DayZ: Pojazdy - naprawa, uzupełnianie paliwa, problemy, porady DayZ poradnik
Ostatnia aktualizacja: 7 maja 2020
Informacje ogólne
Znalezienie pojazdu w DayZ, niezależnie od tego czy jest to rower czy helikopter jest wielkim ułatwieniem. Mapa jest ogromna i przemierzenie jej od krawędzi do krawędzi pieszo zajmuje około 45 minut bez zatrzymywania się. Dla porównania, przemierzenie jej po przekątnej helikopterem zajmuje około 4 minut. Znalezienie pojazdu to połowa sukcesu, jednak w 90% przypadków znaleziona maszyna będzie wymagała naprawy poszczególnych (lub wszystkich) części oraz oczywiście zatankowania. Pojazdy różnią się w znacznym stopniu pod względem prędkości na drogach i w terenie, częstotliwości występowania oraz ilości części potrzebnych do naprawy. Wszystkie informacje na ten temat znajdziesz w tym rozdziale.
Naprawa pojazdów
Po wejściu do pojazdu, w lewym-górnym rogu ekranu zobaczysz wskaźnik poziomu paliwa oraz stan techniczny poszczególnych części.
Pionowy zielony pasek pokazuje zapas paliwa w baku. Kolorowe wskaźniki po prawej stronie odpowiadają częściom pojazdu, a ich kolor zmienia się płynnie z zielonego (w pełni sprawny) w czerwony (zepsuty). Pojazdy z całkowicie popsutymi wszystkimi podzespołami nie ruszą nawet z miejsca. Jeśli silnik lub zbiornik paliwa jest mocno zniszczony, nawet lekkie zderzenie z przeszkodą może spowodować zniszczenie pojazdu i prawdopodobną śmierć pasażerów. Uszkodzenie kół pojazdu pozwoli na ruszenie z miejsca na równej powierzchni (asfalt, beton), jednak z dużo mniejszą prędkością lub wcale (np. na trawie lub piasku). |
Poszczególne skróty na wskaźniku stanu technicznego to:
- HULL: karoseria/nadwozie [potrzebne części: scrap metal]
- ENG: silnik [potrzebne części: engine parts]
- FUEL: zbiornik paliwa [potrzebne części: fuel tank parts]
- WHL: koła [potrzebne części: car wheel]
- ATRQ: tylni wirnik [potrzebne części: scrap metal]
- MROT: główny wirnik [potrzebne części: main rotor assembly]
- INST: instrumenty/awionika [potrzebne części: scrap metal]
Szyba (windscreen shield) zajmuje 2 sloty w ekwipunku | Silnik (engine parts) zajmuje 6 slotów w ekwipunku | Bak (fuel tank parts) zajmuje 4 sloty w ekwipunku |
Złom (scrap metal) zajmuje 3 sloty w ekwipunku | Gł. wirnik (main rotor assembly) zajmuje 6 slotów w ekwipunku | Koło samochodowe (car wheel) zajmuje 6 slotów w ekwipunku |
Wszystkie części do pojazdów można znaleźć w obiektach industrialnych, takich jak fabryki, magazyny czy złomowiska. Szansa na wystąpienie poszczególnych części do pojazdów jest taka sama i zupełnie losowa. Ciekawostką jest, że koła samochodowe mogą być użyte do naprawy kół w motocyklu i rowerze, a te same szyby pasują tak do samochodów jak i helikoptera.
W poniższej tabeli znajdziesz informacje na temat tego, ile części danego typu potrzebuj a pojazdy aby w pełni je odrestaurować (od całkiem czerwonego po zielony):
Silnik | Bak | Szyby | Złom | Koła | Gł. Wirnik | |
ATV | 1 | 1 | - | 1 | 4 | - |
Autobus | 1 | 1 | 4 | 1 | 4 | - |
Furgonetka | 1 | 1 | 6 | 1 | 4 | - |
GAZ | 1 | 1 | 4 | 1 | 4 | - |
Hatchback | 1 | 1 | 4 | 1 | 4 | - |
Motocykl | 1 | 1 | - | 1 | 2 | - |
Półciężarówki | 1 | 1 | 4 | 1 | 4 | - |
Skoda | 1 | 1 | 4 | 4 | 4 | - |
Terenówka | 1 | 1 | 3 | 1 | 4 | - |
Traktor | 1 | 1 | 3 | 1 | 4 | |
UAZ | 1 | 1 | 6 | 1 | 4 | - |
Ural | 1 | 1 | - | 1 | 4 | - |
V3S | 1 | 1 | - | 1 | 4 | - |
Łódź rybacka | 1 | - | - | - | - | - |
Mała łódź | 1 | - | - | - | - | - |
PBX | 1 | - | - | - | - | - |
Helikopter | 1 | - | 8 | 4/8 | - | - |
Aby naprawić daną część pojazdu, należy umieścić ją w głównym oknie ekwipunku (nie w plecaku), stojąc w pobliżu maszyny otworzyć menu pod kółkiem myszy i wybrać część, którą chcemy naprawić. Nie potrzebne są do tego żadne specjalne narzędzia. Naprawa bywa podchwytliwym zadaniem, ponieważ każdy z pojazdów ma swoje własne "idealne miejsce" w które należy wycelować, aby możliwość naprawy w ogóle pojawiła się w menu. Zwykle znajduje się ono w pobliżu środka pojazdu. Kolor opcji naprawy będzie odpowiadał kolorowi wskaźnika zniszczenia danego podzespołu. W przypadku helikopterów ważne jest naprawienie ich w 100%, inaczej z maszyny będzie wyciekać paliwo. Z założenia, szyby nie są niezbędnym elementem, który należy wymienić, ale dobrze jest widzieć gdzie się jedzie/leci. Niektóre z podzespołów wymagają więcej niż jednej części do pełnej naprawy, w zależności od stopnia uszkodzenia.
