Funcom
Facebook: https://www.facebook.com/funcom/
FunCom jest norweskim studiem deweloperskim z siedzibą w Oslo. Od 1993 roku firma produkuje gry na komputery osobiste, konsole oraz urządzenia mobilne. Bez wątpienia jej największym hitem jest seria gier przygodowych pod tytułem The Longest Journey, obecna w jej portfolio od 1999 roku. W lutym 2020 roku FunCom został przejęty przez chiński konglomerat Tencent.
Historia
Historia FunComu rozpoczyna się w 1993 roku, kiedy to firma została założona przez Erika Gloersena, Andre'a Backena, Gaute'a Godagera i Olava Morkrida. Jej siedziba mieściła się w norweskim Oslo. Debiutanckim dziełem zespołu było wydane w tym samym roku Samurai Showdown – udana gra akcji, czerpiąca garściami z dorobku japońskiej popkultury. Nim rok 1993 dobiegł końca, do sprzedaży trafiła kolejna produkcja nowo powstałego studia – udoskonalona wersja Fatal Fury 2, wydana pod nazwą Fatal Fury Special.
W kolejnym roku FunCom podążał wyznaczoną przez siebie ścieżką, dostarczając następne ciepło przyjęte tytuły: A Dinosaur's Tale oraz Daze Before Christmas. To właśnie wtedy założono drugi oddział firmy z siedzibą w Dublinie, skoncentrowany na opracowywaniu gier na konsole. Spod jego dłuta wyszły zaledwie cztery produkcje – mowa o Impact Racing wydanym na pierwsze PlayStation, Speed Punks, Championship Motocross Featuring Ricky Carmichael i jej kontynuacji wydanej w 2001 roku przez Activision. Wtedy też dubliński człon firmy został zamknięty, w związku z czającymi się na horyzoncie problemami finansowymi, co pociągnęło ze sobą anulowanie prac nad xboksowym tytułem Jet Sprint MX.
Prawdziwe apogeum twórczości FunComu przyniósł rok 1996 – to właśnie wtedy do sprzedaży trafiły aż cztery gry autorstwa utalentowanego młodego zespołu. DragonHeart: Fire & Steel bazowało na filmie fantastycznym o tym samym tytule (w Polsce dystrybuowanym jako Ostatni smok); Winter Gold traktowało o sportach zimowych; Casper został oparty na opowieściach o sympatycznym duszku popularnym również w Polsce; NBA Hang Time z kolei było zręcznościową wariacją na temat koszykówki.
Przez kolejne trzy lata w temacie studia zapanowała niepokojąca cisza. W 1999 roku wyszło jednak na jaw, że gracze nie mieli powodów do zmartwień – do sprzedaży trafiło bowiem prawdziwe magnum opus ekipy, czyli The Longest Journey, znane w Polsce pod tytułem Najdłuższa Podróż. Mowa o niezwykle ciepło przyjętej grze przygodowej, która odcisnęła swoje piętno na całym gatunku. Gracze wcielali się tutaj w April Ryan, która została postawiona przed koniecznością uratowania dwóch bliźniaczych światów – Arcadii i Stark. Produkcja spotkała się z niezwykle ciepłym przyjęciem, zdobywając liczne grono zwolenników na całym świecie.
Wydane w 2000 roku No Escape było cichym zwiastunem nowego kierunku, jaki niedługo mieli obrać deweloperzy. Już rok później do sprzedaży trafiło Anarchy Online, które wywróciło do góry nogami specyfikę studia. Deweloperzy podjęli się bowiem stworzenia rozbudowanego MMORPG-a osadzonego w klimatach science fiction. Tytuł zdobył spore grono zwolenników, dzięki czemu żyje i jest rozwijany nawet po kilkunastu latach od premiery. Niestety w tym samym roku firma zwolniła 30 ze 150 pracowników – wstrzymano też prace nad Midgardem, czyli kolejnym MMORPG-iem, jaki miał zasilić jej portfolio. Przez kilka następnych lat twórcy poświęcili się doskonaleniu Anarchy Online i tworzeniu kolejnych dodatków.
