Windows Vista kontra Windows 7 okiem gracza
Czy Windows 7 spełni nadzieje pokładane w systemie przez grono osób, które skusiły się na zakup średnio udanego Windows Vista?
W styczniu 2007 roku na rynku systemów operacyjnych zadebiutował Windows Vista – następca Windowsa XP, który był i nadal jest najpopularniejszym systemem, jaki wydał Microsoft. Początkowo Vista spotkała się z mocną krytyką nie tylko mediów, ale przede wszystkim użytkowników końcowych. Choć w gruncie rzeczy system nie jest zły, sprzedawanie go wraz z komputerami, które nie są wystarczająco wydajne, aby sprostać jego wymaganiom, było zupełnie nietrafionym pomysłem. W efekcie Vista zyskała sobie miano jednego z najbardziej krytykowanych systemów operacyjnych firmy z Redmond.
Microsoft zapowiadał również, że Windows Vista będzie kamieniem milowym w dziedzinie gier komputerowych – DirectX 10 na wyłączność miał być kartą przetargową, którą firma planowała zaskarbić sobie serca wielu graczy. Niestety i na tym polu nowy system kategorycznie poległ – początkowe problemy z wydajnością, astronomiczne – jak na możliwości ówczesnego sprzętu – wymagania trybu DirectX 10 względem kart graficznych, a także problemy z akceleracją dźwięku (wynikające z braku powłoki DirectSound) skutecznie odstraszyły wielu wytrawnych graczy, którzy pod systemem Windows XP nie mieli problemów ze swoimi ulubionymi tytułami.
Z biegiem czasu Vista zaczęła stawać się coraz bardziej przyjaznym systemem. Wydanie pakietu Service Pack 1 poprawiło wiele niedociągnięć. Ponadto spadły również ceny pamięci RAM, którą Vista od początku nie gardziła. Pojawiły się także nowe układy graficzne, spokojnie radzące sobie z trybem DirectX 10. Doliczyć do tego należy kolejne tytuły wspierające DirectX 10 API, rzeczywiście oferujące coś, co nie było dotąd dostępne w grach pisanych pod DirectX 9.
Mimo poprawy jakości systemu, Vista nigdy nie zdołała zdobyć popularności, którą cieszy się obecnie Windows XP. Microsoft zdaje sobie sprawę z kiepskiego wizerunku swojego ostatniego systemu, dlatego też firma dokłada wszelkich starań, aby jej kolejny system operacyjny – Windows 7 – mógł w końcu godnie zastąpić poczciwego Windowsa XP. Choć do premiery Siódemki pozostało jeszcze sporo czasu (oficjalnie system ma trafić do sprzedaży pod koniec 2009 roku), użytkownicy już teraz mogą przetestować najnowsze oprogramowanie Microsoftu. Na początku stycznia firma udostępniła bowiem oficjalną wersję testową Windows 7, oznaczoną jako Beta 1. Wkrótce po oficjalnej, publicznej premierze tej wersji, w sieci zaczęły pojawiać się pierwsze artykuły opisujące zmiany, jakie poczyniono w Windows 7. W ogólnym rozrachunku zarówno media, jak i sami użytkownicy (zwłaszcza posiadacze Visty) zostali bardzo pozytywnie zaskoczeni jakością systemu, który przecież znajduje się jeszcze w relatywnie wczesnej fazie rozwoju. W7 chwalony jest przede wszystkim za znaczną poprawę wydajności w stosunku do Visty, sprawnie działając nawet na słabszych maszynach. A jak wygląda sprawa z grami? Czy Windows 7 jest w stanie kategorycznie pokonać Vistę? Czy zmiany poczynione w architekturze systemu pozwolą właścicielom słabszych maszyn porzucić Windowsa XP i przesiąść się na nowy system? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w dalszej części artykułu, gdzie prześledzimy wyniki testów wydajności gier w systemach Windows Vista oraz Windows 7 Beta 1.
Konfiguracja testowa
Testy wykonane zostały na poniższej konfiguracji:
- procesor Intel Core 2 Duo E6300 (2x @2,94 GHz, FSB 1680 MHz, 2 MB cache L2)
- płyta główna ASUS P5B
- pamięć operacyjna Kingmax DDR2 533 (2x 1 GB, @840 MHz, 4-4-4-12) pracująca w trybie dual-channel
- dysk twardy Seagate Barracuda 7200.10 320 GB (SATA, 16 MB cache, 7200 RPM)
- karty graficzne Gainward RADEON HD 4850 512 MB oraz Galaxy GeForce 8800 GT 512 MB
W przypadku Windows Vista (32-bitowa wersja Home Premium) zainstalowane zostały zarówno dodatek Service Pack 1, jak i wszystkie najnowsze aktualizacje. Windows 7 (32-bitowy) również otrzymał wszystkie aktualizacje, jakie do tej pory udostępniono. W obu systemach wyłączone było oprogramowanie Defender oraz Usługa Indeksowania, aby dysk nie był obciążony niepotrzebnymi operacjami.
Jeśli chodzi o sterowniki, karta ATI pracowała pod kontrolą najnowszego oprogramowania Catalyst 9.1, natomiast układ firmy NVIDIA obsługiwany był przez sterowniki GeForce 181.22 WHQL. Co ciekawe, w obu zestawach sterowników pod Windows 7 nie trzeba było ustawiać trybu zgodności – oprogramowanie zainstalowało się bez najmniejszych problemów. W ustawieniach obu sterowników synchronizacja pionowa była wyłączona, natomiast wygładzanie krawędzi oraz filtrowanie anizotropowe podporządkowane kontroli aplikacji.
A oto i one:
- 3DMark06 – standardowe ustawienia aplikacji
- 3DMark Vantage – standardowe ustawienia aplikacji
- Call of Duty: World at War – 2 min. gameplay`u, maksymalne detale
- Crysis: Warhead – Airfield Timedemo, tryb Gamer, DirectX 10, Streaming aktywny
- Far Cry 2 – Demo Ranch Small, Overall Quality: Ultra High, DirectX 10
- S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky – Benchmark: Day, Night, Rain, Sunshafts, Renderer: Enhanced Full Dynamic Lighting (DX 10), Preset: Ultra, DirectX 10 dla karty GeForce, DirectX 10.1 dla karty RADEON
- Devil May Cry 4 – Sceny: 1, 2, 3, 4, DirectX 10, ustawienia Super High, rozdzielczość 1366x768 dla karty RADEON, 1440x900 dla karty GeForce
- Fallout 3 – 2 min. gameplay`u, Detail: Ultra
- Race Driver: GRID – jedno okrążenie Okutama, maksymalne detale
- World in Conflict – benchmark DirectX 10, maksymalne detale