Microsoft Flight Simulator X: Kokpit | Mooney Bravo poradnik Microsoft Flight Simulator X
Ostatnia aktualizacja: 18 sierpnia 2020
Przykładowy lot samolotem Mooney Bravo na trasie Kraków Balice - Praga Ruzyne
W pierwszej części poradnika opiszę przygotowania do lotu i sam przelot pomiędzy lotniskami w Krakowie (o kodzie EPKK) i Pradze (o kodzie LKPR).
Zacznę od opisania kokpitu Mooney Bravo. Nie różni się on wiele od kokpitów pozostałych małych maszyn we Flight Simulatorze, jeśli znacie go z poprzedniej wersji symulatora, to możecie pominąć ten opis.
Panel główny
Na głównym panelu możemy wyróżnić:
1 - wyłącznik alternatora | 2 - wyłącznik baterii | 3 - wyłącznik awioniki | 4 - starter |
5 - kontrolka hamulców aerodynamicznych | 6 - kontrolka ostrzeżeń | 7 - przełącznik trybu nawigacji (NAV i GPS) | 8 - zegar |
9 - włącznik autopilota | 10 - włącznik Flight Director | 11 - kontrolki markerów | 12 - wyświetlacz DME |
13 - panel zastawów wysokości autopilota | 14 - wskaźnik NAV2 | 15 - wskaźnik przepływu paliwa | 16 - prędkościomierz |
17 - przechyłomierz | 18 - wybór zbiornika paliwa | 19 - sztuczny horyzont | 20 - wskaźnik HSI |
21 - wybór dajnika ciśnienia | 22 - odladzanie śmigła | 23 - ogrzewanie rurki Pitote'a | 24 - pompa paliwa |
25 - przełącznik trymera steru poziomego | 26 - wysokościomierz | 27 - wariometr | 28 - wskaźnik położenia klap chłodzenia silnika |
29 - przełącznik położenia klap chłodzenia silnika | 30 - przełącznik klap | 31 - cięgno przepustnicy | 32 - cięgno skoku śmigła |
33 - cięgno składu mieszanki | 34 - kompas | 35 - dźwignia podwozia | 36 - wskaźnik trymu steru poziomego |
37 - wskaźnik wychylenia klap | 38 - wskaźnik ciśnienia powietrza w gaźniku | 39 - obrotomierz śmigła | 40 - wskaźnik trymu steru pionowego |
41 - przełącznik trymera steru pionowego | 42 - wskaźniki ilości paliwa |
Panel radia i autopilota
Na panelu włączanym kombinacją Shift + 2 mamy:
1 - przełączniki audio, którymi możemy włączać i wyłączać nasłuch poszczególnych radiostacji i pomocy radionawigacyjnych;
2 - sekcja COMM1, czyli radiostacji VHF1, po lewej stronie mamy aktualną częstotliwość, po prawej częstotliwość zapasową, wprowadzać możemy tylko wartość zapasową, możemy je zamieniać za pomocą przycisku ze strzałkami.
3 - sekcja NAV1, czyli radiostacji strojącej się do nadajników VOR, częstotliwości ustawiamy jak w przypadku COMM1;
4 - sekcja COMM2, czyli radiostacji VHF2, ustawienia jak w przypadku COMM1;
5 - sekcja NAV2, tak jak sekcja NAV1;
6 - wskaźnik DME, na którym po lewej odczytamy odległość do radiolatarni w milach morskich, po prawej naszą prędkość względem radiolatarni. Przełącznikiem R1 i R2 przełączamy źródło sygnału - odpowiednio NAV1 i NAV2;
7 - panel transpondera, za pomocą cyfr wpisujemy odpowiedni kod otrzymany od kontrolera;
8 - panel autopilota, w którym możemy ustawić żądaną wysokość ALT , prędkość pionową VS , którą możemy regulować przyciskami UP i DN , włączać autopilota przyciskiem AP , włączać tryby HDG , NAV , APR , REV , ALT .
Tryby pracy autopilota:
HDG - podążanie samolotu za wskaźnikiem kierunku HDG;
HDG - podążanie samolotu za wskaźnikiem kursu NAV;
APR - podążanie samolotu za wskaźnikami podejścia ILS;
REV - wykonanie podejścia typu back-course, w Polsce nie praktykowane;
ALT - zmiana i utrzymywanie wysokości.
Panel oświetlenia
1 - światła Beacon | 2 - światła kołowania | 3 - światła stroboskopowe |
4 - światła rozpoznawcze | 5 - światła lądowania | 6 - światła nawigacyjne |
Światła Beacon włączamy przed włączeniem silnika, gasimy po jego wyłączeniu. Światła kołowania włączamy do kołowania i startu. Światła lądowania włączamy do startu i do lądowania. Światła stroboskopowe włączamy przy wjeździe na pas, wyłączamy dopiero po jego opuszczeniu. Światła rozpoznawcze i nawigacyjne powinniśmy mieć włączone cały czas.