Oficer wachtowy i hydroakustyk | Podnoszenie kwalifikacji załogi poradnik Silent Hunter 5: Bitwa o Atlantyk
Ostatnia aktualizacja: 1 sierpnia 2016
Oficer wachtowy
W przypadku oficera wachtowego (Dietera Eppa) sprawa jest prosta - posiada on tylko dwie umiejętności (zdolności) specjalne ("Obsadzić działko plot." oraz "Obsadzić działo pokładowe!"), obie aktywne, które możemy włączać od początku rozgrywki. Żadnej z nich nie możemy bardziej rozwinąć (na dodatek obie są zabugowane, jeśli chodzi o koszt użycia punktów morale). Zostawiamy go więc i przechodzimy do następnego marynarza. |
Hydroakustyk
Jest to najmłodszy członek załogi, hydroakustyk (Benno Scheu). Dysponuje on dwiema zdolnościami pasywnymi ("Lepsza hydrolokacja" i "Nocny Marek"), każda po 5 poziomów rozwoju, oraz dwiema aktywnymi ("Całkowite wykrycie" i "Wykrycie wroga"), każda po 3 poziomy rozwoju. Z mojego doświadczenia wynika, że najbardziej nam przydatne są obie umiejętności aktywne, ze wskazaniem na "Całkowite wykrycie" jednak. |
Po włączeniu tej zdolności na mapie pojawiają się nawet dosyć oddalone kontakty wykryte przez hydrofon, znajdujące się poza naszym zasięgiem wzroku. Umiejętność "Wykrycie wroga" również często się przydaje, ponieważ po jej włączeniu na mapie możemy dostrzec kontakty, które do tej pory znajdowały się w martwym polu pracy hydrofonu, głównie za śrubą napędową U-Boota (np. ścigające nas niszczyciele). Rozwinięcie obu tych zdolności aktywnych będzie nas kosztować 2 punkty awansu za każdy z trzech poziomów rozwoju. Warto jednak rozwijać także obie umiejętności pasywne (po 1 punkcie awansu na każdy poziom), szczególnie pierwszą z nich ("Lepsza hydrolokacja"), ponieważ generalnie usprawniają pracę hydrofonu, czyniąc go efektywniejszym.
px, np. p1, p2, itd. - kolejne poziomy rozwoju zdolności
Zdolności specjalne - Hydroakustyk | Rodzaj zdolności | Liczba poziomów rozwoju zdolności | Skrót klawiszowy | Koszt użycia [w punktach morale] | Czas trwania | Czas do ponownego użycia | Działanie zdolności |
"Lepsza hydrolokacja" | Pasywna | 5 | - | - | - | - | Na każdym poziomie czasy wykrywania i zasięg hydrofonu rosną o 5%; + 5% (p1), + 10% (p2), + 15 (p3), + 20% (p4) i + 25% (p5) |
"Nocny Marek" | Pasywna | 5 | - | - | - | - | Na każdym poziomie o 5% rośnie zasięg sonaru, którego pracę zakłócają panujące ciemności: + 5% (p1), + 10% (p2), + 15% (p3), + 20% (p4) i + 25% (p5) |
"Całkowite wykrycie" | Aktywna | 3 | - | 1 (poziom 1), 2 (p2), 3 (p3) | 6 godzin (na 1-ym poziomie), 12 godz. (poziom 2) i 24 godziny (p3) | 72 minuty (poziom 1), 48 min (p2), 24 min (p3) | Kontakty z hydrofonu stają się widoczne na mapie taktycznej niczym cele namierzone wzrokowo |
"Wykrycie wroga" | Aktywna | 3 | - | 1 (poziom 1), 2 (p2), 3 (p3) | 10 minut (na wszystkich poziomach wyszkolenia tej zdolności) | 72 minuty (poziom 1), 48 min (p2), 24 min (p3) | Poziom 1 = 120km oceanu wokół OP odkryte i wzrost o 20% hałasu generowanego przez silniki wrogich łajb, które może usłyszeć hydroakustyk, p2 = 180km odkryte i + 50% (hałas silników), p3 = 300km odkryte i + 100% (hałas) |