F1 Manager 2022: Najlepsze obiekty (Facilities) i personel (Staff) F1 Manager 2022 poradnik, porady
Rozwijanie obiektów (Facilities) oraz zatrudnianie personelu (Staff) zaliczają się do obowiązków szefa zespołu w grze F1 Manager 2022. Ta strona poradnika zawiera zestawienie najlepszych obiektów oraz porady jak zatrudniać pracowników.
Ostatnia aktualizacja: 16 września 2022
Elementami prowadzenia własnego teamu w grze F1 Manager 2022 są stawianie i rozbudowywanie obiektów zespołu oraz zarządzanie kluczowym i podrzędnym personelem. Z tej strony poradnika dowiecie się m.in. które obiekty są najlepsze i jak zatrudniać najlepsze osoby na kluczowe stanowiska w teamie.
- Pierwotny stan obiektów
- Lista najlepszych obiektów (Facilities)
- Utrzymywanie i modernizowanie obiektów
- Kluczowy personel (Staff)
- Podrzędny personel
Pierwotny stan obiektów
Obiekty zespołu (Facilities) mają swoją osobną zakładkę w głównym menu gry. Są one podzielone na 3 kategorie i w każdej z nich są osobne konstrukcje.
Stan obiektów w momencie rozpoczynania kariery może być różny w zależności od wybranego teamu. Jeśli wybraliście zespół z dużym budżetem, to jest szansa, że na start dostępnych będzie więcej obiektów lub że będą bardziej rozwinięte. Dowodzeniem teamem o mniejszym budżecie może wymuszać stawianie wielu rzeczy od zera i to bez pośpiechu żeby nie wpędzić się w długi ani nie doprowadzić do bankructwa.
Lista najlepszych obiektów (Facilities)
Poniżej znajdziecie listę szczególnie przydatnych obiektów. Są wśród nich zarówno bardzo drugie budynki, jak i konstrukcje, które możecie postawić niewielkim kosztem. Nie próbujcie od razu wszystkiego budować z poniższej listy, bo jest bardzo prawdopodobne, że nie wytrzyma tego Wasz budżet.
- Centrum projektowe (Design Centre) - To najważniejszy naszym zdaniem obiekt w grze. Wpływa on przede wszystkim na liczbę projektów nowych części (na ten lub przyszły sezon), które w danym momencie możecie mieć aktywne. Możecie też dzięki centrum zwiększać liczbę dostępnych inżynierów po to żeby badania mogły sprawniej postępować. Radzimy wykonać co najmniej 1 upgrade tego obiektu na sezon.
- Fabryka (Factory) - Fabrykę powinniście awansować co najmniej na 2 poziom. Pozwoli to Wam szybciej produkować części i w większych ilościach. To szczególnie ważne jeśli projektujecie dużo części i chcecie od razu korzystać z nowo stworzonych.
- Centrum testowania części (Car Part Test Centre) - Teoretycznie wszystkie obiekty z zakładki opracowywania bolidów (Car Development) są przydatne, ale ten może być szczególnie istotny, bo wpływa na poprawę chłodzenia silnika oraz hamulców. Wasze bolidy mogą mieć często problem z wysokimi temperaturami i m.in inwestowanie w ten obiekt pozwala z tym walczyć.
- Centrum zespołu (Team Hub) - Obiekt ten ma 2 istotne cechy - zwiększa przyrost XP personelu i poprawia morale zespołu (nie tylko pracowników, ale też kierowców). Oprócz tego zwiększana jest ogólna atrakcyjność teamu.
- Symulator wyścigowy (Race Simulator) - Symulator odpowiada za przyrost XP kierowców. Posiadanie go na wysokim poziomie jest szczególnie ważne jeśli macie w zespole młodszych kierowców z dużym potencjałem na rozwój.
- Centrum meteorologiczne (Weather Centre) - Rozwijanie tego obiektu poprawia skuteczność prognoz pogody i może to Wam wyraźnie pomagać, bo wiele sesji w grze rozgrywanych jest w deszczu. Dysponowanie precyzyjną prognozą jest szczególnie ważne w kwalifikacjach i wyścigu.
- Centrum dla zwiedzających (Tour Centre) - To mały obiekt, który oferuje niewielki dodatkowy przychód od fanów odwiedzających siedzibę Waszego zespołu. Na postawieniu tego obiektu nic nie stracicie, a jedynie (trochę) zyskacie.
Utrzymywanie i modernizowanie obiektów
W trakcie rozgrywania kariery nie powinniście przesadzać ze stawianiem zbyt dużej liczby obiektów. Powodem takiego stanu rzeczy jest to, że każdy obiekt ma stałe misięczne koszty utrzymania i w przypadku dużych budynków (np. fabryki czy centrum projektowego) mogą one iść nawet w setki tysięcy dolarów. Może dojść do sytuacji, w której pieniądze od sponsorów przestaną wystarczać na pokrywanie bieżącej działalności. Skupcie się na najlepszych obiektach z naszej listy i monitorujcie aktualny budżet.
