F1 Manager 2022: Zużycie paliwa - jak zmniejszać, polecenia dotyczące paliwa F1 Manager 2022 poradnik, porady
W F1 Manager 2022 jest ryzyko wycofania się z wyścigu po wyczerpaniu zapasów paliwa. Ta strona poradnika zawiera wskazówki jak monitorować zużycie paliwa i w jaki sposób je ograniczać.
Ostatnia aktualizacja: 14 września 2022
W wyścigach w grze F1 Manager 2022 musicie oszczędzać paliwo i unikać wycofania się z wyścigu przez wyczerpanie całego zbiornika. Nasz poradnik oferuje praktyczne porady jak zmniejszać zużycie paliwa oraz jak prawidłowo śledzić aktualne zużycie m.in. dzięki wskaźnikowi Delta.
- Zatankowanie bolidów przed wyścigiem
- Delta i obserwowanie zużycia podczas wyścigu
- Zmniejszanie zużycia paliwa - główna i poboczne techniki
Zatankowanie bolidów przed wyścigiem
Na początek ważne przypomnienie - w obecnej Formule 1 nie można tankować bolidów już w trakcie wyścigu. Ilość paliwa wybranego przed wyścigiem musi wystarczyć na jego ukończenie. Gra jest na szczęście mniej wymagająca w kwestii ilości paliwa bezpośrednio po zakończeniu wyścigu. Może go Wam zabraknąć tuż po przekroczeniu linii mety i nie otrzymacie za to żadnej kary.
Na ekranie przygotowań do wyścigu możecie zmienić zaplanowaną ilość zatankowanego paliwa (Fuel Load). Domyślna wartość sprawdza się w standardowych warunkach, ale jeśli dojdzie do sytuacji zwiększenia zużycia paliwa (np. w wyniku Waszych decyzji o tempie wyścigowym) to jest ryzyko, że może go Wam zabraknąć.
Więcej paliwa pogorszy oczywiście w pewnym stopniu osiągi, szczególnie w początkowej fazie wyścigu. Ponadto istnieje limit maksymalnej wagi bolidu i nie zawsze możliwe będzie dotankowanie dużej ilości paliwa.
Delta i obserwowanie zużycia podczas wyścigu
Ilość posiadanego paliwa możecie łatwo obserwować z kart poszczególnych kierowców (zużycie dla każdego z nich może być oczywiście inne). Jest tam informacja o kilogramach pozostałego paliwa, ale nie musicie na szczęście sami przeprowadzać obliczeń na bazie średniego zużycia na 1 okrażenie.
Z pomocą przychodzi wskaźnik delta - analizuje on aktualne zużycie paliwa i porównuje je z pozostałym paliwem w bolidzie. Możecie w rezultacie otrzymać:
- pozytywną deltę (zielony kolor) - oznacza to, że aktualne zużycie pozwala dojechać do mety;
- ujemną deltę (czerwony kolor) - oznacza to, że aktualne zużycie nie umożliwi dokończenia wyścigu.
Nie musicie agresywnie reagować na ujemny wskaźnik delta, ale to poważne ostrzeżenie. Utrzymywanie go w czerwonym stanie przez długi czas i z wysokimi wartościami (np. aż -2 pełne okrażenia w przykładzie z powyższego obrazka) może oznaczać duże kłopoty w końcowej części wyścigu.
Do monitorowania zużycia służą też wykresy - z zużyciem powiązana jest biała linia. Możecie dzięki temu sprawdzać jak Wasze decyzje oraz jazda kierowcy wpłynęły na zwiększenie lub zmniejszenie zużycia oraz na szanse dokończenia wyścigu z paliwem na pokładzie.
Zmniejszanie zużycia paliwa - główna i poboczne techniki
Najbardziej oczywisty sposób na zmianę zużycia paliwa to korzystanie z Poleceń dotyczących paliwa (Fuel Commands) - to druga zakładka w menu poleceń dla danej kierowcy.
- Zrównoważone (Balanced) jest domyślnym ustawieniem i najlepiej przejeżdżać większość dystansu wyścigu mając wybrany ten wariant.
- Naciskaj (Push) poprawia tempo kosztem zwiększonego zużycia. Opcji tej powinniście używać tylko jeśli jest to potrzebne (np. jeśli musicie szybko poradzić sobie z innym kierowcą) oraz jeśli macie zapas dodatkowego paliwa. Nie utrzymujcie tego stanu przez wiele okrążeń/
- Oszczędzanie (Conserve) umożliwia oszczędzanie paliwa kosztem pogorszenia osiągów. Opcji tej używajcie jeśli zużycie jest krytyczne i istnieje duże ryzyko, że nie dojedziecie do mety, a także jeśli prowadzicie z dużą przewagą nad kolejnym kierowcą i możecie sobie pozwolić na pogorszenie osiągów bez ryzyka utraty pozycji.
Inny sposób to zmiana strategii ERS (ERS Strategy). Wykorzystywanie agresywnych strategii ERS może poprawiać Wasze tempo czy szanse obrony pozycji, ale również przyczyniać się do podnoszenia zużycia paliwa. Jeśli nie macie potrzeby aktywowywania konkretnej strategii ERS, to najlepiej jest wybierać neutralną (domyślną).
Zużycie może zmniejszać bliskie podążanie za innym bolidem i jest to szczególnie zauważalne jeśli bolid przed Wami jest wolniejszy od Waszego. Na przestrzeni kilku okrążeń Wasza delta może się dzięki temu wyraźnie poprawić.
Na zużycie mogą też wpływać warunki pogodowe. Wolniejsza jazda w deszczu powinna przykładowo przyczyniać się do ograniczania zużycia.
Pomocne mogą być sytuacje, w których na torze pojawi się prawdziwy lub wirtualny Safety Car. Wszystkie bolidy mają wtedy obowiązek znacznego obniżenia tempa wyścigowego. Powinniście od razu ustawić tryb oszczędzania, ale nie zapomnijcie go z powrotem przełączyć tuż przed restartem wyścigu.
"Wadą" tej metody jest to, że nie możecie nigdy w 100% przewidzieć, że pojawi się Safety Car, ale na niektórych torach (np. miejskich - Monako, Azerbejdżan czy Singapur) szanse są znacznie wyższe. Zaoszczędzone dzięki SC paliwo możecie spożytkować w końcowej fazie wyścigu po to żeby np. agresywniej pojechać X okrążeń i powalczyć skuteczniej o wyższe pozycje.