Sid Meier's Civilization VII
Civilization 7 | Civ 7
Siódma główna część bestsellerowej serii strategii turowych typu 4X. Sid Meier’s Civilization VII wprowadza szereg nowości, z których największą jest zmiana cywilizacji w trakcie rozgrywki – nowe wyrastają tu na gruzach poprzednich, które upadają w wyniku rozmaitych kryzysów.
producent: Firaxis Games wydawca: 2K Games
Sid Meier’s Civilization VII jest siódmą główną odsłoną kultowego cyklu strategii turowych typu 4X, zapoczątkowanego w 1991 roku. Produkcja została opracowana przez studio Firaxis Games, które czuwa nad rozwojem serii począwszy od jej trzeciej części.
Gameplay
Ideą, jaka przyświecała autorom gry Sid Meier’s Civilization VII, było zachowanie wybranych elementów szóstej odsłony cyklu, zmodyfikowanie i ulepszenie innych oraz wprowadzenie szeregu zupełnie nowych rozwiązań.
Produkcja opiera się na filarach wzniesionych przez poprzedniczki, pozwalając nam stanąć na czele wybranej cywilizacji historycznej i poprowadzić ją ku dominacji nad pozostałymi. Tę ostatnią możemy osiągnąć, podbijając nowe terytoria, wznosząc miasta i rozbudowując już istniejące, dbając o rozwój ekonomiczny i technologiczny, a także podporządkowując sobie inne cywilizacje (na drodze wojennej lub wykorzystując dyplomację), którym przyświecają cele podobne do naszych.
Podczas zabawy wcielamy się w lidera, którego wybieramy na całą grę; podjęta przez nas decyzja jest o tyle ważna, że każdy przywódca posiada indywidualne zdolności i niesie ze sobą określone bonusy.
Zmiana cywilizacji i inne nowości
Rozgrywka w Sid Meier’s Civilization VII została podzielona na trzy epoki – antyku, odkryć i nowożytną. Każda z nich trwa około 150 tur, a pod jej koniec nasza cywilizacja upada na skutek rozmaitych, niemożliwych do przezwyciężenia kryzysów. Wówczas wybieramy nową cywilizację, która powstanie na gruzach poprzedniej, zachowując przy tym część wypracowanych przez nią bonusów. Co ważne, dostępne cywilizacje mają związek z poszczególnymi erami. Nie ma więc mowy o przejęciu kontroli nad antycznymi Amerykanami czy współczesnym Cesarstwem Rzymskim.
Na tym nie kończą się zmiany wprowadzone przez twórców. Zwycięstwo możemy osiągnąć na cztery sposoby – militarnie, ekonomicznie, dyplomatycznie oraz naukowo. Choć zabrakło tu zwycięstwa religijnego, sama religia odgrywa znaczącą rolę, zwłaszcza w erze odkryć. Ponadto liderzy nie są związani z konkretnymi cywilizacjami (co może prowadzić do zaskakujących i dość nietypowych sytuacji). Poza tym gra od czasu do czasu stawia nas przed fabularyzowanymi wydarzeniami, zmuszając do podejmowania różnorodnych decyzji.
Oprócz tego rzeki nie pełnią jedynie funkcji ozdobnej (nasze jednostki mogą po nich pływać, co usprawnia odkrywanie świata), na mapie brakuje barbarzyńców (będących solą w oku dla wielu graczy w szóstej części), a standardowe jednostki nie zdobywają doświadczenia. Ostatnia z wymienionych nowinek zasługuje na rozwinięcie: w zamian doświadczenie gromadzą dowódcy, czyli specjalne jednostki, które nie biorą bezpośredniego udziału w bitwach, jednak mają zdolności pozwalające im wpływać na rezultaty potyczek, wydawać rozkazy oraz usprawniać transport jednostek.
Lista cywilizacji
W podstawowej wersji gry Sid Meier’s Civilization VII udostępniono ok. 30 grywalnych cywilizacji – mniej więcej po 10 na każdą z trzech er.
Cywilizacje epoki antyku
- Aksum
- Chiny dynastii Han
- Egipt
- Grecja
- Indie Maurjów
- Khmer
- Majowie
- Missisipijczycy
- Persja
- Rzym
Cywilizacje epoki odkryć
- Abbasydzi
- Chiny dynastii Ming
- Hawaje
- Hiszpania
- Indie colskie
- Inkowie
- Madżapahit
- Mongolia
- Normanowie
- Songhaj
- Szaunisi (cywilizacja zawarta w DLC i udostępniona jako bonus w preorderze)
Cywilizacje epoki nowożytnej
Na razie ujawniono tylko część cywilizacji dostępnych w epoce nowożytnej:
- Ameryka
- Buganda
- Francja
- Japonia
- Meksyk
- Mogołowie
Lista przywódców
Do tej pory ujawniono 17 przywódców, którzy będą dostępni w Sid Meier’s Civilization VII w „podstawce”:
- Amina
- Asoka
- Benjamin Franklin
- Harriet Tubman
- Hatszepsut
- Himiko
- Ibn Battuta
- Izabela
- Karol Wielki
- Konfucjusz
- Kserkses
- Machiavelli
- Napoleon Bonaparte
- Oktawian August
- Pachacuti
- Tecumseh (przywódca zawarty w DLC i udostępniony jako bonus w preorderze)
- Trung Trac
Ostatnia modyfikacja 28 listopada 2024
Tryb gry: single / multiplayer Tryb multiplayer: Internet / sieć lokalna / gorące krzesło
Oczekiwania czytelników: 6,6 / 10 na podstawie 64 głosów czytelników.
Sid Meier's Civilization VII cena w dniu premiery: 299,00 PLN
Wymagania wiekowe Sid Meier's Civilization VII: 12+
Sid Meier's Civilization VII Wymagania sprzętowe
PC Windows
- Minimalne:
- (30 fps / 1080p) Intel Core i3-10100 / AMD Ryzen 3 1200
- 8 GB RAM
- karta graficzna 2 GB GeForce GTX 1050 / Radeon RX 460
- 20 GB HDD
- Windows 10/11 64-bit
- Zalecane:
- (60 fps / 1080p) Intel Core i5-10400 / AMD Ryzen 5 3600X
- 16 GB RAM
- karta graficzna 6 GB GeForce RTX 2060 / 8 GB Radeon RX 6600
- 20 GB SSD
- Windows 10/11 64-bit
- Ultra:
- (60 fps / 4K) Intel Core i7-14700F / AMD Ryzen 9 5950X
- 32 GB RAM
- karta graficzna 12 GB GeForce RTX 4070 / 16 GB Radeon RX 7800 XT
- 20 GB SSD
- Windows 10/11 64-bit