Każdy obiekt ma pasek stanu (Condition) i może podlegać stopniowemu zużyciu. Otrzymacie zawsze ostrzeżenie, że pogorszył się stan obiektu. Jeżeli budżet zespołu Wam na to pozwala, to powinniście go od razu zmodernizować, bo w przeciwnym razie pogorszy się efektywność danego obiektu, tzn. osłabione zostaną jego profity (np. tempo brac badawczych czy premia do gromadzonego XP).
Kluczowy personel (Staff)
Kluczowy personel Waszego zespołu można podzielić na dwie grupy. Dyrektor techniczny (Technical Chief) i Szef działu aerodynamiki (Head of Aerodynamics) pomagają w budowaniu lepszych bolidów. Im wyższe umiejętności każdego z tych pracowników, tym większe bonusy możecie uzyskać do projektowanych części.
Wspomniane osoby posiadają umiejętności z przedziału 0-100, które możecie rozwijać (XP i punkty rozwoju otrzymuje się dzięki zaliczanym weekendom wyścigowym). Skupiajcie się na rozwijaniu umiejętności, które chcecie poprawiać w bolidach lub tych, które u danego pracownika odstają na tle reszty.
Każdy z Waszych kierowców ma swojego osobistego inżyniera wyścigowego (Race Engineer), tzn. osobę, z którą komunikuje się w trakcie rozgrywania wszystkich sesji. Bardzo ważne jest to żeby kierowca i inżynier dobrze dogadywali się (Pairing Affinity) - jeśli pole o współpracy nie pokazuje zielonej wartości (dobre relacje), to konieczne zastanówcie się nad zmianą inżyniera.
Inżynierowie wyścigowi również mogą gromadzić XP za zaliczone wyścigi i rozwijać swoje umiejętności, choć do wyboru są tylko trzy rodzaje zdolności.
Kluczowy personel analogicznie do kierowców ma podpisane kontrakty i pierwsze z nich mogą upłynąć już po pierwszym sezonie kariery. Wymusi to na Was renegocjację lub znalezienie innego kandydata na stanowisko. Skautowanie i negocjacje dokładniej opisaliśmy na stronie Wybór kierowców. Najważniejsze rzeczy to:
- Przeprowadzenie dokładnego skautowania kandydatów na dane stanowisko - Najlepiej robić to z wyprzedzeniem i wybierać 30 dni skautowania. Dowiecie się o aktualnym kontrakcie danej osoby, jej oczekiwaniach i szansach ściągnięcia do zespołu.
- Przeprowadzenie prawidłowych negocjacji z obecnym pracownikiem lub nową osobą - Musicie zaoferować warunki, które dany dyrektor czy inżynier zaakceptuje. Warto przed negocjacjami zapisać stan gry, bo nieudane ich próby mogą poirytować osobę i odrzuci dalsze rozmowy.
W przypadku kluczowego personelu dochodzi też dodatkowy czynnik - niektóre osoby z kluczowego personelu mogą podjąć decyzję o odejściu na emeryturę. Wynika to z tego, że wśród personelu jest wiele osób w zaawansowanym wieku. Nie możecie w takiej sytuacji negocjować z danym pracownikiem nowego kontraktu, tylko będziecie musili poszukać jego następcy.
Podrzędny personel
Pozostały personel zespołu dzieli się na 3 grupy:
Zespół inżynieryjny (Engineering Team) - Jego zadaniam jest zajmowanie się projektowaniem części samochodowych. Domyślnie składa się on z 10 inżynierów, ale dzięki rozbudowywaniu Centrum projektowego (Design Centre) możecie zatrudniać dodatkowe osoby. Powinniście zawsze posiadać dozwolony limit inżynierów, chyba że finanse zespołu są w bardzo słabym stanie i musicie oszczędząć.
Zespół skautingowy (Scouting Team) - Jego zadaniem jest skautowanie kierowców i kluczowego personelu pod względem ich przydatności i wymagań płacowych. Domyślnie posiadacie 3 skautów i w zupełności to powinno Wam wystarczyć, bo nie ma potrzeby skautowania ogromnej liczby osób i przez cały czas. Jeśli chcecie zwiększyć zatrudnienie, to musicie najpierw rozwinąć powiązany z nimi obiekt - Wydział skautingu (Scouting Department).
Załoga boksu (Pit Crew) - Jest ona odpowiedzialna za obsługiwanie bolidów podczas zjazdów do boksu. W tym przypadku nie wpływa się na wielkość zatrudnienia, bo jest ona zawsze taka sama. Możecie natomiast zwiększać umiejętności pracowników. Punkty rozwoju otrzymuje się w miarę rozgrywania kolejnych GP. Najważniejsze dziedziny dotyczą wymiany opon (Tyre Changes) i uwolnienia bolidu (Car Release), bo to one są częścią każdego pitstopu. Warto wybierać je zamiast stawiania na zrównoważony rozwój.