DayZ: Poziomy trudności na serwerach DayZ poradnik
Ostatnia aktualizacja: 7 maja 2020
Poziomy trudności na serwerach
W DayZ można spotkać się z czterema poziomami trudności ustawionymi na serwerach. Niemniej jednak pamiętaj, że poziom trudności w nazwie jest tylko sugestią co do prawdziwych ustawień na serwerze, ponieważ mogą one być dowolnie modyfikowane przez administratorów. Oto lista poziomów trudności oraz ich najważniejsze cechy.
- Rekrut (Recruit): podświetlanie wrogów [tak, również przez ściany], plakietki z imionami [tak], zaznaczanie gracza na mapie [tak], perspektywa trzecio-osobowa [tak], celownik [tak]
- Kadet (Regular): podświetlanie wrogów [tylko widzenie obwodowe], plakietki z imionami [tak], zaznaczanie gracza na mapie [nie], perspektywa trzecio-osobowa [tak], celownik [tak]
- Veteran (Weteran): podświetlanie wrogów [nie], plakietki z imionami [nie], zaznaczanie gracza na mapie [nie], perspektywa trzecio-osobowa [tak], celownik [nie]
- Expert (Ekspert): podświetlanie wrogów [nie], plakietki z imionami [nie], zaznaczanie gracza na mapie [nie], perspektywa trzecio-osobowa [nie], celownik [nie]
Przy doborze poziomu trudności trzeba uważać na ułatwienia, które w rzeczywistości mogą okazać się wielkimi utrudnieniami, ponieważ ułatwiając Ci życie w walce z Zedami, utrudnią Ci życie z innymi graczami. Owymi bardzo zwodniczymi ostawieniami są: podświetlanie wrogów (widzenie obwodowe) oraz plakietki z imionami.
Widzenie obwodowe (peripheral vision) to umiejętność, która w życiu codziennym pozwala nam dostrzegać rzeczy tzw. "kątem oka". W grach bardzo trudno jest zasymulować ten efekt, chyba że ktoś gra na trzech monitorach w hiper-szeroko-ekranowej rozdzielczości. ArmA 2, a zatem i DayZ symuluje ten efekt poprzez umieszczenie na krawędziach ekranu świetlistych punktów, które reprezentują żywe istoty dostrzegane kątem oka. To ustawienie jest domyślnie włączone na serwerach typu Regular. Na serwerach Recruit funkcja ta idzie o krok dalej i podświetla również wszystkie żywe istoty przed nami, a nawet przez ściany!
Jak się łatwo domyśleć, ułatwienie to ma swoje ciemne strony. Oprócz tego, że my widzimy wszystkich, wszyscy widzą również nas (mowa tu o graczach rzecz jasna). Jako że skuteczne skradanie to najważniejsza umiejętność w tej grze, włączone widzenie obwodowe może sprowadzić na Ciebie szybką śmierć z rąk innych graczy.
Plakietki identyfikujące wrogów/przyjaciół są kolejną bardzo zwodniczą opcją. Dzięki niej możesz wcisnąć [ŚPM] i zidentyfikować osobę pod celownikiem, dodatkowo otrzymując informację o odległości, jaka Cię od niej dzieli. W tym wypadku również działa to w obie strony i jest to bardzo często używane przez bandytów do "skanowania" terenu w poszukiwaniu ofiar.
Unikaj serwerów z ustawieniem Recruit/Regular. Na dobrą sprawę zagrożenie na takich serwerach jest dużo większe niż na ustawieniu Veteran. Brak widzenia obwodowego to niska cena za względną "niewidzialność" dla innych, potencjalnie niebezpiecznych graczy. |
Na serwerach z ustawionym najniższym poziomem trudności zauważysz, że twoja postać jest widoczna na mapie (o ile ją posiadasz), włącznie z zaznaczonym kierunkiem, w którym patrzy. W takiej sytuacji mapa działa jak praktycznie GPS. Sam GPS jest osobnym przedmiotem, który możesz odnaleźć, ale w takiej sytuacji nie ma to większego sensu (poza tym, że GPS nie zasłania całego ekranu). Biorąc pod uwagę, że granie na serwerach typu Recruit nie jest zalecane, lepiej naucz się korzystać z mapy jak prawdziwy harcerz.
Kolejną różnicą między serwerami jest możliwość tworzenia waypointów, czyli punktów orientacyjnych na mapie. Pozwalają one na zaznaczenie dowolnej lokalizacji (jeśli posiadasz mapę), która pojawi się również na twoim ekranie w postaci strzałki pokazującej odległość do celu. Domyślnie, opcja ta działa na wszystkich poziomach trudności poza Ekspertem. Aby umieścić punkt orientacyjny na mapie, należy ją otworzyć i kliknąć w wybranym miejscu trzymając wciśnięty klawisz [SHIFT].