XCOM Chimera Squad: Centrum dowodzenia - Miasto 31 XCOM Chimera Squad poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 27 kwietnia 2020
Na tej stronie poradnika do XCOM Chimera Squad znajdziesz wszystkie najważniejsze informacje na temat centrum dowodzenia XCOM oraz Miasta 31, w którym rozgrywa się akcja gry i które zastępuje ekran globu z poprzednich odsłon cyklu. Dowiesz się jak działa mapa strategiczna oraz jakie czynności można wykonywać w sztabie operacyjnym.
Najważniejsze informacje na temat ekranu strategicznego
Sztab operacyjny odwiedza się w przerwach pomiędzy zaliczaniem misji i jest on odpowiednikiem menu globu z poprzednich odsłon serii XCOM. Poniżej znajdziesz zestawienie wszystkich zakładek ekranu strategicznego wraz z wyjaśnieniem ich zastosowań.
1) City Anarchy - To bardzo ważny pasek u góry ekranu, który informuje o stanie miasta. Domyślnie ma on 14 pól. Kolejne pola paska anarchii mogą być zapełniane jeśli poziom niepokojów (Unrest) w którejś z dzielnic Miasta 31 osiągnie maksymalny poziom 5 punktów.
Doprowadzenie się do zapełnienia tego paska jest równoznaczne z przegraniem kampanii. Twoim dążeniem przez całą grę jest utrzymywanie go na niższym poziomie m.in. dzięki pomyślnym rozgrywaniu misji, korzystaniu z umiejętności specjalnych zespołów Field Teams i zmniejszaniu stanu niepokoju w mieście.
Więcej informacji o tym jak niwelować niepokoje narastające w mieście i jak "czyścić" pola paska anarchii znajdziesz w osobnym rozdziale poradnika - Poziom anarchii - jak obniżać?.
2) City Map - Możesz przejść do ekranu mapy Miasta 31. Podzielone ono zostało na 9 dzielnic: Angler's Point, Switchyard, The Fringe, Riverside, Downtown, Old Town, Renova Heights, Highland Square i The Stacks. Musisz dbać z osobna o minimalizowanie stanu niepokoju (Unrest) w każdej z nich. Jeżeli w danej dzielnicy niepokój osiągnie najwyższy poziom 5/5, to każdego kolejnego dnia pasek anarchii Miasta 31 zapełni się o 1 punkt.
Z poziomu mapy miasta możesz przede wszystkim wybierać główne misje (fioletowy kolor), poboczne misje (żółty kolor) oraz tzw. sytuacje (niebieski kolor). Dodatkowo możesz rekrutować drużyny polowe Field Teams dla poszczególnych dzielnic. Gwarantuje to m.in. przyrost surowców i możliwość używania specjalnych akcji na ekranie mapy. Więcej informacji znajdziesz na osobnej stronie Drużyny polowe - Field Teams.
3) Assembly - Możesz zlecać tu opracowywanie nowych technologii, dzięki którym odblokowywane są elementy wyposażenia czy ogólnie wynalazki pomocne w prowadzeniu gry. Początkowo lista dostępnych projektów badawczych jest krótka, aczkolwiek rozrasta się ona w miarę awansowania w kampanii. Gra oznacza zielonym podpisem szczególnie istotne technologie.
Większość projektów badawczych wymaga poświęcania elerium, czyli jednego z surowców w grze. Dodatkowo musisz odczekać określoną liczbę dni na dokończenie projektu. Czas opracowywania technologii możesz skrócić dzięki oddelegowaniu do prac jednego z członków drużyny.
4) Spec Ops - Możesz przydzielać bohaterom różnorakie zadania specjalne. Mogą one dotyczyć np. obniżenia poziomu niepokoju w jednej z dzielnic miasta, czy wyruszenia na poszukiwania zapasów. Lista dostępnych operacji rozrasta się w miarę postępów w grze.
Członek Chimery, który został oddelegowany do zadania specjalnego, nie będzie dostępny przez określoną liczbę dni, tzn. nie będziesz go mógł zabierać ze sobą na misje.
5) Training - Możesz wysyłać członków drużyny na szkolenia. Pozwalają one przede wszystkim na permanentne podniesienie statystyk związanych np. z liczbą punktów zdrowia czy mobilnością. Odbycie szkolenia pozwala także na pozbycie się rannemu bohaterowi blizny, której obecność wiąże się z obniżeniem statystyk. Staraj się nie odwlekać tego procesu żeby nie grać osłabioną postacią i nie narażać jej na kolejne blizny, które jeszcze bardziej obniżą statystyki.
