Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Lucasfilm Games / LucasArts

Firma producent wydawca

Amerykańska firma, która najpierw funkcjonowała jako studio deweloperskie i wydawca gier wideo, zaś od 2013 roku pełni przede wszystkim funkcję licencjodawcy. Lucasfilm Games, wcześniej znane jako LucasArts, ma w swoim portfolio zarówno kultowe przygodówki point & click, na czele z serią Monkey Island, jak i gry spod szyldów Indiana Jones oraz Gwiezdne wojny.

Historia Lucasfilm Games

Początek działalności

Dzieje firmy rozpoczynają się w 1979 roku, kiedy George Lucas założył Lucasfilm Computer Division. W dywizji, której zadaniem było badanie nowych obszarów rozgrywki, wydzielono komórkę zajmującą się grami wideo. Mowa o komórce, która z czasem zyskała własną tożsamość, stając się Lucasfilm Games Group.

Z dzisiejszej perspektywy pewnym zaskoczeniem może być fakt, że w pierwszych latach działalności studio nie dysponowało prawami do marki Gwiezdne wojny. Stanowiło to jednak dla omawianej ekipy okazję do stworzenia nowych IP, co ostatecznie zakończyło się sukcesem. Choć na przestrzeni lat jej pierwsze gry, jak Ballblazer, Rescue on Fractalus!, Koronis Rift czy The Eidolon popadły w zapomnienie, to już następne zapisały się złotymi zgłoskami na kartach historii gier wideo.

Ów trend zapoczątkował projekt Maniac Mansion, czyli przygodówka oparta na języku SCUMM, od tej pory mającym stanowić filar większości kolejnych point & clicków sygnowanych logo opisywanej firmy. Wśród jej kolejnych dzieł na wzmiankę zasługują między innymi produkcje oparte na licencji Indiana Jones, a także The Secret of Monkey Island z 1990 roku, które zapoczątkowało kultową serię.

Jako LucasArts

W 1990 roku Lucasfilm Games przeprowadziło się ze Skywalker Ranch do biur w kalifornijskim San Rafael, a także doczekało się zmiany nazwy. Efektem restrukturyzacji przeprowadzonej w firmie George’a Lucasa było przekształcenie omawianego studia w LucasArts. W kolejnych latach zespół nie tylko rozwijał już posiadane marki, lecz również tworzył nieoparte na nich dzieła, jak Sam & Max Hit the Road bądź Full Throttle.

Ponadto w 1992 roku studio mogło w końcu zrobić użytek z praw do marki Star Wars. Spod jego skrzydeł wyszedł szereg tytułów, które przypadły do gustu nie tylko fanom filmowej sagi. Mowa zarówno o projektach tworzonych przez LucasArts, jak i o dziełach opracowanych przez zewnętrznych deweloperów. Wśród nich na wzmiankę zasługiwały przede wszystkim kosmiczny symulator X-Wing (1993) oraz FPS zatytułowany Dark Forces (1995), który dał początek bestsellerowej serii Jedi Knight.

Zmiana trendów

Druga połowa lat 90. XX wieku przyniosła zmianę branżowych trendów i wzrost kosztów produkcji gier wideo, toteż z czasem LucasArts zostało zmuszone do odejścia od dwuwymiarowych przygodówek. Jego ostatnim dziełem tego typu była wypuszczona w 1997 roku gra The Curse of Monkey Island. Kolejne, czyli wydane w 1998 roku Grim Fandango, korzystało już z trójwymiarowej grafiki; podobny los spotkał również Escape from Monkey Island z 2000 roku.

Zmiany zachodzące na rynku gier wideo postępowały, więc na początku lat dwutysięcznych LucasArts rozpoczęło proces stopniowego anulowania swoich przygodówek, co doprowadziło do zwolnień (które z kolei zaowocowały powstaniem między innymi studia Telltale Games). Firma zdecydowała się na swoisty odwrót od tego gatunku i choć w kolejnych latach od czasu do czasu z nimi „romansowała”, to jednak gry tego typu nigdy nie stały się filarem jej działalności.

Nie tylko Gwiezdne wojny

Na przestrzeni lat marka Star Wars stała się filarem działalności LucasArtsu. Choć próbowano zmienić ten stan rzeczy, inwestując w inne projekty, to jednak żaden z nich nie zdobył takiej pozycji, jak seria Knights of the Old Republic (zapoczątkowana przez studio BioWare i kontynuowana przez Obsidian Entertainment), cykl Battlefront, a także taktyczna strzelanka Republic Commando. Niemniej, wśród innych tytułów wydawanych przez LucasArts znalazło się miejsce na kilka „perełek”, jak chociażby Gladius (2004) bądź Mercenaries: Playground of Destruction (2005).

Patrząc na sytuację LucasArtsu z drugiej połowy pierwszej dekady XX wieku można odnieść wrażenie, że firma szukała pomysłu na siebie, co niezbyt jej się udawało. Wśród tworzonych i wydawanych przez nią gier hity komercyjne i artystyczne należały do rzadkości; jednym z wyjątków było Star Wars: The Force Unleashed (2008), które pomimo zdobycia mieszanych recenzji, zostało najszybciej sprzedającą się grą z portfolio firmy.

