Rodzaje przeciwników i ogólne zasady misji Charliego | Dodatkowe misje - Charlie poradnik Tom Clancy's Splinter Cell: Blacklist
Ostatnia aktualizacja: 1 sierpnia 2016
Rodzaje przeciwników i ogólne zasady misji Charliego
Każda z otrzymanych od Charliego misji składa się maksymalnie z dwudziestu rund, przy czym poszczególne etapy możesz zaliczyć już po ukończeniu pięciu rund i zdecydowaniu się na ewakuację (więcej na ten temat w dalszej części tekstu). Pod pojęciem zaliczenia rundy kryje się ogłuszenie lub zabicie wszystkich postaci, które pojawiły się w okolicy. Poziom trudności wzrasta oczywiście wraz z awansowaniem do kolejnych rund. Objawia się to przede wszystkim pojawianiem się bardziej elitarnych odmian wrogów, aczkolwiek musisz się też liczyć z tym, że będziesz musiał eliminować coraz więcej postaci. Przykładowo, o ile zaliczenie jednej z początkowych rund może wymagać pozbycia się zaledwie kilku wrogów to w dalszych rundach limit ten może wzrosnąć nawet do 50 oponentów. Nie jest naturalnie tak, że na planszy jednocześnie pojawia się kilkadziesiąt postaci, aczkolwiek po zlikwidowaniu każdej grupki (zwykle jest to mniej niż 10 wrogów) niemal od razu pojawia się następna. Przerwy pomiędzy głównymi rundami są na szczęście wyraźnie dłuższe, pozwalając sterowanej postaci na odzyskanie sił, uzupełnienie zapasów czy powrót w ulubione miejsce.
Istotną zależnością jest to, że nie tylko nie musisz ukończyć wszystkich rund, ale że nie musisz też tego dokonać za jednym podejściem. Jest to oczywiście w pełni możliwe, aczkolwiek proces ten jest bardzo czasochłonny i nawet grając na niższych poziomach trudności może ci to zająć kilka godzin. Co pięć zaliczonych rund otrzymasz propozycję czy chcesz się wycofać (niebieska flara) czy pozostać na placu boju (czerwona flara - powyższy screen). Jeśli chcesz po prostu zaliczyć daną misję to możesz opuścić teren działania już po pięciu rundach. Jeśli jednak planujesz zdobyć jak najwięcej punktów to powinieneś postarać się jak najdłużej pozostać na planszy, uzyskując dzięki temu cenne premie. Na szczęście nawet jeśli się wycofasz to przy następnym rozpoczęciu tej samej misji będziesz mógł zdecydować czy chcesz rozpocząć od samego początku czy od miejsca ostatniej ewakuacji. Skoro mowa o powtarzaniu misji, warto przy okazji dodać, że niezależnie od wybranego poziomu trudności gra zapisuje postępy co rundę, tak więc śmierć gracza (lub obu graczy jeśli bawisz się w kooperacji) oznacza ponowne rozpoczęcie tej samej rundy, bez konieczności powtarzania tych, które już wcześniej zostały zaliczone.
Tak jak już zostało wcześniej powiedziane, kolejne rundy to nie tylko konieczność radzenia sobie z większą liczbą wrogów, ale również z nowymi ich "odmianami". Poniższe zestawienie prezentuje prawdopodobną kolejność ich pojawiania się oraz komentarz odnośnie ich jak najmniej kłopotliwej eliminacji:
- Standardowi przeciwnicy
- Przeciwnicy w zbrojach - Pamiętaj o tym, że wielu opancerzonych wrogów nosi nakrycia głowy, tak więc strzał w głowę z pistoletu nie załatwi sprawy. Jeśli mimo wszystko chcesz używać pistoletu to oddawaj serie dwóch strzałów, dzięki czemu pierwszy z nich zniszczy hełm, a drugi dosięgnie głowy. O wiele lepiej jednak jest korzystać z ciężkich karabinów i snajperek, które bezproblemowo przebiją się przez pancerz. Jeśli chodzi o nieagresywne warianty zachowania, do ogłuszania wrogów w zbrojach możesz używać kuszy i wszystkich typowych odmian granatów.
- Psy obronne - Staraj się utrzymywać przewagę wysokości nad psami obronnymi, tak by nie mogły one w łatwy sposób zlokalizować Fishera i/lub zaalarmować wrogów o jego obecności. Zwierzaki najlepiej jest eliminować lądując na nich lub wspomagając się minami z taserem (Proximity Shocker), dzięki czemu sam moment ogłuszenia psa nie wywoła hałasu.
- Najemnicy - Postacie te poznasz po tym, że używają gogli i w rezultacie nie możesz się przed nimi skutecznie ukrywać w ciemnościach. Ich pancerz cechuje się ponadto zbliżoną wytrzymałością do standardowych wrogów w zbrojach.
- Przeciwnicy w ciężkich zbrojach i przeciwnicy z tarczami - Wrogowie ci są o wiele bardziej wytrzymali od swoich kolegów. Co więcej, używanie kuszy czy podrzucanie im granatów ogłuszających nie załatwi sprawy, bo są oni odporni na tego typu ataki. Jeżeli nie masz nic przeciwko zabijaniu wrogów to polecam korzystać z min (Proximity Mine), granatów odłamkowych (Frag Grenade) i granatów zapalających (Incendiary Grenade). W przeciwnym wypadku szukaj okazji do tego żeby zachodzić te postacie od tyłu.
- Operatorzy dronów zwiadowczych - Nie radzę ignorować zbyt długo wrogów z tej grupy, bo każdy z nich regularnie będzie podsyłał drony i przy kilku operatorach sprawi to, że pozostawanie w ukryciu stanie się bardzo trudne. Za operatorami rozglądaj się na obrzeżach każdej z plansz, nasłuchując ich komentarzy i wspomagając się radarem. Warto przy okazji nadmienić, że jeżeli zostaniesz zauważony przez drona to musisz się od niego jak najszybciej oddalić, gdyż oprócz zaalarmowania wrogów może on też eksplodować i zadać spore obrażenia.
- Snajperzy - Pojawienie się snajperów zawsze utrudnia oczyszczenie okolicy oraz przemieszczanie się po niej, szczególnie że z racji okupowania przez nich dachów nie można się do nich bezproblemowo zbliżyć. Oznacza to, że do ich eliminacji najlepiej jest wykorzystywać kuszę lub karabin/snajperkę. Pamiętaj też o ograniczaniu ilości czasu spędzanego na otwartej przestrzeni, tak by w razie problemów nie znaleźć się na celowniku kilku snajperów.
Cele o dużym znaczeniu należy potraktować odrębnie. Postacie z tej grupy pojawiają się w rundach 5, 10, 15 i 20-tej i zasady ich eliminacji różnią się od głównej kampanii dla pojedynczego gracza. Pojmanie każdej z oznaczonych postaci jest obowiązkowe i nie mogą one zginąć. Co więcej, musi to zostać wykonane w wyznaczonym przez grę limicie czasowym. Radzę starać się znaleźć kompromis pomiędzy sprawną eliminacją celów o dużym znaczeniu (szczególnie jeśli do pojmania jest większa liczba osób), a prowadzeniem działań z ukrycia. Doprowadzenie do wszczęcia alarmu może ci w bardzo wyraźny sposób utrudnić zneutralizowanie celów o dużym znaczeniu, szczególnie jeśli jest to np. osobnik w bardzo ciężkiej zbroi, którego nie można ogłuszyć z pomocą kuszy czy granatów usypiających.