Licomp Empirical Multimedia
Firma wydawca polski wydawca
Dział Pomocy Technicznej
Licomp Empirical Multimedia
tel. (22) 651 73 24, (od 24 do 26), wewn. 16
Licomp Empirical Multimedia (wcześniej Licomp Empik Multimedia, w skrócie L.E.M.) to wydawca i dystrybutor gier wideo na komputery osobiste oraz konsole. Siedziba firmy mieściła się w Warszawie i zatrudniała ona około 20 pracowników. Od 2013 roku prezesem spółki i właścicielem stu procent udziałów Licomp Empirical Multimedia był jej długoletni szef, Marcin Turski.
L.E.M. jako polski wydawca gier
Praktycznie od momentu powstania, firma Licomp Empirical Multimedia zaliczana jest do czołowych polskich dystrybutorów gier wideo, oferując swe produkty w atrakcyjnych cenach i najczęściej w polskiej wersji językowej. Na przestrzeni lat, L.E.M. współpracował z czołowymi światowymi wydawcami gier, takimi jak Activision Blizzard, Ubisoft, Electronic Arts, LucasArts, GT Interactive, Atari / Infogrames, THQ Inc. czy Codemasters Software. Pomijając wieloletnią współpracę z firmą Activision, L.E.M. nie zawierał jednak z reguły długofalowych umów dystrybucyjnych na wyłączność, koncentrując się na pojedynczych tytułach i produkcjach pominiętych przez innych liczących się dystrybutorów pokroju Cenegi, CDP.pl czy Techlandu. Najważniejszą markę w portfolio wydawniczym Licomp Empirical Multimedia stanowiła przez lata seria Call of Duty.
Oprócz premierowych wersji gier, w ofercie Licomp Empirical Multimedia znalazły się także serie, oferujące reedycje klasycznych gier w obniżonych cenach (ok. 40 zł). Najważniejszą z nich stanowiła seria wydawnicza BEST OF. Początkowo nosiła ona nazwę BEST OF Activision, koncentrując się wyłącznie na produkcjach tego właśnie wydawcy. W późniejszym okresie w jej ramach zaoferowano jednak również produkcje innych firm, podzielone na cztery główne kategorie: BEST OF Racing, BEST OF Action, BEST OF FPS oraz BEST OF Kids. Obecnie cykl ten nie jest już kontynuowany.
L.E.M. jako wydawca gier
Oprócz podstawowej działalności jako dystrybutor gier innych światowych wydawców, Licomp Empirical Multimedia samodzielnie wydało też kilka gier, głównie na polskim rynku. Są to jednak głównie gry familijne i edukacyjne (np. Modi i Nanna: Sprytne Smyki), stworzone przez polskich deweloperów z przeznaczeniem na rodzimy rynek wydawniczy.
Historia
Firma Licomp Empirical Multimedia została utworzona w 1997 roku i przez kilkanaście lat funkcjonowała na polskim rynku jako Licomp Empik Multimedia, stanowiąc do roku 2013 część grupy Empik Media & Fashion, będącej jednym z wiodących na polskim rynku dystrybutorów produktów z kategorii: media, rozrywka, lifestyle, artykuły dziecięce, odzież, obuwie, kosmetyki oraz kursy językowe. Do portfela spółek grupy EM&F należą po dziś dzień m.in. czołowe polskie specjalistyczne sieci handlowe (np. Empik, Smyk, Galeria Centrum), sieć szkół językowych (SJO Empik oraz Speak Up), salony fotograficzne EMPIK Foto, a także spółki zajmujące się zarządzaniem sieciami odzieżowymi, tekstylnymi czy kosmetycznymi. Grupa EM&F jest także współwłaścicielem firmy GRY-Online S.A., zarządzającej czołowym polskim portalem poświęconym grom wideo.
Od początku istnienia głównym celem działalności firmy Licomp Empik Multimedia było wydawanie i dystrybucja na rynku polskim gier wideo oraz oprogramowania edukacyjnego w możliwie jak najlepszym połączeniu wysokiej jakości z cenami dostosowanymi do możliwości polskiego gracza. Firma dbała więc głównie o to, aby udostępniane przez nią produkcje miały nie tylko „polską” cenę, ale również odpowiadały wymaganiom polskiego gracza – np. poprzez lokalizacje instrukcji oraz samych gier. Już w początkowym okresie funkcjonowania, na stosunkowo ubogim jeszcze rodzimym rynku wydawniczym, L.E.M. nawiązał współpracę z czołowymi światowymi wydawcami gier, takimi jak GT Interactive, LucasArts oraz Activision (obecnie Activision Blizzard), a w portfolio wydawniczym firmy pojawiły się tak ważne produkcje jak serie Quake i Unreal czy gry bazujące na uniwersum Gwiezdnych wojen.
W pierwszej dekadzie XXI wieku Licomp Empik Multimedia zajmowało się lokalizacją oraz dystrybucją gier takich wydawców, jak Atari / Infogrames (np. Sid Meier’s Pirates, GT Legends), Sales Curve Interactive (obecnie Square Enix Europe; seria rajdowa Rally Championship), THQ (np. seria Red Faction) czy Ubisoft (serie IL-2 Sturmovik i Rayman); współpracował też chętnie z mniejszymi studiami pokroju Monte Cristo czy Black Bean Games. Spółka stała się też wyłącznym polskim dystrybutorem gier firmy Activision, oferując m.in. tak popularne marki, jak Call of Duty, Doom, Wolfenstein, Soldier of Fortune, Tony Hawk, Guitar Hero czy Spider-Man. W roku 2003 Licomp Empik Multimedia stało się dystrybutorem pomocniczym gier koncernu EA, sprowadzając na polski rynek kolejne odsłony serii FIFA, NBA Live, The Sims, Medal of Honor czy Battlefield. Finalnie jednak firma utraciła tę możliwość po otwarciu lokalnej spółki dystrybucyjnej Electronic Arts Polska. Od roku 2008, L.E.M. zajmowało się również dystrybucją gier takich firm jak Codemasters Software (np. seria F1) oraz Activision Blizzard (np. StarCraft II: Wings of Liberty).
Na początku 2013 roku zarząd grupy Empik Media & Fashion podjął decyzję o stopniowym wycofywaniu się firmy z rynku gier wideo, tłumacząc ją pogarszającymi się wynikami finansowymi i wzrastającą konkurencją, związaną z rozwojem dużych sieci handlowych pokroju MediaMarkt, Saturna, Avansu czy Komputronika. Niedługo później Licomp Empik Multimedia zostało wystawione na sprzedaż. We wrześniu 2013 roku firma zmieniła strukturę własnościową, a posiadaczem stu procent udziałów stał się dotychczasowy prezes spółki Marcin Turski. Jednocześnie firma zmieniła logo oraz nazwę na Licomp Empirical Multimedia i nawiązała współpracę z dystrybutorem sprzętu komputerowego – firmą ABC Data – celem stworzenia prężnie działającego działu gamingowego. Finalnie L.E.M. utrzymało też współpracę z siecią sklepów Empik oraz dużymi sieciami handlowymi i nie wycofało się z rynku wydawniczego. Produkcje wypuszczane przez Licomp Empirical Multimedia pojawiały się w kalendarzach premier do sierpnia 2015 roku. W następnych latach firma przestała jednak zajmować się dystrybucją nowych tytułów.
W maju 2024 roku Licomp Empirical Multimedia zostało wykreślone z polskiego rejestru przedsiębiorców, a co za tym idzie – oficjalnie zakończyło działalność.