DayZ: Leczenie - jak leczyć siebie i innych? DayZ poradnik
Ostatnia aktualizacja: 7 maja 2020
Tutaj opisane zostały najważniejsze medykamenty, potrzebne, aby przetrwać, wraz ze sposobem ich używania oraz poradami odnośnie leczenia innych.
Medykamenty
W DayZ: Standalone medykamenty odgrywają znaczącą rolę. Służą do leczenia siebie oraz innych graczy, pomagają też przetrwać w niebezpiecznej Czarnorusi. Na szczęście ich odnalezienie jest bardzo proste, wystarczy odwiedzić szpitale lub jakiekolwiek miejskie budynki (zobacz rozdział nr 4). Poniżej znajduje się zestawienie najważniejszych przedmiotów, wraz ze sposobem ich użycia.
Zanim jednak przejdziemy do omawiania konkretnych medykamentów, warto dowiedzieć się nieco o statusach informujących o zdrowiu naszej postaci. Status healthy ujrzymy, kiedy nasza postać jest w pełni zdrowa (nie otrzymała żadnych obrażeń od graczy czy też nieumarłych). Natomiast jeżeli utracimy trochę krwi w walce, status ten znika. Aby nasz bohater był znowu zdrowy, należy dokonać transfuzji (więcej o niej w dalszej części artykułu), lub zacząć jeść i pić. Wówczas pojawi się nowy status healing, który informuje nas, że postać się leczy.
Ikona | Nazwa | Opis i sposób użycia |
First aid kit (Apteczka) | Apteczka to po prostu przedmiot, który zajmuje tylko 4 miejsca w ekwipunku, a pozwala na przetrzymywanie do 6 medykamentów. Dodatkowo ułatwia odnajdywanie leków w sytuacjach kryzysowych. | |
Blood bag (Worek na krew) | Worek na krew to ważny element ekwipunku. Umożliwia pobieranie krwi od innych graczy potrzebnej do transfuzji. Po połączeniu z zestawem startowym tworzy kompletny zestaw do przetaczania krwi. Warto nosić ich spory zapas, w szczególności, gdy wybieramy się w niebezpieczne miejsca. | |
IV start kit (Zestaw startowy) | Zestaw startowy potrzebny jest do tworzenia kompletnych zestawów do przetaczania krwi oraz soli fizjologicznej. Warto nosić przynajmniej 2 w swoim ekwipunku. | |
Defibrillator (Defibrylator) | Defibrylator służy do reanimacji nieprzytomnych graczy, do działania wymaga jednej baterii 9V. Pomimo tego, że zajmuje aż 4 miejsca w ekwipunku, warto go nosić ze sobą (po skutecznej defibrylacji należy wymienić baterię). | |
Saline bag (Worek z solą fizjologiczną) | Worek z solą fizjologiczną, po połączeniu z zestawem startowym, tworzy już komplet. Po podaniu go graczowi, który stracił trochę krwi np. w wyniku strzelaniny, jest w stanie częściowo go wyleczyć i przywrócić część kolorów na ekranie. Warto nosić przynajmniej jeden taki worek. | |
Blood test kit (Tester krwi) | Jak sama nazwa wskazuje, pozwala sprawdzić grupę krwi dowolnego gracza. Ma to duże znaczenie w przypadku transfuzji krwi. Grupę krwi należy sprawdzić jak najszybciej po odrodzeniu (zmienia się ona wraz ze śmiercią postaci). | |
Bandage (Bandaż) |
Bandaże służą do leczenia ran, powstałych w wyniku walki z zombie bądź innymi graczami (pojawia się status bleeding). Bandaż medyczny można użyć 4 razy, wojskowy raz. | |
Charcoal tabs (Węgiel leczniczy w tabletkach) |
Węgiel leczniczy pozwoli na leczenie zatruć pokarmowych (pojawia się wtedy status sick), których nabawić można się przez jedzenie zgniłych owoców i warzyw. | |
Morphine auto-injector (Strzykawka z morfiną) | Morfina to bardzo ważny element ekwipunku, który służy do leczenia złamań kończyn (fracture). Złamania powstają w wyniku upadku ze znacznej wysokości lub mogą być też skutkiem strzelaniny. Warto nosić przy sobie przynajmniej jedną taką strzykawkę. |
Transfuzja krwi
Po co przetacza się krew?
Przetaczanie krwi (lub też alternatywnie podawanie soli fizjologicznej) służy do leczenia siebie oraz innych graczy. Nie można pobrać sobie własnej krwi samemu, jak i również jej podać. To oznacza, że potrzebujemy do tego innego gracza (właśnie dlatego warto grać przynajmniej we dwóch). Po podaniu worka z krwią, krew zostaje odnowiona do wartości maksymalnej. Sól fizjologiczna odnowi jedynie nieznaczną część krwi (około 1/10).
Podawanie tych płynów jest bardzo ważne, ponieważ jeśli utracimy krew, np. w wyniku strzelaniny, to nasza postać zaczyna widzieć świat w odcieniach szarości (jest to znak, że niedługo staniemy się nieprzytomni i uratuje nas tylko defibrylacja, zastrzyk z adrenaliny lub podanie dużej ilości krwi i soli). Dlatego właśnie noszenie tych medykamentów jest niezbędne do przetrwania.
Grupy krwi
Zanim przejdziemy do przetaczania krwi, musimy upewnić się, że występuje zgodność pomiędzy krwią dawcy oraz krwią biorcy. Problemu tego nie ma, jeśli podajemy sól fizjologiczną. W grze istnieją realistyczne grupy krwi, toteż najlepszym dawcą jest gracz z grupą 0- a najlepszym biorcą - gracz z grupą AB+. Oznacza to, że krew 0- można podać każdemu, natomiast przetrwańcowi z grupą AB+ można przetoczyć każdą pobraną krew. Jeżeli niechcący podamy nieodpowiednią krew, skończy się to śmiercią dla biorcy. Właśnie dlatego bardzo istotne jest sprawdzenie swojej grupy krwi.
Poniżej przedstawiono tabelę zgodności między poszczególnymi grupami krwi. Słowo TAK oznacza zgodność, a słowo NIE jej brak. Poziomo ustawione zostały grupy krwi dawcy, pionowo - biorcy.
Grupa krwi | 0(-) | 0(+) | A(-) | A(+) | B(-) | B(+) | AB(-) | AB(+) |
0(-) | TAK | NIE | NIE | NIE | NIE | NIE | NIE | NIE |
0(+) | TAK | TAK | NIE | NIE | NIE | NIE | NIE | NIE |
A(-) | TAK | NIE | TAK | NIE | NIE | NIE | NIE | NIE |
A(+) | TAK | TAK | TAK | TAK | NIE | NIE | NIE | NIE |
B(-) | TAK | NIE | NIE | NIE | TAK | NIE | NIE | NIE |
B(+) | TAK | TAK | NIE | NIE | TAK | TAK | NIE | NIE |
AB(-) | TAK | NIE | TAK | NIE | TAK | NIE | TAK | NIE |
AB(+) | TAK | TAK | TAK | TAK | TAK | TAK | TAK | TAK |
Bywa również tak, że znajdziemy w ekwipunku martwego gracza worek z nieznaną grupą krwi. W takiej sytuacji, za pomocą strzykawki (syringe) pobieramy próbkę tej krwi, i sprawdzamy jej grupę za pomocą zestawu sprawdzającego.