Uzupełnianie paliwa
Po naprawieniu maszyny pozostaje napełnienie baku. Jego pojemność zależy od konkretnego pojazdu (info w tabeli z pojazdami) i ilość kanistrów potrzebnych do napełnienia może wahać się od 1,5 do 50.
Pełny kanister (Jerry Can) - 3 sloty w ekwipunku | Pusty kanister - 3 sloty w ekwipunku |
Aby zatankować pojazd, należy postępować podobnie jak podczas naprawy, tzn. wycelować w środek pojazdu i otworzyć menu kontekstowe kółkiem myszy, posiadając przy sobie jeden lub więcej pełny kanister. W menu powinna pojawić się opcja Refuel X (gdzie X to oczywiście nazwa naszego pojazdu). Co zrobić z pustymi kanistrami? Na pewno nie wyrzucać, ponieważ można je ponownie napełnić w pobliżu stacji benzynowych lub wolno-stojących cystern. Aby napełnić pusty kanister należy umieścić go w ekwipunku, podejść blisko cysterny i z menu kontekstowego wygrać opcję Fill Jery Can. Kanister mieści 20L paliwa. Ilość paliwa w cysternach jest nieograniczona, więc bez problemu można zatankować pojazd do pełna i jeszcze zrobić zapas na podróż. Zapasowe kanistry najwygodniej jest trzymać w wyposażeniu pojazdu. Kanistry można znaleźć w budynkach industrialnych lub na farmach.
Pojazdy można prowadzić z ustawionym widokiem trzecio-osobowym lub pierwszo-osobowym. W przypadku pojazdów lądowych i wodnych kamera "zza pleców" jest wygodna i ułatwia ciasne manewry, jednak ma jeden duży minus: hałas. Praktycznie każdy pojazd (poza rowerem) generuje dużo hałasu, co może przeszkadzać w rozgrywce, zwłaszcza gdy próbujemy z kimś rozmawiać przez mikrofon. Z pomocą przychodzi widok ze środka pojazdu, gdzie pozom hałasu jest znacznie niższy. Nie polecam ustawiania kamery trzecio-osobowej w przypadku pilotowania helikoptera i używanie jej jedynie do lądowania między przeszkodami.
Znane problemy związane z pojazdami
Prowadząc różnorakie pojazdy w DayZ natkniesz się różnorakie anomalia, wynikające z błędów tego wciąż rozwijanego moda. Za jakiś czas poniższe bugi na pewno zostaną naprawione, ale póki co warto wiedzieć czego się wystrzegać.
Podczas jazdy ATV i motorem należy wystrzegać się wszelkiego rodzaju mostów i doków. Z powodu błędu związanego z fizyką i detekcją kolizji w DayZ, te lekkie pojazdy mogą podskoczyć i przewrócić się na bok. O ile w przypadku motocykla nie wiąże się to z większymi komplikacjami, o tyle przewróconego quada bardzo trudno przywrócić do pionu. W razie takiego zdarzenia nie zsiadaj z quada, kręć kołami na zmianę w prawo i w lewo aż zobaczysz, że ATV zacznie się nieznacznie przechylać. Zostaw koła ustawione w kierunku nieba i zacznij cofać. Przy odrobinie szczęścia uda się postawić maszynę z powrotem na cztery koła.
Łodzie również borykają się z pewnymi problemami. Nawet jeśli zatrzymamy je (zdawałoby się) wystarczająco daleko od brzegu, wirnik łodzi może "zaryć" w niewidzialnej mieliźnie. Znacznie bezpieczniej jest zatrzymywać łodzie z dala od brzegu i przepłynąć kawałek wpław.
Kolejny błąd jaki można napotkać podczas jazdy/lotu spowodowany jest lagiem. Zwykle jest to niegroźny błąd, ponieważ jego efekty widoczne są tylko dla pasażerów, podczas gdy kierowca/pilot nie odczuwa ich działania. Z perspektywy pasażera, może czasem wydawać się, że pojazd nagle bez powodu wjeżdża w środek lasu lub inną przeszkodę terenową. Jest to spowodowane desynchronizacją klienta z serwerem i nie ma nic wspólnego z rzeczywistością, dlatego należy powstrzymać się przed wyskakiwaniem z pojazdu, o ile kierowca sam nie wyda takiego polecenia.
Skoro już mowa o wyskakiwaniu, muszę ostrzec wszystkich przed wyskakiwaniem z helikoptera. Po wyskoczeniu z pokładu teoretycznie powinien otworzyć się spadochron i lądowanie w takim wypadku jest niegroźne. Niestety, zdarza się, iż chętny skoczek zginie od razu po opuszczeniu kabiny nawet, jeśli helikopter wisi w powietrzu idealnie nieruchomy. Póki co lepiej nie próbować.