Z drugiej strony wydane w 2010 roku Star Wars: The Force Unleashed II nie powtórzyło sukcesu poprzednika; podobnie miały się sprawy z wypuszczoną w 2012 roku grą Kinect Star Wars, która również nie zachwyciła odbiorców. Do udanych przedsięwzięć można jednak zaliczyć grę Star Wars: The Old Republic, opracowaną przez BioWare i wypuszczoną w 2011 roku.

Poza tym jednak „murowany hit”, jak mogłoby się wydawać, czyli tworzona przez ekipę Free Radical Design strzelanka Star Wars: Battlefront III, został anulowany po dwóch latach produkcji. Podobny los spotkał między innymi przygotowywaną na Nintendo Wii produkcję, której głównym bohaterem miał być Darth Maul.

Łabędzi śpiew

Ostatnią grą, na którą licencji udzieliła dotychczasowa wersja LucasArtsu, było Angry Birds Star Wars z 2012 roku, autorstwa Rovio Entertainment. Ostatnim dużym przedsięwzięciem tej firmy było natomiast Star Wars 1313, czyli gra akcji przywodząca na myśl między innymi serię Uncharted; finalnie jednak projekt ten został anulowany, gdy jego producent i wydawca znalazł się…

Pod skrzydłami Disneya

W grudniu 2012 roku Lucasfilm, a co za tym idzie – również LucasArts, został przejęty przez Walt Disney Company. Niedługo później, bo już 3 kwietnia 2013 roku, ogłoszono likwidację LucasArtsu jako studia deweloperskiego i wydawcy, a także przekazanie Disneyowi jego dotychczasowej działalności związanej z grami wideo.

Choć LucasArts nie zniknęło całkowicie z branżowej mapy, zachowało jedynie niewielki, szkieletowy zespół, a jego działalność miała ograniczać się do udzielania licencji na marki z portfolio firmy. Niespodziewanie w styczniu 2021 roku podjęto decyzję o reaktywacji marki Lucasfilm Games. Niemniej w tej postaci firma wciąż miała pełnić przede wszystkim funkcję licencjodawcy oraz nadzorować projekty wykorzystujące należące do niej marki.


Współpracujący z Lucasfilm Games / LucasArts producenci gier

Lista producentów gier wydawanych przez Lucasfilm Games / LucasArts


Frontier Developments

Pandemic Studios

Traveller’s Tales / TT Games

Big Ape Productions

Wydane gry

Kinect Star Wars2012

Star Wars Galaxies: An Empire Divided2011

Star Wars Galaxies: Jump to Lightspeed2011

Star Wars Galaxies: Rage of the Wookiees2011

LEGO Star Wars III: The Clone Wars2011

Star Wars: The Force Unleashed II2010

Monkey Island 2 Special Edition: LeChuck's Revenge2010

Star Wars Battlefront: Elite Squadron2009

Star Wars: The Force Unleashed - Ultimate Sith Edition2009

Lucidity2009

Star Wars: The Clone Wars - Republic Heroes2009

The Secret of Monkey Island: Special Edition2009

Indiana Jones and the Staff of Kings2009

Star Wars: The Clone Wars - Lightsaber Duels2008

Star Wars: The Clone Wars - Jedi Alliance2008

Fracture2008

Star Wars: The Force Unleashed2008

LEGO Indiana Jones: The Original Adventures2008

LEGO Star Wars: The Complete Saga2007

Thrillville: Off the Rails2007

Star Wars: Battlefront - Renegade Squadron2007

Star Wars: The Best of PC2006

Thrillville2006

Star Wars: Empire at War - Forces of Corruption2006

LEGO Star Wars II: The Original Trilogy2006

Star Wars: Empire at War2006

Star Wars: Battlefront II (2005)2005

Star Wars Episode III: Revenge of the Sith2005

Star Wars: Republic Commando2005

Star Wars: Knights of the Old Republic II - The Sith Lords2004

Star Wars: Battlefront (2004)2004

Secret Weapons Over Normandy2003

Gladius2003

Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy2003

Star Wars: Knights of the Old Republic2003

RTX Red Rock2003

Indiana Jones and the Emperor's Tomb2003

Armed & Dangerous2003

Star Wars: Bounty Hunter (2002)2002

Star Wars: The Clone Wars2002

Star Wars: Galactic Battlegrounds - Clone Campaigns2002

Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast2002

Star Wars: Jedi Starfighter2002

Star Wars: Racer Revenge2002

Star Wars Starfighter: Special Edition2001

Star Wars: Galactic Battlegrounds2001

Star Wars Rogue Leader: Rogue Squadron II2001

Star Wars: Super Bombad Racing2001

Star Wars Episode I: Battle for Naboo2001

Star Wars: Starfighter2001

Zobacz wszystkie wydane gry