Firmy

Lucasfilm Games / LucasArts

Lucasfilm Games / LucasArts to producent i wydawca gier.

Oficjalna strona firmy Lucasfilm Games / LucasArts, Facebook

Najpopularniejsze gry wyprodukowane przez Lucasfilm Games / LucasArts

Star Wars: The Force Unleashed - Ultimate Sith Edition

Star Wars: The Force Unleashed - Ultimate Sith Edition

3 listopada 2009

Akcji

Star Wars: The Force Unleashed - Ultimate Sith Edition
Star Wars: The Force Unleashed II

Star Wars: The Force Unleashed II

26 października 2010

Akcji

Star Wars: The Force Unleashed II
Star Wars: The Force Unleashed

Star Wars: The Force Unleashed

16 września 2008

Akcji

Star Wars: The Force Unleashed
Star Wars: Republic Commando

Star Wars: Republic Commando

28 lutego 2005

Akcji

Star Wars: Republic Commando
Indiana Jones and the Emperor's Tomb

Indiana Jones and the Emperor's Tomb

24 lutego 2003

Przygodowe

Indiana Jones and the Emperor's Tomb
The Secret of Monkey Island

The Secret of Monkey Island

2 września 1990

Przygodowe

The Secret of Monkey Island

Amerykańska firma, która najpierw funkcjonowała jako studio deweloperskie i wydawca gier wideo, zaś od 2013 roku pełni przede wszystkim funkcję licencjodawcy. Lucasfilm Games, wcześniej znane jako LucasArts, ma w swoim portfolio zarówno kultowe przygodówki point & click, na czele z serią Monkey Island, jak i gry spod szyldów Indiana Jones oraz Gwiezdne wojny.

Historia Lucasfilm Games

Początek działalności

Dzieje firmy rozpoczynają się w 1979 roku, kiedy George Lucas założył Lucasfilm Computer Division. W dywizji, której zadaniem było badanie nowych obszarów rozgrywki, wydzielono komórkę zajmującą się grami wideo. Mowa o komórce, która z czasem zyskała własną tożsamość, stając się Lucasfilm Games Group.

Z dzisiejszej perspektywy pewnym zaskoczeniem może być fakt, że w pierwszych latach działalności studio nie dysponowało prawami do marki Gwiezdne wojny. Stanowiło to jednak dla omawianej ekipy okazję do stworzenia nowych IP, co ostatecznie zakończyło się sukcesem. Choć na przestrzeni lat jej pierwsze gry, jak Ballblazer, Rescue on Fractalus!, Koronis Rift czy The Eidolon popadły w zapomnienie, to już następne zapisały się złotymi zgłoskami na kartach historii gier wideo.

Ów trend zapoczątkował projekt Maniac Mansion, czyli przygodówka oparta na języku SCUMM, od tej pory mającym stanowić filar większości kolejnych point & clicków sygnowanych logo opisywanej firmy. Wśród jej kolejnych dzieł na wzmiankę zasługują między innymi produkcje oparte na licencji Indiana Jones, a także The Secret of Monkey Island z 1990 roku, które zapoczątkowało kultową serię.

Jako LucasArts

W 1990 roku Lucasfilm Games przeprowadziło się ze Skywalker Ranch do biur w kalifornijskim San Rafael, a także doczekało się zmiany nazwy. Efektem restrukturyzacji przeprowadzonej w firmie George’a Lucasa było przekształcenie omawianego studia w LucasArts. W kolejnych latach zespół nie tylko rozwijał już posiadane marki, lecz również tworzył nieoparte na nich dzieła, jak Sam & Max Hit the Road bądź Full Throttle.

Ponadto w 1992 roku studio mogło w końcu zrobić użytek z praw do marki Star Wars. Spod jego skrzydeł wyszedł szereg tytułów, które przypadły do gustu nie tylko fanom filmowej sagi. Mowa zarówno o projektach tworzonych przez LucasArts, jak i o dziełach opracowanych przez zewnętrznych deweloperów. Wśród nich na wzmiankę zasługiwały przede wszystkim kosmiczny symulator X-Wing (1993) oraz FPS zatytułowany Dark Forces (1995), który dał początek bestsellerowej serii Jedi Knight.

Zmiana trendów

Druga połowa lat 90. XX wieku przyniosła zmianę branżowych trendów i wzrost kosztów produkcji gier wideo, toteż z czasem LucasArts zostało zmuszone do odejścia od dwuwymiarowych przygodówek. Jego ostatnim dziełem tego typu była wypuszczona w 1997 roku gra The Curse of Monkey Island. Kolejne, czyli wydane w 1998 roku Grim Fandango, korzystało już z trójwymiarowej grafiki; podobny los spotkał również Escape from Monkey Island z 2000 roku.

