F1 Manager 2022: Finanse (Finances) i zarząd (Board) F1 Manager 2022 poradnik, porady
W grze F1 Manager 2022 musicie zarządzać finansami zespołu i odpowiadać przed zarządem (Board). Ta strona poradnika podpowiada jak być dobrym szefem zespołu i unikać problemów ze złą oceną zarządu.
Ostatnia aktualizacja: 16 września 2022
W trakcie rozgrywania kariery w grze F1 Manager 2022 trzeba dbać o realizację celów zarządu (Board). Oprócz tego musicie pilnować finansów zespołu (Finances). Na tej stronie poradnika znajdziecie omówienie obu tych mechanik - dowiecie się m.in. jak unikać zadłużenia zespołu, na co wydawać bieżący budżet, a także jak uzyskiwać dobre oceny od zarządu.
- Limit kosztów (Cost Cap)
- Saldo miesięczne i saldo sezonu
- Bieżące wydatki - na co warto wydawać pieniądze?
- Cel sezonowy i cel długoterminowy zarządu (Board)
- Bieżące zaufanie i ocena zarządu
Limit kosztów (Cost Cap)
W prawdziwej Formule 1 oraz w grze F1 Manager 2022 obowiązuje limit wydatków na dany sezon - to 141 milionów 200 tysięcy dolarów. Dotyczy on wszystkich tych elementów, które powiązane są z rozgrywaniem wyścigów oraz rozwijaniem zespołu i poprawianiem osiągów bolidów.
Możecie łatwo sprawdzać aktualny stan wydatków - jest to jedno z menu zakładki Finanse (Finances). Znajdziecie tam też prognozę wydatków, dzięki której możecie ustalić czy zdołacie zmieścić się w limicie, czy będzie potrzebne szukanie oszczędności (np. zwolnienie części załogi albo zaprzestanie prac z dalszem rozwojem bolidu).
Limit kosztów jest realnym problemem tylko jeśli prowadzicie zespół z dużym startowym budżetem. W przypadku mniejszych ekip jest mała szansa, że zbliżycie się do niego na tyle żeby wymagane były pilna interwencja i drastyczne cięcie kosztów.
Saldo miesięczne i saldo sezonu
W grze jak na managera przystało możecie na bieżąco śledzić dochody i wydatki po to żeby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek. Ważniejsze jest saldo miesięczne, dzięki któremu łatwiej wyłapiecie ewentualne problemy czy zauważycie nadmiar gotówki. Nie musicie pamiętać o zaglądaniu do menu finansów, bo na koniec miesiąca otrzymacie zawsze e-maila z raportem o stanie finansów.
Najważniejsze dochody zespołu to:
- Wypłaty od zarządu - Im lepiej będziecie sobie radzić w sprostaniu oczekiwań zarządu (opisaliśmy go w dalszej części strony), tym więcej pieniędzy możecie otrzymać.
- Wypłaty od sponsorów - Są one powiązane z celami sponsorów, które omówiliśmy na stronie Przygotowania do weekendu wyścigowego. Stawiajcie sobie zawsze realne cele i unikajcie zawalenia gwarancji żeby nie otrzymać kar finansowych.
Najważniejsze wydatki zespołu to:
- Stawianie i utrzymywanie obiektów zespołu - Pamiętajcie o tym żeby nie przesadzać z rozbudową obiektów teamu, bo nie ma gwarancji, że poradzicie sobie z ich utrzymaniem.
- Wynagrodzenia kierowców i personelu - Nie powinny one Was zaskoczyć, bo wysokość pensji jest zawsze podawana w trakcie negocjacji z danym kierowcą czy inżynierem.
- Koszty projektowania bolidów - Będą one wyższe jeśli projektujecie dużo części i wybieracie dla nich droższe rodzaje badań.
- Koszty wytwarzania części - Chodzi tu o części aerodynamiczne oraz o płacenie za dodatkowe silniki, ERS i skrzynie biegów ponad limit dozwolony na dany sezon.
Bieżące wydatki - na co warto wydawać pieniądze?
Najważniejszą poradą jest to żeby nie przesadzać z bardzo kosztownymi operacjami. Zaliczają się do nich przede wszystkim:
- Stawianie i rozbudowa najważniejszych obiektów (Facilities) - Każda taka operacja może kosztować nawet kilkanaście milionów. Wybierajcie najważniejsze projekty i sprawdźcie stan finansów przed potwierdzeniem chęci budowy. Pamiętajcie też, że skonstruowane obiekty będą wymagały opłacania kosztów ich działalności i może to być róznica dodatkowych setek tysięcy dolarów dla 1 większego obiektu.
- Podpisywanie i zrywanie wielkich kontraktów - Bardzo dużo pieniędzy może Was kosztować ściągnięcie do zespołu np. elitarnego kierowcy czy pozbycie się jednego z kierowców przed upłynięciem kontraktu (kara za wcześniejsze zerwanie). Dostosowujcie generalnie personel do możliwości Waszego zespołu oraz do Waszego aktualnego budżetu.
