Microsoft Flight Simulator X: Nawigacja | Podstawy gry poradnik Microsoft Flight Simulator X
Ostatnia aktualizacja: 18 sierpnia 2020
Na koniec krótki kurs nawigacji.
Nawigacja na radiolatarnie NDB (Non Directional Beacon)
Radiolatarnie NDB są najprostszymi pomocami radionawigacyjnymi, które informują tylko o położeniu względem samolotu, nie informują o odległości. Lot i nawigacja polega na locie od radiolatarni do radiolatarni, a informację o minięciu radiolatarni otrzymujemy jako zmianę wskazań przyrządu - strzałka zmienia położenie z "do góry" na "do dołu".
Jak widzimy przyrząd wskazuje tylko i wyłącznie kierunek do radiolatarni.
Nawigacja na radiolatarnie VOR (VHF Omnidirectional Range)
Radiolatarnie VOR są dokładniejsze niż radiolatarnie NDB, dodatkowo mając zakodowane w sygnale położenie północy magnetycznej umożliwiają nawigację opartą na radialach, czyli odcinkach wychodzących z radiolatarni. Dzięki czemu możemy dokładniej rozplanować trasę by np. lecieć po określonym radialu, albo nadlecieć na radiolatarnię z określonej strony.
Na powyższym obrazku mamy ustalony kurs 30, więc będziemy lecieć radialem 210, gdyż półprosta wychodząc z radiolatarni ma azymut 210 stopni (kurs 30 stopni plus 180 stopni daje nam wartość 210 stopni, gdyż radial wychodzi z radiolatarni).
W dolnym lewym rogu mamy do czynienia z trzema sytuacjami, kolejno od prawej: samolot jest na lewo od radiala 210, leci w radialu 210, jest na prawo od radiala 210. Wspólną cechą jest fakt, że lecąc do radiolatarni biały trójkąt mamy skierowany w tą samą stronę co grot strzałki kursu.
Natomiast w prawym górnym rogu mamy do czynienia z sytuacją, w której samolot już minął radiolatarnię, stąd biały trójkącik jest skierowany w przeciwną stronę co grot strzałki kursu, oraz dodatkowo znajdujemy się na lewo od radiala 30. Tak, to już jest radial 30, gdyż wychodząc z radiolatarni, półprosta ma azymut 30 stopni.
Nawigacja VOR polega głównie na locie po radialach, oraz na ich przechwyceniu, czyli takim locie, aby się znaleźć na żądanym radialu.
Nawigacja na radiolatarnie VOR/DME(VHF Omnidirectional Range)
Jest to radiolatarnia VOR dodatkowo wyposażony w DME (Distance Measuring Equipment), czyli oprzyrządowanie, które umożliwia nam pomiar odległości od radiolatarni. Nawigujemy identycznie jak w przypadku radiolatarni VOR, przy czym uzyskujemy dodatkowo informację o odległości do radiolatarni na wyświetlaczu systemu DME.
Obecnie zestaw VOR/DME jest najczęściej spotykanym na świecie systemem nawigacji.
System ILS (Instrumental Landing System)
Jest to specyficzna odmiana systemu VOR, lub coraz częściej VOR/DME, której zadaniem jest ułatwienie lądowania, a dokładniej sprowadzenie maszyny po określonej ścieżce schodzenia. System ILS składa się z:
a) localizera, czyli nadajnika kierunku, najczęściej wskazuje kurs pasa;
b) glide slope, czyli ścieżki schodzenia, jest to informacja jak szybko mamy zniżać samolot;
c) markerów, są to trzy specyficzne radiolatarnie (Outer Marker, Middle Marker, Inner Marker), znaczniki, które rozłożone w odpowiedniej odległości od pasa informują tylko o fakcie przelecenia nad nimi.
Jak widzimy localizer i glide slope przecinają się, w tym miejscu powstaje ścieżka, wedle której należy lecieć, aby trafić dokładnie w strefę przyziemienia na pasie.
Wysokość decyzyjna jest to wysokość, podczas której musimy być zdecydowani czy lądujemy, czy odchodzimy z podejścia, jest ona odczytywana z map podejść lotniska, jeśli lądujemy z systemem ILS wynosi ona najczęściej 200 stóp nad poziom terenu.
Pomocny jest wskaźnik HSI, a dokładniej jego wskazania, poniżej podam trzy przykładowe wskazania:
Znajdujemy się ponad ścieżką schodzenia i na lewo od osi pasa
| Znajdujemy się w osi pasa i w ścieżce schodzenia
| Znajdujemy się pod ścieżką schodzenia i na prawo od osi pasa
|
Jak widzimy za wskazania osi pasa odpowiedzialna jest strzałka kursu, jeśli jej środkowa część znajduje się na prawo, oznacza to, że pas jest na prawo od nas. Podobnie za wskazania glide slope odpowiedzialne są dwa żółte trójkąty po bokach HSI, jeśli znajdują się poniżej środka przyrządu, oznacza to, że ścieżka schodzenia jest pod nami.
System GPS (Global Positioning System)
Nawigacja GPS polega na wykorzystaniu sieci satelitów krążących na orbicie okołoziemskiej, aby móc nawigować musimy mieć odbiornik GPS, który otrzymawszy sygnał z minimum 4 satelitów potrafi nam wskazać położenie samolotu w przestrzeni, oraz określić kierunek i szybkość lotu.
We Flight Simulatorze panel GPS-u mamy najczęściej pod skrótem Shift + 3 .