Zmiany zachodzące na rynku gier wideo postępowały, więc na początku lat dwutysięcznych LucasArts rozpoczęło proces stopniowego anulowania swoich przygodówek, co doprowadziło do zwolnień (które z kolei zaowocowały powstaniem między innymi studia Telltale Games). Firma zdecydowała się na swoisty odwrót od tego gatunku i choć w kolejnych latach od czasu do czasu z nimi „romansowała”, to jednak gry tego typu nigdy nie stały się filarem jej działalności.

Nie tylko Gwiezdne wojny

Na przestrzeni lat marka Star Wars stała się filarem działalności LucasArtsu. Choć próbowano zmienić ten stan rzeczy, inwestując w inne projekty, to jednak żaden z nich nie zdobył takiej pozycji, jak seria Knights of the Old Republic (zapoczątkowana przez studio BioWare i kontynuowana przez Obsidian Entertainment), cykl Battlefront, a także taktyczna strzelanka Republic Commando. Niemniej, wśród innych tytułów wydawanych przez LucasArts znalazło się miejsce na kilka „perełek”, jak chociażby Gladius (2004) bądź Mercenaries: Playground of Destruction (2005).

Patrząc na sytuację LucasArtsu z drugiej połowy pierwszej dekady XX wieku można odnieść wrażenie, że firma szukała pomysłu na siebie, co niezbyt jej się udawało. Wśród tworzonych i wydawanych przez nią gier hity komercyjne i artystyczne należały do rzadkości; jednym z wyjątków było Star Wars: The Force Unleashed (2008), które pomimo zdobycia mieszanych recenzji, zostało najszybciej sprzedającą się grą z portfolio firmy.

Z drugiej strony wydane w 2010 roku Star Wars: The Force Unleashed II nie powtórzyło sukcesu poprzednika; podobnie miały się sprawy z wypuszczoną w 2012 roku grą Kinect Star Wars, która również nie zachwyciła odbiorców. Do udanych przedsięwzięć można jednak zaliczyć grę Star Wars: The Old Republic, opracowaną przez BioWare i wypuszczoną w 2011 roku.

Poza tym jednak „murowany hit”, jak mogłoby się wydawać, czyli tworzona przez ekipę Free Radical Design strzelanka Star Wars: Battlefront III, został anulowany po dwóch latach produkcji. Podobny los spotkał między innymi przygotowywaną na Nintendo Wii produkcję, której głównym bohaterem miał być Darth Maul.

Łabędzi śpiew

Ostatnią grą, na którą licencji udzieliła dotychczasowa wersja LucasArtsu, było Angry Birds Star Wars z 2012 roku, autorstwa Rovio Entertainment. Ostatnim dużym przedsięwzięciem tej firmy było natomiast Star Wars 1313, czyli gra akcji przywodząca na myśl między innymi serię Uncharted; finalnie jednak projekt ten został anulowany, gdy jego producent i wydawca znalazł się…

Pod skrzydłami Disneya

W grudniu 2012 roku Lucasfilm, a co za tym idzie – również LucasArts, został przejęty przez Walt Disney Company. Niedługo później, bo już 3 kwietnia 2013 roku, ogłoszono likwidację LucasArtsu jako studia deweloperskiego i wydawcy, a także przekazanie Disneyowi jego dotychczasowej działalności związanej z grami wideo.

Choć LucasArts nie zniknęło całkowicie z branżowej mapy, zachowało jedynie niewielki, szkieletowy zespół, a jego działalność miała ograniczać się do udzielania licencji na marki z portfolio firmy. Niespodziewanie w styczniu 2021 roku podjęto decyzję o reaktywacji marki Lucasfilm Games. Niemniej w tej postaci firma wciąż miała pełnić przede wszystkim funkcję licencjodawcy oraz nadzorować projekty wykorzystujące należące do niej marki.

Wyprodukowane gry

Lista wszystkich gier wyprodukowanych przez Lucasfilm Games / LucasArts.

Amerykańska firma, która najpierw funkcjonowała jako studio deweloperskie i wydawca gier wideo, zaś od 2013 roku pełni przede wszystkim funkcję licencjodawcy. Lucasfilm Games, wcześniej znane jako LucasArts, ma w swoim portfolio zarówno kultowe przygodówki point & click, na czele z serią Monkey Island, jak i gry spod szyldów Indiana Jones oraz Gwiezdne wojny.

