Kuk okrętowy i szef mechaników | Podnoszenie kwalifikacji załogi poradnik Silent Hunter 5: Bitwa o Atlantyk
Ostatnia aktualizacja: 1 sierpnia 2016
Kuk okrętowy
Kolejna postać to kuk okrętowy, czyli Olaf Hacklander. W pierwszych, niepołatanych wersjach gry był to jeden z kluczowych marynarzy na pokładzie U-Boota, ze względu na swoją unikatową, aktywną zdolność podnoszenia morale załogi (co umożliwiało robienie użytku z jej umiejętności specjalnych aktywnych) - "Wielką wyżerkę". Po prostu we wczesnej wersji gry wartości morale poszczególnych marynarzy nie były zapisywane w stanach gry. |
I po wyjściu z programu oraz ponownym załadowaniu sejwa okazywało się, że chłopaki, wszyscy jak jeden mąż, pospuszczali nosy na kwintę i nie można było skorzystać z ich umiejętności specjalnych aktywnych (zależnych od "puli morale", czyli wspomnianych na początku kropek). W sukurs przychodził wówczas kuk, któremu wydawało się komendę upichcenia dla załogi czegoś ekstra ("Wielkiej wyżerki"), co w konsekwencji ponownie poprawiało jej nastroje i ducha walki. Było to bardzo potrzebne gdy np. po chwili atakowaliśmy aliancki konwój i tuż przed należało "podgrzać torpedy". Po jednej z pierwszych "łat" do gry wartości morale są już jednak zapisywane w stanach gry i znaczenie kuka spadło. Jednak "Wielka wyżerka" dalej się czasami przydaje, konkretnie w sytuacjach gdy od zatopienia ostatnich alianckich łajb minęło już trochę czasu i morale załogi znowu spadło, a tu akurat w celownikach pojawia się kolejny, wraży konwój wymagający włączenia paru dodatkowych umiejętności specjalnych załogi U-Boota.
Zdolności specjalne - Kuk Okrętowy | Rodzaj zdolności | Skrót klawiszowy | Koszt użycia [w punktach morale] | Czas trwania | Czas do ponownego użycia | Działanie zdolności | |
"Morale" | Pasywna | 5 | - | - | - | - | + 1 (p1), + 2 (p2), +3 (p3), +4 (p4) i +5 (p5) do maksymalnej wartości morale |
"Wielka wyżerka" | Aktywna | 3 | - | 0 | 10 minut (na wszystkich poziomach wyszkolenia tej zdolności) | 12 godzin (!) na poziomie 1, 336 minut (p2) i 140 min (p3) | Poziom 1 = + 1 punkt morale, ale - 5% (!) do efektywności zdolności pasywnych; p2 = +2 (- 10%); p3 = +3 (- 15%) |
Szef mechaników
Poza kapitanem i marynarzami-podoficerami na pokładzie U-Boota znajduje się jeszcze trzech oficerów, których kwalifikacji (wszystkie należą do aktywnych) nie możemy jednak podnosić. Jednego już opisałem (to oficer wachtowy), pozostałymi dwoma są szef mechaników i pierwszy oficer. Ważniejszy jest ten pierwszy (szef mechaników), a w zasadzie nie on sam, lecz jego trzy zdolności aktywne. Na dwie z nich należy bardziej zwrócić uwagę. |
Pierwsza to "Zmniejszenie przecieków", którą włączamy gdy tylko na OP dojdzie do tego rodzaju "usterki", a na dodatek wszystko wskazuje na to, iż jest ona bardzo poważna. OP, do którego wnętrza nieprzerwanym strumieniem dostaje się woda po prostu tonie po pewnym czasie - to chyba oczywiste? Łatwo się o tym przekonać wizualnie, wysuwając nad powierzchnię wody peryskop, gdy płyniemy na głębokości peryskopowej - kiedy okręt zaczyna tonąć głowica peryskopu również zacznie stopniowo zanurzać się. Kolejna przydatna umiejętność tego oficera to "Skuteczniejsze naprawy" zwiększające efektywność prac ekip naprawczych - czasy napraw poszczególnych, uszkodzonych urządzeń U-Boota ulegną skróceniu. Ekipy remontowe nie są jednak w stanie naprawić tych poważnie uszkodzonych urządzeń (oznaczone czerwonym kolorem na ekranie wyposażenia OP), jak również poprawić stanu kadłuba pokiereszowanego np. w wyniku pobliskich detonacji bomb głębinowych.
Zdolności specjalne - Szef Mechaników | Rodzaj zdolności | Liczba poziomów rozwoju zdolności | Skrót klawiszowy | Koszt użycia [w punktach morale] | Czas trwania | Czas do ponownego użycia | Działanie zdolności |
"Naprawa sprzętu" | Aktywna | 1 | - | Wszystkie z puli | Do całkowitego naprawienia urządzeń | 8 godzin | Naprawianie uszkodzonych urządzeń U-Boota aż ich stan zostanie przywrócony do 100% |
"Skuteczniejsze naprawy" | Aktywna | 1 | - | 1 | 10 minut | 1 godzina 12 minut | + 10% do prędkości napraw |
"Zmniejszenie przecieków" | Aktywna | 1 | - | 1 | 10 minut | 1 godzina 12 minut | Redukuje o 20% czas przecieków |