Sid Meier's Civilization Revolution 2
Sid Meier's Civilization Revolution 2 Plus
Poboczna odsłona słynnego cyklu turowych gier strategicznych sygnowanych nazwiskiem Sida Meiera. Podczas gdy Sid Meier’s Civilization Revolution przeznaczone było na wiodące konsole stacjonarne, dwójka powstała z myślą o platformach mobilnych i przenośnym PlayStation Vita.
producent: Firaxis Games wydawca: 2K Games Strona oficjalna
Civilization Revolution 2 jest kontynuacją spin-offowej odsłony kultowej serii turowych gier strategicznych, rozwijanej od lat 90. ubiegłego wieku przez Sida Meiera i kolejne kierowane przez niego studia. W odróżnieniu od pierwszej części subcyklu, stworzonego głównie z myślą o konsolach stacjonarnych i przenośnych, „dwójka” pojawiła się pierwotnie na urządzeniach mobilnych, tak więc tym razem nie mamy już do czynienia z konsolowym portem.
Ogólne założenia rozgrywki pozostają niezmienne od początku istnienia serii Sid Meier’s Civilization. Wybieramy jedną z kilkunastu dostępnych nacji (np. Stany Zjednoczone, Francja, Egipt), by objąć nad nią przywództwo i poprowadzić ją do globalnej dominacji. Zaczynamy w zamierzchłych czasach, dysponując niewielkim terytorium i skromnymi zasobami. Zdobycie potęgi wymaga rozbudowywania i stawiania nowych miast, gromadzenia surowców, pięcia się w górę drzewka technologii, rekrutowania wojsk i ostatecznie prowadzenia ekspansji. Prędzej czy później rozwój doprowadza nas do konfrontacji z innymi nacjami – możemy nawiązać z nimi kontakty handlowe, wynegocjować pakt o nieagresji poprzez dyplomację lub wkroczyć na ścieżkę wojny. Zwycięstwo osiągamy na jeden z kilku sposobów – poprzez zbrojny podbój, dominację technologiczną, ekonomiczną czy kulturalną etc.
Sid Meier’s Civilization Revolution 2 różni się od poprzedniczki przede wszystkim wzbogaconą zawartością. W grze wprowadzono nowe jednostki wojskowe (np. siły specjalne), wynalazki technologiczne (nowoczesna medycyna, lasery i inne), a także budynki i cuda świata do wybudowania oraz niedostępnych wcześniej liderów nacji. Nowość stanowi także tryb scenariuszy, w którym odtwarzamy bitwy i inne wydarzenia znane z historii.
Najistotniejsza zmiana względem „jedynki” tkwi jednak w sferze technologicznej. Tworząc Civilization Revolution 2, zrezygnowano z dwuwymiarowej grafiki rodem z konsoli Nintendo DS na rzecz trzech wymiarów – dzięki temu omawiana pozycja znacznie bardziej przypomina odsłony znane z komputerów i konsol.
Minirecenzja Sid Meier’s Civilization Revolution 2 – bez większych zmian, ale za to w lepszej oprawie
- Zachowuje koncepcję i ducha oryginalnej serii;
- Dobrze pomyślany interfejs, który – choć wymaga przyzwyczajenia – sprawdza się na ekranach dotykowych;
- Nowa, trójwymiarowa grafika i animacje bitew.
- Stosunkowo niewiele zmian w porównaniu z „jedynką”;
- Drobne niedopracowania interfejsu i konieczność „przypominania” jednostkom o wyznaczonych zadaniach;
- Kosmiczna cena.
Ogólna koncepcja sub-serii Civilization Revolution zakładała wyodrębnienie z serii macierzystej wszystkich kluczowych elementów rozgrywki i uczynienie ich nieco bardziej dostępnymi dla masowego, czy wręcz casualowego odbiorcy. I pod tym względem druga część gry sprawdza się znakomicie. Z jednej strony mamy tu bowiem wszystkie charakterystyczne cechy oryginału, takie jak możliwość poprowadzenia jednej z szeregu zróżnicowanych kultur poprzez wiele wieków rozwoju, z jednoczesną dbałością o wszystkie aspekty jej funkcjonowania, takie jak budowa i rozbudowa miast, gromadzenie surowców, odkrywanie nowych technologii, czy wreszcie rekrutowanie armii i prowadzenie ekspansji terytorialnej.
Całość – choć zachowuje ogólną koncepcję i ducha pierwowzoru, poddana została jednak wyraźnym uproszczeniom, wynikającym ze specyfiki urządzeń dotykowych. Z gry zniknęły m.in. farmy, aspekty religijne, czy kwestie związane z zanieczyszczeniem środowiska. Najważniejsze zmiany to jednak oczywiście model sterowania oraz interfejs, który jest stosunkowo duży i zajmuje niemalże jedną trzecią ekranu. Trudno jednak uznać to za minus, gdyż dzięki temu obsługa gry jest prosta i nie stwarza problemów nawet na mniejszych ekranach smartfonów. Nie wszystkie elementy interfejsu zostały jednak dopracowane i odpowiednio wyważone, skutkiem czego zarządzanie miastem i jego zasobami jest znacznie łatwiejsze niż np. kontrolowanie poszczególnych jednostek. Niezrozumiały jest też fakt, że mimo wyznaczenia jednostkom określonych zadań (trwających więcej niż jedną turę), w każdej turze zmuszeni jesteśmy do klikania w daną jednostkę ponownie i zatwierdzania raz już wybranego celu.
W warstwie merytorycznej „dwójka” nie odbiega znacząco od swojego pierwowzoru. Chociaż w grze pojawiają się oczywiście nowi liderzy, jednostki, budynki czy technologie, to wszystko raczej dodatki kosmetyczne, niewprowadzające do rozgrywki żadnego przełomu. A szkoda! Gołym okiem dostrzeżemy jednak wyraźną poprawę walorów wizualnych. Miejsce dwuwymiarowej i nieco „płaskiej” grafiki z jedynki zajęła oprawa wykonana w pełnym 3D. Pojawiły się też nieobecne wcześniej animacje bitew, dzięki czemu całość w dość wyraźny sposób upodobniła się w tej materii do pecetowych do odsłon cyklu.
Celem finalnej oceny Civilization Revolution 2 należy spojrzeć na tę produkcję z dwu różnych punktów widzenia. Dotychczasowi fani wersji pecetowej z całą pewnością dostrzegą liczne uproszczenia w jej mobilnej wersji, a przyjemność z rozgrywki odbiorą im zapewne trudności z przyzwyczajeniem się do dotykowego modelu sterowania. Jednakże ci wszyscy, którzy z kultową serią Sida Meiera zetknęli się po raz pierwszy dopiero na konsoli lub urządzeniach mobilnych – powinni być z „dwójki” bardzo zadowoleni. Otrzymali bowiem grę, która pod względem mechaniki nie różni się znacząco od swojego pierwowzoru, oferując jednocześnie wyraźnie lepszą oprawę graficzną, dostosowaną do współczesnych, galopujących standardów mobilnych. Minusem nie do wybaczenia pozostaje jednak wysoka cena.
Ostatnia modyfikacja 22 grudnia 2014
Tryb gry: single player
Rozmiar aplikacji: średnia (50 do 500 MB)
Klasyfikacja PEGI Sid Meier's Civilization Revolution 2