Historia Lucasfilm Games

Początek działalności

Dzieje firmy rozpoczynają się w 1979 roku, kiedy George Lucas założył Lucasfilm Computer Division. W dywizji, której zadaniem było badanie nowych obszarów rozgrywki, wydzielono komórkę zajmującą się grami wideo. Mowa o komórce, która z czasem zyskała własną tożsamość, stając się Lucasfilm Games Group.

Z dzisiejszej perspektywy pewnym zaskoczeniem może być fakt, że w pierwszych latach działalności studio nie dysponowało prawami do marki Gwiezdne wojny. Stanowiło to jednak dla omawianej ekipy okazję do stworzenia nowych IP, co ostatecznie zakończyło się sukcesem. Choć na przestrzeni lat jej pierwsze gry, jak Ballblazer, Rescue on Fractalus!, Koronis Rift czy The Eidolon popadły w zapomnienie, to już następne zapisały się złotymi zgłoskami na kartach historii gier wideo.

Ów trend zapoczątkował projekt Maniac Mansion, czyli przygodówka oparta na języku SCUMM, od tej pory mającym stanowić filar większości kolejnych point & clicków sygnowanych logo opisywanej firmy. Wśród jej kolejnych dzieł na wzmiankę zasługują między innymi produkcje oparte na licencji Indiana Jones, a także The Secret of Monkey Island z 1990 roku, które zapoczątkowało kultową serię.

Jako LucasArts

W 1990 roku Lucasfilm Games przeprowadziło się ze Skywalker Ranch do biur w kalifornijskim San Rafael, a także doczekało się zmiany nazwy. Efektem restrukturyzacji przeprowadzonej w firmie George’a Lucasa było przekształcenie omawianego studia w LucasArts. W kolejnych latach zespół nie tylko rozwijał już posiadane marki, lecz również tworzył nieoparte na nich dzieła, jak Sam & Max Hit the Road bądź Full Throttle.

Ponadto w 1992 roku studio mogło w końcu zrobić użytek z praw do marki Star Wars. Spod jego skrzydeł wyszedł szereg tytułów, które przypadły do gustu nie tylko fanom filmowej sagi. Mowa zarówno o projektach tworzonych przez LucasArts, jak i o dziełach opracowanych przez zewnętrznych deweloperów. Wśród nich na wzmiankę zasługiwały przede wszystkim kosmiczny symulator X-Wing (1993) oraz FPS zatytułowany Dark Forces (1995), który dał początek bestsellerowej serii Jedi Knight.

Zmiana trendów

Druga połowa lat 90. XX wieku przyniosła zmianę branżowych trendów i wzrost kosztów produkcji gier wideo, toteż z czasem LucasArts zostało zmuszone do odejścia od dwuwymiarowych przygodówek. Jego ostatnim dziełem tego typu była wypuszczona w 1997 roku gra The Curse of Monkey Island. Kolejne, czyli wydane w 1998 roku Grim Fandango, korzystało już z trójwymiarowej grafiki; podobny los spotkał również Escape from Monkey Island z 2000 roku.

Zmiany zachodzące na rynku gier wideo postępowały, więc na początku lat dwutysięcznych LucasArts rozpoczęło proces stopniowego anulowania swoich przygodówek, co doprowadziło do zwolnień (które z kolei zaowocowały powstaniem między innymi studia Telltale Games). Firma zdecydowała się na swoisty odwrót od tego gatunku i choć w kolejnych latach od czasu do czasu z nimi „romansowała”, to jednak gry tego typu nigdy nie stały się filarem jej działalności.

Nie tylko Gwiezdne wojny

Na przestrzeni lat marka Star Wars stała się filarem działalności LucasArtsu. Choć próbowano zmienić ten stan rzeczy, inwestując w inne projekty, to jednak żaden z nich nie zdobył takiej pozycji, jak seria Knights of the Old Republic (zapoczątkowana przez studio BioWare i kontynuowana przez Obsidian Entertainment), cykl Battlefront, a także taktyczna strzelanka Republic Commando. Niemniej, wśród innych tytułów wydawanych przez LucasArts znalazło się miejsce na kilka „perełek”, jak chociażby Gladius (2004) bądź Mercenaries: Playground of Destruction (2005).

Patrząc na sytuację LucasArtsu z drugiej połowy pierwszej dekady XX wieku można odnieść wrażenie, że firma szukała pomysłu na siebie, co niezbyt jej się udawało. Wśród tworzonych i wydawanych przez nią gier hity komercyjne i artystyczne należały do rzadkości; jednym z wyjątków było Star Wars: The Force Unleashed (2008), które pomimo zdobycia mieszanych recenzji, zostało najszybciej sprzedającą się grą z portfolio firmy.

