Rodzaje umiejętności w Neverwinter | Bohater Neverwinter poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 31 lipca 2019
Rodzaje umiejętności
Pasek umiejętności w Neverwinterze posiada jedynie kilka przycisków i wskaźników:
1: Dwie umiejętności dzienne (Daily), sześciokąt ze zbiornikiem punktów akcji (Action Points) wymaganych do użycia tych umiejętności, a nad nim pasek wytrzymałości wymaganej do niektórych umiejętności taktycznych, czyli wykonywania uników (Dodge) i szybszego biegania (Sprint)
2: Umiejętność mechaniki klasowej
3: Cechy klasowe (Class Feature)
4: Trzy umiejętności Spotkaniowe (encounter), czyli wolniej się regenerujące, ale bardzo mocne oraz dwie umiejętności nieograniczone (At-will), czyli podstawowe, uruchamiane myszką
5: Pasek przedmiotów do użytku (napoje lecznicze, zwoje teleportacji, napoje wzmacniające)
6: Pasek życia a po prawej ikona do przywoływania Mounta (wierzchowca)
Umiejętności Nieograniczone (At-Will)
Umiejętności nieograniczone (At-Will) to typowe ataki na jeden bądź kilka celów, nie posiadają czasu odnowy (cooldownu), można używać je cały czas.
Domyślnie "Atwille" przypisane są do lewego i prawego klawisza myszki i aby ich używać cały czas wystarczy któryś z klawiszy trzymać, nie musisz ciągle klikać.
Skille te nie sa zbyt mocne, dwa-trzy ciosy mogą wystarczyć do pokonania słabych przeciwników, jednak przeciwnicy mocniejsi będą wymagać większej uwagi i lepszych umiejętności.
Możliwość używania umiejętności nieograniczonych odblokujesz na poziomie pierwszym oraz drugim.
Umiejętności spotkaniowe (Enocunter)
Te trzy skille są znacznie mocniejsze niż umiejętności nieograniczone a najczęściej poza zadawaniem wysokich obrażeń (lub zamiast) posiadają dodatkowe efekty takie jak przyciąganie lub odpychanie przeciwników lub inne CC (crowd control), możliwości leczenia siebie lub innych, możliwość wyskoku i tym podobne.
Umiejętności spotkaniowe odblokujesz na poziomach: 3, 5 i 7.
Umiejętności Pasywne - Cechy klasowe (Class Feature)
Umiejętności pasywne (Class Feature, czyli cechy klasowe) wzmacniają twojego bohatera cały czas i często wpływają na inne umiejętności.
Pierwszą umiejętność pasywną dostaniesz wraz ze swoją pierwszą umiejętnością dzienną, czyli na czwartym poziomie, mimo że od początku gry odblokowane masz miejsca na dwie takie umiejętności, to następną kupić możesz dopiero na poziomie 15 (dopiero wtedy inna cecha klasowa jest dostępny do kupienia).
Umiejętności dzienne (Daily) i punkty akcji (Action Points)
Umiejętności Daily (dziennie) na szczęście można używać częściej niż raz na dzień, są to po prostu najmocniejsze ciosy twojej postaci i do ich użycia wymagany jest pełny zbiornik Action Points (sześciokąt na środku paska umiejętności), a każde użycie umiejętności dziennej ten zbiornik opróżnia.
Punkty akcji (Action Points) wypełniają sześciokątny zbiornik gdy zadajesz obrażenia, otrzymujesz obrażenia lub leczysz (zależnie od wybranej klasy), gdy zbiornik się napełni możesz użyć umiejętności dziennej. Są one bardzo silne, mogą zadawać obrażenia AoE, mogą posiadać mocne CC, bardzo mocne leczenie czy właściwości obronne. Niektóre z tych umiejętności zużywają jedynie część zbiornika punktów akcji.
W związku z powolnym odnawianiem się Action Points zastanów się dobrze czy dana sytuacja warta jest użycia skilli dziennego i opróżnienia zbiornika Action Points.
Umiejętności dzienne odblokujesz na poziomach: 4 i 19
Mechanika klasowa
Mechanikę swojej klasy odblokujesz na poziomie dziesiątym, różni się ona od pozostałych typów umiejętności tym, że nie masz możliwości jej zmiany na inną, jest to jeden skill, na którym twoja postać bazuje walcząc. Wiele talentów i umiejętności wzmacnia ją bądź w inny sposób na nią oddziałuje.
Przykładowo mechaniką Specjalisty w broni dwuręcznej jest Niepowstrzymanie. Podczas zadawania obrażeń napełnia on pasek determinacji (widoczny po lewej stronie postaci na ekranie), gdy ten dojdzie do połowy gracz może włączyć Niepowstrzymanie uwalniając się ze wszystkich efektów ograniczających ruch (CC), staje się przez czas działania mechaniki na nie odporny, atakuje znacznie szybciej zadając jedynie trochę niższe niż normalnie obrażenia a do tego zadawane mu ciosy są słabsze. Efekt tej mechaniki działa do wyczerpania się zasobów determinacji.
Więcej informacji o tych umiejętnościach znajdziesz w działach poszczególnych klas.
Taktyka: Uniki i ochrona
Każda klasa w Neverwinter posiada swój system taktyki, czyli unikania lub ograniczania obrażeń. Może być to teleportacja z miejsca na miejsce, sprint, ochrona tarczą czy odskok.
Taktykę uruchamia się wciskając lub przytrzymując klawisz "Shift" i ilość jej użyć (na przykład odskoki) lub czas, jaki może być aktywna (sprint) jest na ogół zależna od ilości wytrzymałości jaką posiadasz.
Wytrzymałość widoczna jest w pasku nad sześciokątnym zbiornikiem Action Points, gdy nie używasz taktyk klasowych jest ona napełniona, a każde użycie taktyki wysysa ją ograniczając tym samym ilość uników czy aktywnego biegu. Wytrzymałość regeneruje się sama, ale niektóre talenty lub umiejętności mogę przyspieszyć jej napełnianie lub napełnić ją (nawet całkowicie).
Klasa Zbrojny strażnik nie posiada wytrzymałości, a jej umiejętność taktyczna (blok) bazuje na sile pokazywanej po lewej stronie postaci.
Więcej o typach taktyk znajdziesz w działach poszczególnych klas.