Kosztowne jest projektowanie i wytwarzanie nowych części, aczkolwiek nie powinniście tu szukać wielkich oszczędności, bo tylko dzięki nowym częściom Wasz bolid może zachowywać lub zwiększać swoją konkurencyjność. Ignorowanie tej dziedziny może doprowadzać do tego, że Wasze osiągi będą pogarszały się na tle konkurencji i wyniki będą coraz gorsze.
Polecamy stawiać na jakość, a nie ilość projektów - zagwarantujcie im godziny testowania, przydzielcie dużą liczbę inżynierów i rozważcie intensywny proces projektowania, który poprawi jakość gotowych komponentów. W dalszej części sezonu szukajcie też kompromisów pomiędzy częściami na aktualny i kolejny sezon.
Posiadajcie zapas wszystkich rodzajów części aerodynamicznych - po 4 sztuki na część to naszym zdaniem minimum. Warto szybciej wyprodukować dwie i od razu zamontować je na bolidach, a taniej (i wolniej) 2 kolejne.
Wasz budżet mogą nadwyreżyć nadmiarowe silniki, ERS i skrzynie biegów. Każdy zespół F1 otrzymuje ograniczoną ich liczbę, która ma wystarczyć na mały sezon. Niestety jest to mało prawdopodobne i musicie liczyć się na co najmniej 1 karę dla każdej z tych części i każdego z bolidów.
Każda dodatkowa część to 1 milion dolarów i na przestrzeni sezonu może w rezultacie uzbierać się z tego duża kwota.
Zawsze posiadajcie na koncie co najmniej kilka milionów w zapasie. Pozwoli to Wam uniknąć znalezienia się na minusie i wpędzenia zespołu w długi i jednocześnie będziecie mogli finansować nieprzewidziane wydatki. Mogą to być:
- wspomniane wyżej dodatkowe silniki, ERS i skrzynie biegów;
- nowe części aero na miejsce uszkodzonych np. po tym jak kierowca doprowadzi do kraksy w wyścigu;
- ewentualne kary za brak sprostania wymaganiom sponsorów (gwarancje) lub grzywny nałożone na zespół.
Cel sezonowy i cel długoterminowy zarządu (Board)
W F1 Manager 2022 nie wcielacie się w rolę właściciela zespołu. Jako szef zespołu będziecie odpowiadać przed jego zarządem (Board), czyli faktycznymi właścicielami. Zarząd ma zawsze określone oczekiwania i jego stopień zadowolenia ma wpływ na rozgrywkę oraz poziom trudności dalszej części kariery.
Zarząd zawsze stawia przed szefem 2 rodzaje celów, którym ma sprostać:
Cel sezonowy (Season Objective) dotyczy aktualnego sezonu F1, czyli w przypadku nowej kariery dotyczy sezonu 2022. Chodzi w nim o skończenie mistrzostw co najmniej na miejscu wyznaczonym przez zarząd.
Długoterminowy cel (Long-Term Objective) musi być wypełniony do sezonu 2025 - oznacza to po prostu, że macie kilka sezonów żeby o niego powalczyć. Zazwyczaj jest on ambitny i dotyczy np. regularnego punktowania bolidem, który na starcie sezonu 2022 jest na to za słaby. Możecie zmienić początkowy stan rozwijając umiejętnie zespół i czyniąc jego bolidy szybszymi.
Oba rodzaje celów możecie podejrzeć po raz pierwszy w momencie rozpoczynania nowej kariery. Różnią się one w zależności od zespołu i możecie to też potraktować jako różne poziomy trudności. Przykładowo łatwiej jest wygrać mistrzostwa dowodząc Ferrari, niż doprowadzić takie teamy jak Williams czy Aston Martin do regularnego punktowania w wyścigach.
Sezonowe i długoterminowe cele opisaliśmy na stronie Wybór zespołu. Dowiecie się też jak trudno jest poprowadzić dany team do ich zrealizowania.
Bieżące zaufanie i ocena zarządu
Oprócz długofalowych celów musicie też dbać o pozytywne bieżące zaufanie zarządu (Board Confidence). Składają się na niego 3 czynniki:
- Osiągi wyścigowe (Race Performance) - Zarząd pozytywnie oceni wyścigi, w których kierowcy dojechali na wysokich pozycjach. Brane są oczywiście pod uwagę możliwości bolidu i nie ma obowiązku wygrywania wyścigów bolidem ze środka stawki. Niskie oceny otrzymacie za słabe pozycje lub (jeszcze gorzej) odpadnięcie z wyścigu.
- Cele (Objectives) - Chodzi tu o utrzymywanie szansy wypełnienia celów zarządu w trakcie rozgrywania sezponu.
- Finanse (Finances) - Zarząd będzie usatysfakcjonowany jeśli Wasz budżet pozostanie dodatni i nie narobicie żadnych długów.
Ocena zarządu (Board Review) ma miejsce w połowie sezonu oraz po jego zakończeniu. Analizowane są wymienione powyżej cele sezonowe i długoterminowe, a także zaufanie rządu.
Od wyniku zależy wartość nagrody, która może zostać przyznana zespołowi. Gorsze występy mogą doprowadzić do obniżenia nagrody lub pozbawienia jej zespołu. Najgorszy wariant fatalnych występów teamu wiąże się z ryzykiem, że możecie zostać zwolnieni z posady szefa teamu.