Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Poza grami Programy 19 lutego 2009, 12:43 NVISION.pl

Windows Vista kontra Windows 7 okiem gracza

Czy Windows 7 spełni nadzieje pokładane w systemie przez grono osób, które skusiły się na zakup średnio udanego Windows Vista?

Testy – Far Cry 2 oraz S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky

Na kontynuację pierwszego dzieła studia Crytek musieliśmy czekać cztery lata. Tym razem jednak tworzeniem gry zajęło się studio Ubisoft Montreal. W Far Cry 2 mamy do czynienia z ogromnym, otwartym światem, który graficznie prezentuje się po prostu wyśmienicie.

Ustawienia Far Cry 2 dla testu w trybie AA x4
GeForce 8800 GT (512 MB) w Far Cry 2 (1440x900, AA x0)
RADEON HD 4850 (512 MB) w Far Cry 2 (1440x900, AA x0)
GeForce 8800 GT (512 MB) w Far Cry 2 (1440x900, AA x4)
RADEON HD 4850 (512 MB) w Far Cry 2 (1440x900, AA x4)

Uzyskane przez kartę RADEON HD 4850 wyniki na obu systemach są praktycznie identyczne – obojętne, czy aktywujemy wygładzanie krawędzi i filtrowanie anizotropowe, czy też nie. Nieco inaczej wygląda jednak sprawa w przypadku karty GeForce 8800 GT. O ile uruchomienie gry z włączonymi filtrami poprawiającymi jakość grafiki daje takie same rezultaty na obu systemach, wyłączenie wygładzania krawędzi owocuje mniejszą płynnością animacji na Windowsie 7, niż ma to miejsce w przypadku Windows Vista.

GSC GameWorld to twórcy klimatycznego S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl, którzy postanowili umożliwić graczom powrót do Zony, wydając kontynuację gry, noszącą podtytuł Clear Sky. Wydana w ubiegłym roku gra oferuje takie nowinki jak: obsługa DirectX 10 oraz 10.1, poprawione oświetlenie i efekty specjalne, ulepszone efekty warunków atmosferycznych czy też w końcu pełną implementację wygładzania krawędzi w najwyższych trybach ustawień graficznych.

Ustawienia S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky dla testu w trybie AA x4
GeForce 8800 GT (512 MB) w S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky (1440x900, Day, AA x0)
RADEON HD 4850 (512 MB) w S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky (1440x900, Day, AA x0)
GeForce 8800 GT (512 MB) w S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky (1440x900, Night, AA x0)
RADEON HD 4850 (52 MB) w S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky (1440x900, Night, AA x0)
GeForce 8800 GT (512 MB) w S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky (1440x900, Rain, AA x0)
RADEON HD 4850 (512 MB) w S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky (1440x900, Rain, AA x0)
GeForce 8880 GT (512 MB) w S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky (1440x900, Sunshafts, AA x0)
RADEON HD 4850 (512 MB) w S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky (1440x900, Sunshafts, AA x0)
GeForce 8800 GT (512 MB) w S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky (1440x900, Day, AA x4)
RADEON HD 4850 (512 MB) w S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky (1440x900, Day, AA x4)
GeForce 8800 GT (512 MB) w S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky (1440x900, Night, AA x4)
RADEON HD 4850 (512 MB) w S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky (1440x900, Night, AA x4)
GeForce 8800 GT (512 MB) w S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky (1440x900, Rain, AA x4)
RADEON HD 4850 (512 MB) w S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky (1440x900, Rain, AA x4)
GeForce 8800 GT (512 MB) w S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky (1440x900, Sunshafts, AA x4)
RADEON HD 4850 (512 MB) w S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky (1440x900, Sunshafts, AA x4)

Wydajność karty NVIDIA jest podobna na obu systemach operacyjnych. Inaczej sprawa wygląda w przypadku karty produkcji ATI – pod Windowsem Seven RADEON HD 4850 uzyskuje ogólnie nieco lepsze wyniki niż pod Vistą. Aktywacja wygładzania krawędzi niweluje jednak tę różnicę – Clear Sky działa równie płynnie na obu systemach.

1 2 3 4 5 6 7