Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Poza grami Gadżety 14 października 2005, 16:02

Z-Board - kontroler dla graczy

Pecetowy standard sterowania postaciami w grach trójwymiarowych - WSAD plus myszka - udowadnia od 10 lat swoją użyteczność, ale to nie oznacza, że nie da się go znacząco poprawić.

W sumie z ZBoardem przetestowałem kilkanaście programów, wśród których znalazły się m.in. takie oto produkcje: Return of the Castle Wolfenstein, Far Cry, Fable: The Lost Chapters, Call of Duty: United Offensive, demo Call of Duty 2, demo F.E.A.R., Prince of Persia: Warrior Within, Grand Theft Auto: Vice City. W programy korzystające z perspektywy trzeciej osoby grało mi się początkowo gorzej, ale po odpowiedniej korekcie ustawień klawiszy, wykorzystałem pełen wachlarz możliwości ZBoarda. Dobrym przykładem jest tu Fable: The Lost Chapters, w którym poza kursorami zmieniłem praktycznie wszystko i pożądane opcje skonfigurowałem sobie według osobistych preferencji.

Jak się gra na ZBoardzie? Rewelacyjnie, czego dużą zasługą jest zwarty układ klawiszy. Niestety, proces przerzucenia się ze zwykłej klawiatury wymaga sporo czasu i treningu. Jestem jednak pewien, że nie wróciłbym do zwykłego układu (W, S, A, D), mimo że używam go od kontaktu z pierwszą odsłoną Quake’a, czyli prawie od dziesięciu lat.

Limitowane edycje

Oprócz standardowego zestawu (podstawka + 2 układy klawiatur), użytkownicy ZBoarda mogą pokusić się o nowe komponenty – specjalnie zaprojektowane do danej gry. W chwili obecnej na rynku znajduje się ich aż szesnaście. Przeraża jedynie cena – 98 złotych.

W Polsce dostępne są aktualnie 4 układy (EverQuest 2, Battlefield 2, World of WarCraft, Medal of Honor: Pacific Assault), do testów otrzymaliśmy dodatkowo Doom 3. Każda klawiatura jednoznacznie kojarzy się wyglądem z produktem, dla którego jest przeznaczona, np. klawiatura do Dooma 3 została wykonana w czerwono-żółtych barwach, a zobaczymy na niej zarówno logo gry, jak i wizerunki niektórych potworów.

Wszystkie układy przeznaczone do FPS-ów (Medal of Honor: Pacific Assault, Battlefield 2 i Doom 3) posiadają bardzo podobny układ przycisków, różniąc się jedynie niektórymi szczegółami. W klawiaturze Doom 3 całkowicie zrezygnowano z osobnego przycisku do przeładowywania broni i umieszczono go tuż obok górnego kursora. Podobnie uczyniono z latarką, która teraz wywoływana jest szybko za pomocą klawisza po lewej stronie. W zestaw kontrolowany całkowicie pod lewą ręką wetknięto jeszcze Soul Cube, reszta niewiele różni się od tego, co można znaleźć na tradycyjnym układzie do FPS-ów (ze standardowego pakietu ZBoarda). Podobne zabiegi poczyniono na klawiaturze do Battlefielda 2 – obok kursorów mamy dwa duże przyciski: jeden Enter/Exit, drugi Commo Rose (system do wydawania rozkazów i ostrzeżeń). Dodatkowo dołożono klawisze do flar, zmian ustawień kamery oraz przełączania broni. Skok i rozłożenie spadochronu wciśnięto w jeden długi klawisz spacji. Dużo innych opcji znajduje się w pozostałej części klawiatury. Aby gracz nie musiał się męczyć, podpisano wszystkie komendy, co ułatwia ich odnalezienie. Najbardziej rozbudowana jest klawiatura do Medal of Honor: Pacific Assault. Wynika to z faktu, że w grze możemy się poruszać na trzy sposoby, korzystać z inwentarza, bandaży i tego typu asortymentu.

1 2 3 4 5 6 7 8