XCOM Chimera Squad: Kampania - jak wygląda? XCOM Chimera Squad poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 30 kwietnia 2020
Ta strona poradnika do XCOM Chimera Squad zawiera informacje na temat tego jak skonstruowana jest kampania w grze. Dowiesz się o najważniejszych krokach milowych do zaliczenia w ramach każdego przechodzenia gry oraz o finałowych misjach wymaganych do ukończenia kampanii.
W naszym poradniku nie ma tradycyjnego opisu przejścia, gdyż grę cechuje duża losowość rozgrywanych misji i lokacji, w których stacza się bitwy. Do tematu rozpracowywania wrogich frakcji można ponadto podchodzić w różnej kolejności, zaś przebieg walk może znacząco zmieniać się w zależności od wykorzystywanych agentów. Bez obaw - na tej oraz innych stronach naszego poradnika znajdziesz liczne porady i wskazówki, które pomogą ci w odniesieniu ostatecznego zwycięstwa.
- Prolog
- Główna część kampanii - trzy wrogie frakcje
- Finałowa misja 1 - Protect City Hall
- Finałowa misja 2 - Take Down Atlas
Prolog
Kampanię w grze XCOM: Chimera Squad otwiera misja z uratowania przetrzymywanej burmistrz Nightingale. Można ją potraktować jako prolog i jednocześnie jako samouczek, który wyjaśni wszystkie podstawowe mechaniki walki.
- Prolog składa się z trzech spotkań / starć (Encounters) i w każdym z nich do pokonania jest niewielka grupa przeciwników.
- W pierwszej bitwie będziesz sterował jedynie trzema postaciami, ale po awansowaniu do drugiego spotkania do ekipy dołączy czwarty bohater.
- W trzecim starciu oprócz nowych terrorystów pojawi się też pani burmistrz, którą trzeba będzie ochraniać. Ponadto jeden z członków drużyny zostanie powalony na ziemię i zacznie się wykrwawiać - nie martw się, bo to samouczek z ratowania pokonanych towarzyszy.
- Pierwszą misję zakończą rozmowa z burmistrz Nightingale oraz ważny filmik przerywnikowy.
Po ukończeniu misji wprowadzającej po raz pierwszy znajdziesz się w centrum dowodzenia Oddziału Chimera. To również jest część samouczka, gdyż większość poleceń ekranu miasta będzie początkowo niedostępnych. Gra zacznie je po kolei odblokowywać i z każdą zakładką będziesz się mógł dokładniej zapoznać.
Główna część kampanii - trzy wrogie frakcje
Najważniejszą część kampanii w XCOM: Chimera Squad stanowi przyjrzenie się działalności trzech wrogich frakcji i doprowadzenie do powstrzymania każdej z nich. Głównymi frakcjami w grze są:
- Potomstwo - The Progeny
- Szary Feniks - Gray Phoenix
- Święty Zwój - Sacred Coil
Komplet informacji na temat zwalczania wymienionych wyżej wrogich ugrupowań znajdziesz w osobnym rozdziale Wrogie frakcje. Poniżej znajdziesz przypomnienie kilku najważniejszych rzeczy i jednocześnie wyjaśnienie na jakich zasadach przechodzi się kampanię:
Wybór frakcji jest złudny, gdyż ostatecznie należy rozpracować je wszystkie. Zmienia się jedynie poziom trudności misji. Przykładowo pokonanie danej frakcji jako pierwszej będzie łatwiejsze niż zneutralizowanie jej jako ostatniej. Po tym jak zakończysz śledztwo na temat danej frakcji gra ponownie wyświetli okno wyboru i będziesz mógł rozpocząć śledztwo dotyczące kolejnej frakcji.
Misje fabularne oznaczane są mapie Miasta 31 fioletowym kolorem, przy czym są wśród nich ważniejsze zadania oraz te o niższym priorytecie. Ważniejszymi misjami są te, które wymagają odczekania określonej liczby dni zanim będzie można do nich przystąpić. Zajmowanie się mniej ważnymi misjami fabularnymi pozwala skrócić o 1 lub kilka dni czas oczekiwania na odblokowanie dostępu do nadrzędnej głównej misji.
