybie współpracy dla maksymalnie czterech osób. Tytuł zmierzał na komputery osobiste i konsole PlayStation 5 oraz Xboksa Series X, jednak od jego zapowiedzi do premiery była jeszcze długa droga. Dość powiedzieć, że deweloperzy wyznaczyli sobie okienko wydawnicze na rok 2022. Już w marcu 2022 roku okazało się jednak, że owego terminu nie da się utrzymać. Studio potwierdziło wówczas, że gra zadebiutuje dopiero w 2023 roku. Grudzień, a dokładanie – gala The Game Awards 2022 – przyniósł natomiast dokładną datę premiery Suicide Squad: Kill the Justice League, którą wyznaczono na 26 maja 2023 roku. Tytuł miał być przy tym ostatnim występem Kevina Conroya w roli Batmana; aktor zmarł bowiem 10 listopada 2022 roku.

W międzyczasie, bo w sierpniu 2020 roku, The Guardian poinformował o tym, że studio nie rozwiązało problemów z molestowaniem seksualnym i niewłaściwym zachowaniem, o którym jego pracownice donosiły kierownictwu jeszcze w listopadzie 2018. W odpowiedzi firma potwierdziła, że takie pismo w istocie zostało wystosowane do szefostwa firmy, jednak na przestrzeni dwóch kolejnych lat studio „słuchało” pracowników i „pracowało nad tym, by każda osoba w zespole czuła się wspierana”. Następnego dnia po publikacji artykułu opublikowano list podpisany przez wszystkie pracownice Rocksteady Studios, w którym zaprzeczyły one rewelacjom opisanym przez The Guardian, nie zgodziły się z zarzutami postawionymi w ich imieniu i przyznały, że nie skonsultowano z nimi treści artykułu.

Zmiany na szczycie i wielka rysa na diamencie

W październiku 2022 roku gruchnęła wiadomość, że Sefton Hill i Jamie Walker, czyli współzałożyciele i szefowie Rocksteady Studios, pozostaną w zespole jedynie do końca 2022 roku. Następnie deweloperzy zamierzali rozpocząć „nową gamingową przygodę”. Stanowisko szefa studia miał po nich objąć Nathan Burlow, czyli dotychczasowy dyrektor produkcji i jeden z weteranów firmy, z kolei jego dotychczasowe obowiązki miał przejąć Darius Sadeghian.

Wracając jednak do Suicide Squad: Kill the Justice Leaguepodanego w grudniu 2022 roku terminu premiery ostatecznie nie udało się utrzymać; w kwietniu 2023 roku poinformowano, że debiut tej produkcji został opóźniony o blisko rok. Finalnie gra pojawiła się na komputerach osobistych, PlayStation 5 oraz Xboksach Series X/S w lutym 2024 roku.

Ze średnią ocen w granicach 60-65/100 (w zależności od platformy; według serwisu Metacritic), omawiana produkcja była najgorzej ocenianym dziełem Rocksteady Studios w historii tego zespołu (wyższej średniej ocen doczekało się nawet Urban Chaos: Riot Response). Choć fani wzięli ten tytuł w obronę, dzięki czemu na platformie Steam cieszył się on „bardzo pozytywnymi” recenzjami, gra nie należała do najpopularniejszych. Co prawda w szczytowym momencie na wyżej wspomnianej platformie bawiło się w niej jednocześnie niespełna 13,5 tysiąca osób (według SteamDB), jednak aktywność graczy szybko zaczęła spadać; dość powiedzieć, że już po dziesięciu dniach od premiery Legion Samobójców: Śmierć Lidze Sprawiedliwości (bo pod takim tytułem opisywana pozycja została wydana w Polsce) miał problem z przebiciem granicy 5 tysięcy osób grających jednocześnie na Steamie (ponownie za SteamDB).

W efekcie już pod koniec lutego Gunnar Wiedenfels, czyli dyrektor finansowy Warner Bros. Discovery, nie ukrywał, że ostatnie dzieło Rocksteady Studios „nie spełniło oczekiwań”. W maju natomiast Wiedenfels oficjalnie określił Suicide Squad mianem „rozczarowania”. Na początku września pojawiły się pogłoski, zgodnie z którymi przez Rocksteady Studios miała przejść fala zwolnień, w wyniku której pracę mogła stracić ponad połowa pracowników działu kontroli jakości. Rzecz jasna powodem takiego stanu rzeczy była porażka Legionu Samobójców. Niedługo później światło dzienne ujrzały bardziej optymistyczne doniesienia, zgodnie z którymi kolejnym dziełem Rocksteady Studios miała być nowa gra o Batmanie. Co ciekawe, projektem miało zainteresować się Sony, które rzekomo zabiegało o jego ekskluzywność (zapewne czasową) dla PlayStation.