Mutant Year Zero: Road to Eden
Trójwymiarowa taktyczna gra strategiczna z elementami skradanki oraz walką rozgrywaną w systemie turowym. Podczas zabawy w Mutant Year Zero: Road to Eden trafiamy do postapokaliptycznego świata, gdzie kierując grupą mutantów, staramy się odnaleźć mityczny Eden.
producent: The Bearded Ladies wydawca: Funcom Strona oficjalna
Gry podobne do Mutant Year Zero: Road to Eden
XCOM 2
Robin Hood: Legenda Sherwood
The Lamplighters League
Mutant Year Zero: Road to Eden to gra stworzona przez studio The Bearded Ladies, które w 2010 roku wydało Landit Bandit – produkcję pozwalającą zasiąść za sterami prototypowego helikoptera Leonarda da Vinci. Nowy projekt wykorzystuje markę Mutant, która zadebiutowała w 1984 roku w stołowej grze fabularnej stworzonej przez Target Games. Obecnie IP należy do Cabinet Group, natomiast prawa do interaktywnych produkcji nią sygnowanych znajdują się w rękach firmy Heroic Signatures. Jej współwłaścicielem jest FunCom, będący wydawcą Mutant Year Zero: Road to Eden.
Fabuła
Akcja Mutant Year Zero: Road to Eden ma miejsce w postapokaliptycznym świecie. Kryzys gospodarczy, zmiany klimatu i nieustające napięcia pomiędzy mocarstwami doprowadziły w końcu do wybuchu wojny nuklearnej, która na zawsze zmieniła oblicze Ziemi. Niemal cała ludzkość wyginęła, a władzę nad planetą przejęły zwierzęta oraz mutanty. Gracze kierują grupką oryginalnych osobników – wśród których znajduje się m.in. gadający kaczor Dux o wrednym charakterze i wiecznie zły dzik Bormin – szukających mitycznego Edenu.
Mechanika
Mutant Year Zero: Road to Eden jest strategiczną grą taktyczną z turowym systemem walki (zrealizowanym na wzór rebootu serii XCOM z 2012 roku), zawierającą także domieszkę skradanki i RPG. Zmagania obserwowane są w rzucie izometrycznym, przy czym można swobodnie obracać kamerą, żeby dokładnie obejrzeć całą okolicę. Przemierzanie lokacji odbywa się w czasie rzeczywistym. Po zauważeniu wrogów zaczynamy się skradać, by wejść niepostrzeżenie do wrogiej bazy czy zająć odpowiednie pozycje do rozpoczęcia ataku. Gra pozwala na wybór momentu, w którym chcemy przejść do systemu walki turowej i zaatakować przeciwników z zaskoczenia.
W kolejnych rundach starć gracze przemieszczają się, wykorzystują elementy otoczenia, np. chowając się za ścianami (da się je zniszczyć, więc trzeba uważać), oraz oczywiście atakują, korzystając z broni (np. karabinów czy koktajli Mołotowa) i unikalnych zdolności bohaterów, np. kamiennej skóry Selmy czy szarży Bormina. Unikalną cechą Mutant Year Zero jest to, że w celu odnowienia każdej z aktywnych umiejętności musimy zabić określoną liczbę przeciwników. Członkowie drużyny nie mogą więc bez przerwy z nich korzystać, jeśli grają zbyt defensywnie.
Bestiariusz w Mutant Year Zero jest mocno zróżnicowany. Drużyna napotyka przede wszystkim rozmaite odmiany ghuli, przeciwko którym skuteczne są umiejętności specjalne (np. szarże, ataki energetyczne czy kontrola umysłu). W potyczkach mogą też pojawiać się wrogo nastawione roboty oraz gigantyczne mechy, w eliminowaniu których pomagają specyficzne zdolności (np. sabotowanie pracy bota) oraz granaty EMP.
W Mutant Year Zero występuje system rozwoju postaci. Członkowie drużyny wraz z awansowaniem na wyższe poziomy doświadczenia otrzymują punkty rozwoju. Można je przeznaczać na odblokowywanie aktywnych lub pasywnych zdolności, a także na kupowanie permanentnych premii do statystyk. Ważnym elementem gry jest też odnajdywanie łupów. W trakcie przygody gracze zdobywają nowe wyposażenie, w tym bronie (karabiny, strzelby, broń laserowa itp.), a także ubrania (m.in. kamizelki kuloodporne czy cylinder). Odnajdywane przedmioty są opisane statystykami i mogą oferować dodatkowe premie, np. chronić przed ogniem czy zwiększać zasięg ruchu.
Bazą wypadową do poszczególnych misji jest tak zwana Arka – miejsce, w którym schronienie znajdują typy spod ciemnej gwiazdy. Drużyna może powracać na Arkę po to, żeby uzupełnić zapasy (kupuje się je za punkty odnajdywanego złomu), zmodyfikować bronie i poświęcić zebrane artefakty na trwałe ulepszenia statystyk.
Tryby gry
Mutant Year Zero: Road to Eden oferuje wyłącznie tryb dla pojedynczego gracza. Kolejne lokacje związane z główną fabułą odwiedza się w odgórnie ustalonej kolejności i w przeciwieństwie do serii XCOM, nie ma żadnej losowości w kwestiach ich wyglądu czy rodzajów napotykanych wrogów. W grze zawarto jednak opcjonalne lokacje oraz dodatkowe zadania, których można podejmować się dla zdobycia doświadczenia i unikalnych skarbów.
Pojedyncze ukończenie kampanii powinno zająć około 15-20 godzin. Mutant Year Zero zachęca jednak do jej powtórnego rozgrywania, oferując wyższe poziomy trudności oraz specjalny tryb Żelazny Mutant, w którym nie można zapisywać manualnie gry i gdzie śmierć każdego z towarzyszy jest nieodwracalna.
Kwestie techniczne
Produkcja działa w oparciu o technologię Unreal Engine, silnik użyty wcześniej w takich grach jak Gears of War 4 i Playerunknown's Battlegrounds. Grafika prezentuje się dobrze, szczególną uwagę przykuwa projekt świata. Drużyna odwiedza zróżnicowane lokacje będące pamiątkami po upadłej cywilizacji. Wiele elementów otoczenia może ulec zniszczeniu, co jest szczególnie istotne w trakcie walk.
Ostatnia modyfikacja 2 marca 2018
Tryb gry: single player
Ocena użytkowników: 7,7 / 10 na podstawie 759 głosów czytelników.
Oczekiwania czytelników przed premierą: 8 / 10 na podstawie 49 głosów czytelników.
Mutant Year Zero: Road to Eden cena w dniu premiery: 124,99 PLN
Klasyfikacja PEGI Mutant Year Zero: Road to Eden
Mutant Year Zero: Road to Eden Wymagania sprzętowe
PC Windows
- Minimalne:
- Intel Core i5-760 2.8 GHz / AMD Phenom II X4 965 3.4 GHz
- 6 GB RAM
- karta grafiki 1.5 GB GeForce GTX 580 / 2 GB Radeon HD 7870 lub lepsza
- 8 GB HDD
- Windows 7/8/10 64-bit
- Zalecane:
- Intel Core i7-6700K 4.0 GHz / AMD Ryzen 5 1600X 3.6 GHz
- 8 GB RAM
- karta grafiki 4 GB GeForce GTX 970 / Radeon RX 480 lub lepsza
- 8 GB HDD
- Windows 7/8/10 64-bit