Z drugiej strony wydane w 2010 roku Star Wars: The Force Unleashed II nie powtórzyło sukcesu poprzednika; podobnie miały się sprawy z wypuszczoną w 2012 roku grą Kinect Star Wars, która również nie zachwyciła odbiorców. Do udanych przedsięwzięć można jednak zaliczyć grę Star Wars: The Old Republic, opracowaną przez BioWare i wypuszczoną w 2011 roku.

Poza tym jednak „murowany hit”, jak mogłoby się wydawać, czyli tworzona przez ekipę Free Radical Design strzelanka Star Wars: Battlefront III, został anulowany po dwóch latach produkcji. Podobny los spotkał między innymi przygotowywaną na Nintendo Wii produkcję, której głównym bohaterem miał być Darth Maul.

Łabędzi śpiew

Ostatnią grą, na którą licencji udzieliła dotychczasowa wersja LucasArtsu, było Angry Birds Star Wars z 2012 roku, autorstwa Rovio Entertainment. Ostatnim dużym przedsięwzięciem tej firmy było natomiast Star Wars 1313, czyli gra akcji przywodząca na myśl między innymi serię Uncharted; finalnie jednak projekt ten został anulowany, gdy jego producent i wydawca znalazł się…

Pod skrzydłami Disneya

W grudniu 2012 roku Lucasfilm, a co za tym idzie – również LucasArts, został przejęty przez Walt Disney Company. Niedługo później, bo już 3 kwietnia 2013 roku, ogłoszono likwidację LucasArtsu jako studia deweloperskiego i wydawcy, a także przekazanie Disneyowi jego dotychczasowej działalności związanej z grami wideo.

Choć LucasArts nie zniknęło całkowicie z branżowej mapy, zachowało jedynie niewielki, szkieletowy zespół, a jego działalność miała ograniczać się do udzielania licencji na marki z portfolio firmy. Niespodziewanie w styczniu 2021 roku podjęto decyzję o reaktywacji marki Lucasfilm Games. Niemniej w tej postaci firma wciąż miała pełnić przede wszystkim funkcję licencjodawcy oraz nadzorować projekty wykorzystujące należące do niej marki.

Wydane gry

Lista wszystkich gier wydanych przez Lucasfilm Games / LucasArts.

Wiadomości o firmie Lucasfilm Games / LucasArts

Star Wars: Galactic Battlegrounds z nową kampanią dzięki modyfikacji Expanding Fronts 1.5.5

Star Wars: Galactic Battlegrounds z nową kampanią dzięki modyfikacji Expanding Fronts 1.5.5

Ukazała się wersja 1.5.5 wielkiego moda Expanding Fronts do gry RTS Star Wars: Galactic Battlegrounds. Aktualizacja dodała m.in. nową kampanię fabularną oraz umożliwiła rywalizowanie z AI na pokojowe cele.

Pliki do gier

Adrian Werner

7 września 2025 22:59

Star Wars: Galactic Battlegrounds z nową kampanią dzięki modyfikacji Expanding Fronts 1.5.5
Po 28 latach klasyczna marka LucasArts powraca w odświeżonej wersji. Outlaws + Handful of Missions: Remaster trafi na PC i konsole

Po 28 latach klasyczna marka LucasArts powraca w odświeżonej wersji. Outlaws + Handful of Missions: Remaster trafi na PC i konsole

Nightdive Studios odświeży kolejną zapomnianą grę. Outlaws powróci w tym roku, z dodatkiem, masą usprawnień oraz cross-platformowym multiplayerem.

gry

Jakub Błażewicz

19 sierpnia 2025 19:56

Po 28 latach klasyczna marka LucasArts powraca w odświeżonej wersji. Outlaws + Handful of Missions: Remaster trafi na PC i konsole
Klasyczne Star Wars: Republic Commando coraz piękniejsze. Fanowski remaster doczekał się nowej wersji

Klasyczne Star Wars: Republic Commando coraz piękniejsze. Fanowski remaster doczekał się nowej wersji

Ukazała się nowa wersja moda SWRC Remaster, czyli projektu gruntownie odświeżającego klasycznego FPS-a Star Wars: Republic Commando. Aktualizacja m.in. poprawiła wiele tekstur i modeli.