Dany agent na czas brania udziału w treningu nie może przystępować do misji. Musisz zaczekać określoną liczbę dni na zakończenie szkolenia.
6) Armory - Zbrojownia ma dwa główne zastosowania. Możesz przede wszystkim dobierać wyposażenie dla swoich agentów. Początkowo lista elementów uzbrojenia jest pusta - nowe przedmioty musisz pozyskiwać np. dzięki zaliczaniu misji lub zakupić w zakładkach Supply / Scavenger.
Dwie ważne zastosowanie zbrojowni to możliwość promowania / awansowania agentów. Awans na wyższy poziom doświadczenia jest możliwy po tym jak agent uzbiera dostatecznie dużo xp dzięki uczestnictwu w misjach. Możesz dzięki temu odblokować każdorazowo nową umiejętność dla danego bohatera.
7) Supply - Możesz odwiedzać dział zaopatrzenia. Są w nim sprzedawane wszystkie podstawowe przedmioty (granaty, apteczki, pancerze itp.). Wszystkie towary kupuje się za kredyty.
Lista przedmiotów do zakupienia jest początkowo dość krótka. Kolejne przedmioty odblokujesz dzięki opracowywaniu technologii w menu Assembly. Towary do zakupienia dzielą się na takie, która przydzielić tylko jednej postaci (mowa o każdej wyprodukowanej sztuce) oraz na takie, które oferują ulepszenie dla wszystkich agentów (np. lepsze pancerze dla całego Oddziału Chimera).
8) Investigation - Menu to praktycznie pozbawione jest interaktywnych elementów. Możesz odwiedzać je tylko po to żeby dowiadywać się o aktualnych postępach w odkrywaniu działalności zwalczanych przez Oddział Chimera trzech wrogich frakcji. Zawarte są tu informacje na temat aktualnych i byłych głównych operacji, aktywnych wydarzeń Dark Events, czy personaliów lidera danego ugrupowania.
Po więcej informacji zajrzyj do osobnego rozdziału zatytułowanego Wrogie frakcje.
9) Scavenger - Targ musisz najpierw odblokować i ponadto pojawia się on na mapie miasta tylko raz na kilka dni - szczegółowo opisaliśmy to na osobnej stronie Targ Scavenger Market - jak odblokować?.
Na targu oferowany jest unikalny sprzęt. Mogą to być m.in. ulepszenia broni, ulepszenia pancerza, granaty, epickie bronie czy paczki z elerium. Wystawiane na sprzedaż rzeczy kupuje się za dane wywiadowcze (Intel). Warto zawsze mieć co najmniej 50-80 punktów danych wywiadowczych w zapasie żeby nie przegapić okazji do zakupu jakiegoś szczególnie wartościowego przedmiotu. Towary są losowane i po powrocie targu za kilka dni zaoferowane zostaną inne rzeczy.
Surowce
Na ekranie operacyjnym wyświetlane są też informacje na temat liczby posiadanych surowców. W grze występuje ich trzy główne typy:
- Surowiec Elerium
- Dane wywiadowcze (Intel)
- Kredyty (Credits)
Zajrzyj na stronę Surowce - jakie mają zastosowania? żeby dowiedzieć się więcej o tam jak zdobywać i na co wydawać surowce.
Zaliczanie misji
Nowe misje wybiera się z ekranu mapy miasta. Oto kilka ważnych informacji na ich temat:
- Misje fabularne i poboczne - Zajmowanie się głównymi zadaniami (fioletowy kolor) pozwala na awansowanie w kampanii. Misje o charakterze pobocznym (żółty kolor) możesz wykonywać po to żeby przybliżyć się do odblokowania kolejnej ważnej misji lub po prostu żeby otrzymać powiązane z nią nagrody. Sytuacje to inaczej drobne wydarzenia (niebieski kolor), które są zaliczane automatycznie po ich wybraniu - możesz zdobyć np. surowce czy ulepszenie sprzętu.
- Poziom trudności - W momencie wybierania misji możesz podejrzeć jej orientacyjny poziom trudności. Zaliczenie trudnej misji może być bardzo kłopotliwe szczególnie dla niedostatecznie rozwiniętej drużyny.
- Nagrody - W momencie przeglądania misji wyświetlane są nagrody przewidziane za ich ukończenie. Nagrodami mogą być m.in. kredyty, surowce, nowy sprzęt, odblokowanie innej misji czy obniżenie poziomu niepokoju (Unrest) w danej dzielnicy miasta.
Po więcej informacji na temat zadań dostępnych w grze zajrzyj na osobną stronę naszego przewodnika - Rodzaje misji.