Seria Sid Meier's Civilization - seria gier
Seria strategii turowych typu 4X, uznawana za jeden z kamieni milowych w rozwoju gatunku. Cykl został wykreowany przez studio MicroProse, jednak z czasem pieczę nad jego rozwojem przejęła ekipa deweloperska Firaxis Games, zaś prawa do reprezentowanej przez niego marki znalazły się w posiadaniu koncernu wydawniczego Take-Two Interactive.
Krótka historia serii Sid Meier’s Civilization
Ojcami serii są Sid Meier i Bill Stealey. Źródłem inspiracji dla deweloperów była popularna planszówka autorstwa Francisa Treshama.
Pierwsza odsłona cyklu, czyli Civilization, ukazała się w 1991 roku, wzbudzając ogromne zainteresowanie wśród miłośników strategii turowych. O popularności tej gry najlepiej świadczy fakt, że przeszło 20 lat po premierze tytuł wciąż był dostępny w sprzedaży. Na jej kontynuację – Civilization II – fani musieli czekać pięć lat. Z powodu perturbacji związanych z prawami do zastrzeżonej nazwy „Civilization”, począwszy od wydanej w 2001 roku trzeciej części, cykl został przemianowany na Sid Meier's Civilization. W 2005 roku fani doczekali się czwartej odsłony serii, czyli Sid Meier’s Civilization IV.
Wszystkie wyżej wymienione produkcje przeznaczone były na komputery osobiste. Przełom nastąpił w 2008 roku – debiutujący wtedy spin-off pod tytułem Sid Meier’s Civilization Revolution przygotowano z myślą o konsolach. Co prawda piąta część cyklu, czyli wydana w 2010 roku gra Sid Meier’s Civilization V, trafiła jedynie na PC, jednak już wypuszczona w 2014 roku gra Sid Meier’s Civilization Revolution 2 pojawiła się na PlayStation Vicie i urządzeniach mobilnych. Niemniej, w tym samym roku do sprzedaży trafił inny spin-off, zatytułowany Sid Meier’s Civilization: Beyond Earth, który przygotowano już tylko z myślą o komputerach.
Pełnoprawna szósta część serii zadebiutowała w 2016 roku. Sid Meier’s Civilization VI najpierw zagościło na PC, a później pojawiło się również na konsolach oraz smartfonach i tabletach. Następne duże dzieło spod tego szyldu, czyli Sid Meier’s Civilization VII, doczekało się oficjalnej zapowiedzi w czerwcu 2024 roku. Gra, która zmierzała na PC i konsole, miała zadebiutować w lutym 2025 roku.
Gameplay w grach z cyklu Sid Meier’s Civilization
W produkcjach spod szyldu Sid Meier’s Civilization zadaniem gracza jest pokierowanie rozwojem wybranej nacji na przestrzeni kilku tysięcy lat – począwszy od najstarszych okresów historycznych, aż po odległą przyszłość.
Rozgrywka toczy się w trybie turowym, a zgodnie ze schematami strategii 4X, jej filary to eksploracja, ekspansja, eksploatacja i eksterminacja. W trakcie zabawy gracze wznoszą i rozbudowują miasta oraz sieci połączeń między nimi, eksploatują surowce, rozwijają technologie, prowadzą działania dyplomatyczne, rekrutują jednostki, a także starają się rozszerzać swoje imperia kosztem przeciwników kontrolujących inne cywilizacje. Występujące tu zależności ekonomiczne, społeczne i polityczne na ogół opierają się na prostych algorytmach.
Ważnym aspektem tych gier jest fakt, że do zwycięstwa prowadzi w nich kilka dróg – od militarnej, przez dyplomatyczną i naukową, skończywszy na religijnej. Każda z głównych odsłon cyklu wprowadza przy tym szereg zmian dotyczących zarówno mechaniki, jak i kwestii technicznych. Przykładowo, podczas gdy „czwórka” kładzie większy nacisk na kulturę i religię, szósta część serii znacząco odmienia sposób rozwijania miast, z kolei siódma odsłona cyklu pozwala na zmianę cywilizacji w toku rozgrywki.
Grafika w grach z serii Sid Meier’s Civilization
Oprawa audiowizualna gier z cyklu Sid Meier's Civilization odpowiada standardom produkcji AAA. Początkowo twórcy stosowali grafikę 2D z wykorzystaniem widoku izometrycznego. Przełomem pod tym względem okazała się gra Sid Meier's Civilization IV, która była pierwszą odsłoną serii z trójwymiarową grafiką (oparto ją na silniku Gamebryo).