Pliki do gier

Adrian Werner

3 sierpnia 2025 21:00

Klasyczne Star Wars: Republic Commando coraz piękniejsze. Fanowski remaster doczekał się nowej wersji
Kontynuacja kultowej przygodówki, która nigdy nie powstała. Wydawca miał powód, by anulować Full Throttle: Hell on Wheels

Kontynuacja kultowej przygodówki, która nigdy nie powstała. Wydawca miał powód, by anulować Full Throttle: Hell on Wheels

Full Throttle to jedna z marek, które nie przetrwały transformacji branży gier wideo z przełomu wieków i nie zdołały dopasować się do nowych preferencji graczy. Nie oznacza to jednak, że LucasArts nie próbowało zaadaptować jej do nowych realiów.

gry

Krystian Pieniążek

29 czerwca 2025 20:00

Kontynuacja kultowej przygodówki, która nigdy nie powstała. Wydawca miał powód, by anulować Full Throttle: Hell on Wheels
Kultowy X-Wing powraca z nowoczesną grafiką dzięki grupie moderów XWVM

Kultowy X-Wing powraca z nowoczesną grafiką dzięki grupie moderów XWVM

W sieci zadebiutowała pierwsza publiczna wersja projektu XWVM, czyli fanowskiego remake'u klasycznego Star Wars: X-Wing.

gry

Adrian Werner

2 czerwca 2025 11:40

Kultowy X-Wing powraca z nowoczesną grafiką dzięki grupie moderów XWVM
Gwiezdne wojny w stylu Batman: Arkham. W Battle of the Sith Lords sialibyśmy strach w sercach wrogów

Gwiezdne wojny w stylu Batman: Arkham. W Battle of the Sith Lords sialibyśmy strach w sercach wrogów

Darth Maul to postać na tyle głęboka, że zasługuje na otrzymanie dedykowanej gry osadzonej w uniwersum Star Wars. Nie wszyscy dzisiaj pamiętają, że taka produkcja w istocie powstawała i miała czerpać garściami z serii Batman: Arkham i Mass Effect.

gry

Krystian Pieniążek

27 kwietnia 2025 20:00

Gwiezdne wojny w stylu Batman: Arkham. W Battle of the Sith Lords sialibyśmy strach w sercach wrogów
Moc KOTOR 3 jest w „dwójce”. Pierwszy rozdział projektu Revenge of Revan to prawdziwa gratka dla fanów kultowej serii RPG

Moc KOTOR 3 jest w „dwójce”. Pierwszy rozdział projektu Revenge of Revan to prawdziwa gratka dla fanów kultowej serii RPG

Ukazał się pierwszy epizod Revenge of Revan, czyli fanowskiego projektu pomyślanego jako nowa odsłona Star Wars: Knights of the Old Republic.

gry

Adrian Werner

4 kwietnia 2025 13:15

Moc KOTOR 3 jest w „dwójce”. Pierwszy rozdział projektu Revenge of Revan to prawdziwa gratka dla fanów kultowej serii RPG
Star Wars: Knights of the Republic za darmo w EGS Mobile

Star Wars: Knights of the Republic za darmo w EGS Mobile

Kultowe Star Wars: Knights of the Republic można pobrać za darmo z Epic Game Store w wersji na systemy Android oraz iOS.

gry

Jakub Błażewicz

21 lutego 2025 13:20

Star Wars: Knights of the Republic za darmo w EGS Mobile
Klasyczne Star Wars: Republic Commando w nowych szatach. Fanowski projekt SWRC Remaster doczekał się wersji 1.8

Klasyczne Star Wars: Republic Commando w nowych szatach. Fanowski projekt SWRC Remaster doczekał się wersji 1.8

Ukazała się nowa wersja moda SWRC Remaster, czyli projektu gruntownie odświeżającego klasycznego FPS-a Star Wars: Republic Commando. Aktualizacja m.in. poprawiła wiele tekstur i modeli.

Pliki do gier

Adrian Werner

27 grudnia 2024 18:42

Klasyczne Star Wars: Republic Commando w nowych szatach. Fanowski projekt SWRC Remaster doczekał się wersji 1.8
Ta przygoda Indiany Jonesa nieoczekiwanie skończyła jako komiks. Kultowe Fate of Atlantis mogło otrzymać kontynuację

Ta przygoda Indiany Jonesa nieoczekiwanie skończyła jako komiks. Kultowe Fate of Atlantis mogło otrzymać kontynuację

Indiana Jones and the Fate of Atlantis to dla fanów przygodówek pozycja kultowa. Część z Was być może nie wie, że gra niemal otrzymała kontynuację. Projekt Indiana Jones and the Iron Phoenix ostatecznie przybrał zupełnie inną formę.

gry

Krystian Pieniążek

8 grudnia 2024 20:00

Ta przygoda Indiany Jonesa nieoczekiwanie skończyła jako komiks. Kultowe Fate of Atlantis mogło otrzymać kontynuację

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl