XCOM Chimera Squad: Statusy postaci - pozytywne, negatywne XCOM Chimera Squad poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 4 maja 2020
Na tej stronie poradnika do gry XCOM Chimera Squad wyjaśniamy czym są pozytywne oraz negatywne statusy postaci - Status Effects. Mogą zostać nimi objęci członkowie drużyny oraz przeciwnicy i mogą one mieć wpływ na zachowanie się czy stan zdrowia danej postaci.
- Czym są statusy postaci?
- Zestawienie możliwych rodzajów statusów
- Jak chronić się przed negatywnymi statusami?
Czym są statusy postaci?
- Statusy - Status Effects - to inaczej unikalne stany postaci, którymi mogą być opisywani członkowie Oddziału Chimera oraz napotykani przeciwnicy.
- Do nałożenia statusu dochodzi zazwyczaj w wyniku użycia umiejętności, choć może to też mieć miejsce np. jako skutek uboczny wejścia w interakcję z płonącym obszarem na mapie.
- O pojawieniu się nowego statusu informuje czerwony podpis na ekranie. Przykład takiego komunikatu pokazuje powyższy obrazek.
- Nałożony na agenta lub przeciwnika status może utrzymywać się przez jedną lub kilka rund. Zazwyczaj jest możliwość podjęcia działań pozwalających na przedwczesne pozbycie się efektów wystąpienia danego stanu.
- Statusy można postrzegać jako pozytywne lub negatywne w zależności od tego na kogo zostały nałożone. Przykładowo status otrucia postaci może być czymś pozytywnym jeśli został nałożony na jednego z przeciwników, bądź też czymś negatywnym jeśli został nałożony na jednego z członków twojej drużyny.
- Nie każdy status "zadziała" na każdą postać. O metodach zabezpieczania bohaterów przed niektórymi negatywnymi stanami piszemy na dole strony.
Zestawienie możliwych rodzajów statusów
NAZWA STATUSU POSTACI | EFEKT WYSTĄPIENIA STATUSU | DODATKOWY KOMENTARZ |
Acid Burn | Obrażenia od kwasu - postać otrzymuje obrażenia co rundę i stopniowo uszkadzany jest też jej pancerz. | Staraj się unikać tego typu obrażeń sterując agentami mającymi pancerze, gdyż po ich utracie staną się o wiele bardziej wrażliwi na wrogie ataki. |
Berserk | Szał - postać zaatakuje kogoś stojącego w pobliżu i może to być sojusznik lub przeciwnik. | W "kontrolowany" szał może wpadać Axiom i w tym przypadku nie musisz obawiać się, że zaatakuje któregoś z pozostałych agentów. Możesz zwiększać celowo jego poziom furii zdolnością Psych Up żeby efekt ten szybciej wystąpił. |
Bound | Duszenie - postać jest duszona przez złapanego Vipera w wyniku czego nie może wykonywać żadnych akcji i otrzymuje obrażenia co rundę. | Torque jest w stanie dusić przeciwników i jest to jeden z jej najlepszych ataków. Podobne umiejętności posiadają niestety wrogie węże. Więziona postać może zostać oswobodzona poprzez zaatakowanie duszącego ją Vipera (Torque może odblokować zdolność, którą ją przed tym zabezpieczy). |
Burning | Podpalenie - postać otrzymuje obrażenia co rundę i nie może wykonywać wielu czynności poza strzelaniem. | Do podpalenia może dojść przede wszystkim w wyniku eksplozji granatu, beczki czy samochodu. Nie ustawiaj swoich ludzi blisko obiektów, które mogą wybuchnąć. Strzelaj natomiast w beczki, obok których stoją wrogowie. |
Disoriented | Dezorientacja - obniża się celność postaci i nie jest w stanie ona wykonać wielu czynności poza strzelaniem. | Status ten może efektem ubocznym skorzystania z niektórych umiejętności i zazwyczaj utrzymuje się tylko przez 1 rundę. |
Levitated | Lewitowanie - postać traci wszystkie premie wynikająca chowanie się za zasłoną. | Verge dysponuje umiejętnością pozwalającą "katapultować" przeciwnika w powietrze. Warto ją zastosować dla trudno dostępnego przeciwnika lub dla wroga chowającego się za pełną zasłoną. |
Marked / Holo-Targeted | Oznaczenie - postać staje się łatwiejszym celem dla przeciwników. | Ze statusem tym możesz się często spotykać, czy w formie kary przechodzącej z fazy Breach czy wyniku użycia specyficznej umiejętności. Jeżeli dotknięty został któryś z bohaterów to rozstawiaj go daleko od przeciwników i w miarę możliwości za pełnymi zasłonami. |
Mind Controlled / Hacked | Kontrola umysłu / hakowanie - opętana postać lub zhakowana maszyna zwraca się przeciw swoim sojusznikom. | Verge może używać kontroli umysłu na wrogach, a napotykane Sectoidy na twojej drużynie. Agentka Patchwork może z kolei hakować wrogie roboty. |
Panicked | Panika - postać zachowuje się w nieprzewidywalny sposób i może zaatakować swoich sojuszników. | Stan ten może załączyć się w niespodziewanych momentach, nie tylko po użyciu jakiejś zdolności. Jeden z przeciwników może przykładowo zacząć panikować po wyjątkowo udanej fazie Breach w wykonaniu twojej drużyny. |
Poisoned | Otrucie - postać otrzymuje obrażenia co rundę, a także ma obniżoną mobilność i celność. | Torque z twojej drużyny może łatwo zatruwać przeciwników i to także w fazie Breach. Pilnuj się natomiast podczas walk z wrogimi wężami. |
Rooted | Zatrzymanie w miejscu - postać nie może zmienić swojego położenia. | To jeden z często występujących statusów. Może on być wynikiem odpalenia jakiejś umiejętności czy być np. powiązany z negatywną cechą jednego z wejść z fazy Breach. Jeśli "uziemiony" został twój agent to polegaj na broni palnej lub innych "stacjonarnych" umiejętnościach. |
Ruptured | Pęknięcie - postać otrzymuje dodatkowe obrażenia od ataków. | Claymore jest w stanie zadawać tego typu obrażenia dzięki wykorzystywaniu niektórych ze swoich umiejętności. Status ten mogą też nakładać na agentów wybrani przeciwnicy. |
Shrouded | Całun - postać otrzymuje premie do obrony (staje się trudniejszym celem dla wrogów) oraz do uników (otrzymuje mniej obrażeń jeśli zostanie trafiona). | Status ten może być powiązany z gadżetami używanymi przez twoich agentów oraz przez przeciwników (Commando). W tym drugim przypadku staraj się ich zabijać lub ogłuszać zanim użyją granatu dymnego. |
Stasis | Pole ochronne - postać przebywająca wewnątrz niego staje się niezniszczalna, ale nie podejmować żadnych akcji. | Agentka Patchwork z twojej drużyny dysponuje umiejętnością stazy. Możesz używać jej do zatrzymywania pojedynczych przeciwników lub do ochraniania ciężko rannych innych członków drużyny. |
Stunned / Shutdown | Ogłuszenie / wyłączenie - ogłuszona postać lub wyłączona maszyna nie jest w stanie wykonać żadnego ruchu. | Do ogłuszenia postaci może dojść w wyniku użycia jakiejś umiejętności lub skorzystania z granatu Shock Grenade. |
Unconscious | Utrata przytomności - postać pozostaje nieprzytomna do końca danego starcia. | Twój agent traci przytomność po tym jak straci całe hp i musisz go dodatkowo uratować przed wykrwawieniem się. Przeciwnik również może stracić przytomność po utracie 100% hp. Musisz skorzystać np. z ataku wręcz czy broni z amunicją Tranq Rounds. |
Weapon Disabled | Sabotaż broni - postać nie może oddać strzału z broni dopóki jej nie przeładuje. | To kolejny często występujący stan. Może on pojawić się w wyniku aktywowania jednej ze zdolności czy jako kara za wybranie wejścia Breach z negatywną cechą. Nie musisz za wszelką cenę przeładowywać broni. Twój agent w danej turze może wykonać jakiś inny atak, który nie wymaga broni palnej. |
Jak chronić się przed negatywnymi statusami?
Najlepiej rozpocząć od uniwersalnej podpowiedzi - staraj się w miarę możliwości szybko eliminować przeciwników, którzy "specjalizują się" w nakładaniu negatywnych statusów, takich jak otrucie, kontrola umysłu, zatrzymanie w miejscu czy ogłuszenie.
Poniżej znajdziesz też jednak kilka specyficznych wskazówek jak lepiej radzić sobie z tym problemem.
Bardzo przydatne jest przede wszystkim ulepszenie pancerza Hazmat Sealing - jest ono w stanie całkowicie chronić danego bohatera przed negatywnymi efektami statusów środowiskowych, a więc przede wszystkim przed truciznami, kwasami i ogniem.
Postać może mieć wrodzoną odporność na negatywne działanie określonego statusu. Przykładowo Torque jest odporna na wszystkie trucizny. Musisz jednak pamiętać, że mechanizm ten działa zawsze w obie strony. Nie próbuj więc np. otruwać napotykanych węży, bo również zakończy się to niepowodzeniem.
Nie musisz zawsze czekać na to aż dany status związany z osłabieniem twojego agenta samoczynnie ustanie. Możesz pomóc sobie apteczką. Przy okazji odnowienia utraconych punktów zdrowia może ona też usunąć aktywne negatywne stany. Warto docelowo wyposażyć każdego agenta w apteczkę i ulepszyć ją też do nanoapteczki.
Dodatkową cechą każdej apteczki jest to, że chroni ona przez cały czas przed trucizną. Nie musisz jej specjalnie używać do pozbycia się jadu Vipera.