W 2006 roku ekipa postanowiła powrócić do korzeni, czego owocem było Dreamfall: The Longest Journey – kontynuacja ich największego dzieła, której akcja została osadzona dziesięć lat po wydarzeniach, jakie miały miejsce w pierwowzorze. Jak nietrudno się domyślić, również ta produkcja stała się międzynarodowym hitem. W tej sytuacji zamknięcie trylogii wydawało się kwestią czasu… Niestety, takowe nadeszło dopiero w 2014 roku i to nie tylko z inicjatywy FunComu, lecz także niezależnego zespołu Red Thread Games, założonego przez byłych pracowników tego studia. Dreamfall Chapters, nad którym pieczę sprawował Ragnar Tornquist odpowiedzialny za powstanie poprzednich części serii, ujrzało światło dzienne dzięki udanej kampanii crowdfundingowej w serwisie Kickstarter. Sam FunCom natomiast zadowolił się udziałami w zyskach ze sprzedaży.
Rok 2008 przyniósł premierę kolejnej gry MMORPG autorstwa Norwegów, czyli Age of Conan: Hyborian Adventures. Niestety tytuł nie odniósł spodziewanego sukcesu, toteż twórcy byli zmuszeni do zmiany modelu dystrybucji na free-to-play, co zapewniło mu drugie życie.
Następne dzieło studia – The Secret World – nie powtórzyło sukcesu Anarchy Online. Nie udało się to również LEGO Minifigures Online, czyli MMO dla najmłodszych, które trafiło do sprzedaży w roku 2014. Umiarkowanie ciepłego przyjęcia doczekało się natomiast wydane rok później The Park – pierwszoosobowa gra przygodowa utrzymana w klimacie horroru. Rok 2016 przyniósł udaną premierę Hide and Shriek, czyli swoistej wariacji na temat zabawy w chowanego przeznaczonej do gry w trybie multiplayer.
W 2017 roku ekipa powróciła do uniwersum Conana, serwując Conan Exiles. Produkcja zadebiutowała w usłudze Wczesnego Dostępu Steam i szybko okazała się prawdziwym bestsellerem. Pełna wersja zadebiutowała na PC i konsolach stacjonarnych w maju 2018 roku, natomiast w lipcu tytuł został okrzyknięty najlepiej i najszybciej sprzedającą się pozycją z portfolio firmy. Projekt doczekał się szeroko zakrojonego wsparcia obejmującego zarówno darmowe aktualizacje, jak i płatne rozszerzenia.
W międzyczasie, bo w 2017 roku, The Secret World zostało wydane ponownie jako Secret World Legends, dystrybuowane w modelu free-to-play. W lutym 2019 roku FunCom ogłosił z kolei, że nawiązał współpracę z wytwórnią Legendary Entertainment, której owocem miały być gry wideo oparte na filmowych adaptacjach Diuny Franka Herberta.
Co zaś tyczy się działalności wydawniczej FunComu po premierze Conan Exiles – firma wypuściła między innymi takie pozycje, jak strategia Conan Unconquered, taktyczne Mutant Year Zero: Road to Eden, a także survival horror zatytułowany Moons of Madness.
Przejście pod skrzydła Tencenta
We wrześniu 2019 roku chiński Tencent ogłosił, że nabył 29% udziałów w FunComie, stając się jego największym udziałowcem. W styczniu 2020 roku azjatycki gigant poszedł o krok dalej i poinformował o zamiarze przejęcia całego FunComu, do czego doszło w lutym. Transakcja opiewała na kwotę 148 milionów dolarów.
W czerwcu 2021 roku, już pod skrzydłami nowego właściciela, FunCom przejął szwedzkie studio The Outsiders, a także poinformował o planach stworzenia nowego oddziału w Rumunii. We wrześniu natomiast w rękach FunComu znalazła się firma Cabinet Group, posiadająca prawa do marek Conan, Mutant i Solomon Kane oraz innych dzieł Roberta E. Howarda.