W miarę zaliczania misji fabularnych będziesz stopniowo rozbudowywał się dziennik śledztwa w zakładce Investigation. Dodana zostanie tam też w pewnym momencie informacja o zidentyfikowaniu lidera danego ugrupowania. Dziennik śledztwa nie jest interaktywny.
W pewnym momencie śledztwa musisz zadecydować jak ma się ono dalej potoczyć. Gra zaproponuje dwie różne operacje. Wybór operacji wpłynie na przebieg kolejnych misji fabularnych, na napotykanych unikalnych przeciwników oraz na rodzaje załączających się wydarzeń Dark Events. Oba warianty mają jednak jedną ważną cechę wspólną - przybliżą cię do momentu rozprawienia się z daną frakcją.
Ostatnia misja fabularna dla każdej frakcji jest misją zniszczenia (Take Down). Przed przystąpieniem do niej warto zapisać swoje postępy, wybrać najlepszych członków drużyny i wyposażyć ich w najlepszy sprzęt. Dla każdej z 3 wrogich frakcji końcowa misja ma zbliżony przebieg:
- W momencie uruchamiania misji zniszczenia gra informuje o dwóch starciach, ale w rzeczywistości do zaliczenia będą trzy spotkania. Nie zużywaj zbyt wcześnie jednorazowych ataków żeby nie zabrakło ci użytecznych zdolności w ostatniej bitwie.
- W trakcie rozgrywania początkowych faz misji możesz zostać zmuszony do pokonania mini-bossa. Ponownie unikaj zużywania zapasów oraz przedwczesnej utraty jednego z agentów.
- W trzecim starciu do pokonania będzie właściwy boss. Rozprawienie się z nim oraz z jego obstawą pozwoli na zaliczenie misji.
- Wszystkich napotykanych bossów można podzielić na dwie główne grupy. Pierwsza grupa to bossowie będący silniejszymi odmianami zwykłych przeciwników - mogą różnić się dłuższym paskiem zdrowia, zadawaniem większych obrażeń, czy częstszym wykonywaniem swoich ruchów na osi czasu. Druga grupa to bossowie będący zupełnie nowymi przeciwnikami. Do tej kategorii zaliczają się m.in. Sectopod i Gatekeeper, aczkolwiek wrogów tych możesz już znać z poprzednich części XCOM i będziesz w rezultacie wiedział czego się po nich spodziewać.
Ukończenie misji zniszczenia pozwala zamknąć śledztwo na temat danej frakcji i będziesz mógł skupić się na zwalczaniu kolejnego ugrupowania. Warto dodać, że inne frakcje nie atakują w międzyczasie Oddziału Chimera i "pozwalają" skoncentrować się na zwalczaniu wybranej wcześniej frakcji.
Finałowa misja 1 - Protect City Hall
Do ścisłego finału kampanii awansujesz po tym jak powstrzymasz wszystkie 3 frakcje, tzn. po tym jak zakończysz śledztwa związane z nimi i pokonasz bossów pojawiających się w ich misjach zniszczenia.
Na mapie Miasta 31 pojawi się pierwsza z dwóch finałowych misji gry - Protect City Hall. Zgodnie z nazwą będzie ona dotyczyła pozbycia się przeciwników z budynku ratusza.
Misja Protect City Hall składa się z trzech starć / spotkań:
- Pierwszą bitwę rozgrywa się na placu przed budynkiem ratusza. W trakcie jej rozgrywania uważaj na licznie zaparkowane pojazdy, które mogą łatwo eksplodować i poważnie zranić wszystkie przebywające w pobliżu postacie.
- Drugą bitwę rozgrywa się w lobby budynku ratusza. Warto w niej mieć na uwadze poczynania przeciwników rozstawionych na górnym poziomie, którzy będą mieli idealne pole widzenia na całe lobby.
- Trzecią bitwę rozgrywa się w pomieszczeniach rady miasta. Jeden z cywilów zabarykaduje się w narożnym pomieszczeniu i trzeba będzie uniemożliwiać wrogom zniszczenie blokady. W bitwie powinni wziąć udział silni wrogowie, tacy jak MEC, Necromancer czy Bomber. Śmiało korzystaj z najlepszych jednorazowych umiejętności i gadżetów, bo nie będą ci już one później potrzebne w tej misji. Pokonanie wszystkich terrorystów zakończy misję.
