Traveller’s Tales / TT Games
Firma producent
Traveller’s Tales to utworzone w 1989 roku brytyjskie studio deweloperskie, znane głównie za sprawą licznych produkcji firmowanych marką popularnych, duńskich klocków LEGO. Od 2005 roku Traveller’s Tales jest częścią grupy deweloperskiej TT Games, która w roku 2007 stała się własnością koncernu Warner Bros. Interactive Entertainment. Siedziba studia mieści się w brytyjskim mieście Knutsford w hrabstwie Cheshire, podczas gdy siedzibą całej grupy TT Games jest Maidenhead w hrabstwie Berkshire.
W początkowym okresie działalności studio Traveller’s Tales koncentrowało się głównie na grach platformowych, wydawanych na konsole firm Nintendo, SEGA oraz Sony. Obok kilku mniej znanych tytułów, brytyjscy deweloperzy mieli też swój udział w rozwoju tak znanych serii, jak Sonic czy Crash. W późniejszych latach studio skupiło się z kolei na grach familijnych, tworzonych na bazie licencji popularnych kreskówek Walta Disneya i wytwórni Pixar. W roku 2005 w portfolio firmy pojawiły się także dwie gry wyścigowe na konsolę przenośną PlayStation Portable. W tym samym roku swoją premierę miała również pierwsza gra bazująca na licencji popularnych, duńskich klocków LEGO, czyli LEGO Star Wars. Od tego momentu studio skoncentrowało się głównie na kolejnych „klockowych” produkcjach, skupiając się na nich całkowicie w roku 2009. Od tej pory Traveller’s Tales samodzielnie bądź we współpracy ze studiem TT Fusion przygotowuje rocznie co najmniej dwa nowe tytuły, łączące świat klocków LEGO z popularnymi licencjami filmowymi i komiksowymi.
Historia
Studio Traveller’s Tales zostało założone w 1989 roku przez Jona Burtona i w początkowym okresie działalności koncentrowało się na niewielkich, autorskich produkcjach. Debiutancką pozycją studia była wydana w 1991 roku na komputerach Commodore Amiga i Atari ST platformówka Leander (znana również pod nazwą The Legend of Galahad). W latach 1993-94, we współpracy z firmami Psygnosis oraz Sony Imagesoft, Traveller’s Tales przygotowało takie gry, jak Puggsy, Bram Stoker’s Dracula oraz Mickey Mania: The Timeless Adventures of Mickey Mouse. Ostatnia z wymienionych produkcji zapoczątkowała także okres współpracy z firmą Disney Interactive Studios, dzięki której w kolejnych latach studio stworzyło cały szereg gier bazujących na licencji popularnych kreskówek Walta Disneya i wytwórni Pixar, np. Toy Story (1995), A Bug’s Life (1998), Toy Story 2: Gra akcji (1999), Buzz Lightyear of Star Command (2000), Toy Story Racer (2001) czy Gdzie jest Nemo (2003).
Ważnym momentem w działalności Traveller’s Tales było rozpoczęcie współpracy z firmą SEGA, dla której, w ścisłej kooperacji z ekipą Sonic Team, studio stworzyło dwie odsłony tej popularnej serii: Sonic 3D (1996) oraz Sonic R (1997). Obie gry, wydane na konsolach firmy SEGA oraz komputerach PC i chwalone m.in. za osiągnięcia techniczne, ugruntowały pozycję studia i otworzyły mu drogę do współpracy z największymi wydawcami pokroju Midway Games, THQ, Activision czy Vivendi Universal Games (połączonego później z Activision). Dla tego ostatniego Traveller’s Tales przygotowało m.in. dwie części słynnej serii Crash, tzn. Crash Bandicoot: The Wrath of Cortex (2001) oraz Crash Twinsanity (znane także jako Crash Bandicoot: Unlimited, 2004).
W roku 2004, we współpracy z ekipą Giant Interactive Entertainment, studio rozpoczęło prace nad grą LEGO Star Wars, łączącą świat popularnych duńskich klocków z uniwersum kultowego cyklu filmowego Gwiezdne wojny. W kolejnym roku Traveller’s Tales połączyło się z Giant Interactive Entertainment, tworząc grupę TT Games, w której jedna z firm odpowiadała za produkcję gier, a druga (przemianowana na TT Games Publishing) za ich wydawanie oraz dystrybucję. W roku 2007 grupa nabyła również brytyjskie Embryonic Studios, które rozpoczęło działalność pod nazwą TT Fusion. W listopadzie tego samego roku grupa TT Games została wykupiona przez Warner Bros. Interactive Entertainment za kwotę 100 milionów funtów.
W latach 2005-2008 studio Traveller’s Tales stworzyło dwie gry wyścigowe: F1 Grand Prix oraz WRC, przeznaczone na przenośną konsolkę PlayStation Portable. Powstała również bazująca na licencji popularnych zabawek produkcja Transformers: The Game, a także dwie odsłony serii opartej na popularnym cyklu książek fantasy C.S. Lewisa Opowieści z Narnii. Wydana w 2008 roku gra Opowieści z Narnii: Książe Kaspian była jednocześnie ostatnim tytułem Traveller’s Tales niezwiązanym z marką LEGO.
Sukces wspomnianego LEGO Star Wars sprawił, że w kolejnych latach studio stworzyło jego kontynuację LEGO Star Wars II: The Original Trilogy, a także grę Bionicle Heroes. W roku 2008 na rynku ukazały się LEGO Indiana Jones: The Original Adventures oraz LEGO Batman: The Game, dając początek dwóm nowym seriom z popularnymi klockami w roli głównej. Rok później twórcy z Traveller’s Tales skupili się całkowicie na produkcjach, łączących markę LEGO z popularnymi licencjami filmowymi i komiksowymi, takimi jak Harry Potter, Piraci z Karaibów, trylogie Władca Pierścieni oraz Hobbit, czy produkcje poświęcone bohaterom z uniwersum Marvela. Większość z nich opracowywana jest we współpracy Traveller’s Tales ze studiem TT Fusion, które początkowo odpowiadało głównie za wersje na platformy przenośne, a w kolejnych latach zaczęło przygotowywać coraz więcej samodzielnych produkcji multiplatformowych.