Finałowa misja 2 - Take Down Atlas
To znacznie trudniejsza misja od poprzedniej. Zużyj jak najwięcej surowców żeby wyposażyć swoich ludzi w wysokiej jakości sprzęt. Zadbaj o to żeby na misję wyruszyli najlepiej wyszkoleni agenci i żeby nie mieli blizn lub innych wad, które będą mogły im utrudnić dotrwanie do końca misji. Zastąpienie któregoś z agentów androidem mogłoby ci znacząco utrudnić zaliczenie zadania, szczególnie jeśli poległaby postać ze szczególnie użytecznymi umiejętnościami.
Misja Take Down Atlas wyjątkowo składa się z aż czterech starć / spotkań i miejscem finałowych walk będzie dawne centrum dowodzenia Adventu w jednym z wieżowców, które zostało przejęte przez organizację Atlas.
Pierwsza bitwa rozgrywa się na strzelnicy na parterze budynku. Na terenie strzelnicy jest dużo dobrych zasłon, które mogą pozwolić na ukrywanie się przed ostrzałem przeciwników. W walkach powinny wziąć udział m.in. mechy i to na nich warto początkowo skupić swoje ataki.
Druga bitwa rozgrywa się w pomieszczeniu na 80. piętrze wieżowca. Powinni się w niej pojawić przeciwnicy z rasy Sectoidów, tak więc sprawnie reaguj na próby użycia kontroli umysłu na jednym z dowodzonych agentów oraz przyzywania zombie przez nekromantów.
Twoim zadaniem w tej bitwie jest zabicie przeciwnika będącego w posiadaniu karty dostępu, podniesienie jej (ustaw się w żółtym prostokącie) i dotarcie całą drużyną do dużej windy znajdującej się na przeciwległym końcu pomieszczenia (winda ruszy dopiero po tym jak dotrą do niej wszystkie 4 postacie). Postaraj się tego dokonać bez dużych opóźnień żeby nie pojawiło się zbyt dużo posiłków.
Trzecia bitwa rozgrywa się na dachu wieżowca. Musisz rozpocząć od pozbycia się wszystkich wrogów, którzy przebywali na dachu od samego początku.
Windą dwukrotnie dotrą na dach posiłki i będą to liczne grupy silnych przeciwników. Możesz tu zapragnąć skorzystać z silnych umiejętności obszarowych bohaterów, ale pamiętaj o tym, że do rozegrania jest jeszcze jedna bitwa. Mimo wszystko warto zaatakować wrogów jakimś atakiem obszarowym zanim zdołają rozbiec się po dachu. Jeżeli nie czujesz się zbyt pewnie lub masz ciężej rannych agentów, to broń się na przeciwległym końcu dachu. Jest to dosyć długa mapa i wrogowie nie będą mogli łatwo zbliżyć się do twoich agentów.
Czwarta bitwa rozgrywa się w centrum dowodzenia Atlasu i będzie tu przebywał ostatni boss - Sovereign. Ma on dużo punktów zdrowia, ale nie dysponuje bardzo uciążliwymi umiejętnościami (poza tą, która może pozbawić twojego agenta amunicji). Jeżeli posiadasz taką możliwość, to warto "wyłączyć" bossa na kilka rund z walk - możesz do tego celu użyć np. granatu ogłuszającego czy pola stazy.
Oprócz bossa w centrum dowodzenia powinni też przebywać m.in. czarnoksiężnicy (dobrze byłoby co najmniej jednego z nich szybko zabić), ronin i pretorianin. Zużyj wszystkie niewykorzystane jednorazowe ataki, bo to ostatnie starcie w trakcie całej gry.
Pokonanie wszystkich przeciwników z centrum dowodzenia zakończy misję i jednocześnie całą kampanię. Gra wyświetli oczywiście filmik końcowy i będziesz mógł także obejrzeć ekran podsumowania kampanii (liczba zaliczonych misji, liczba zabitych i złapanych przeciwników, całkowity czas trwania kampanii itp.)