DayZ: Zombie - odmiany DayZ poradnik
Ostatnia aktualizacja: 7 maja 2020
Zombiaki, zwane w DayZ "Zedami" to jedyni wrogowie NPC jakich spotkasz. Na początku każde spotkanie z tymi zainfekowanymi może wydawać się kłopotliwe i nowi gracze często zadają sobie wiele trudu, żeby tylko nie dać się zauważyć. Po pewnym czasie (i z pomocą tego poradnika) nauczysz się radzić sobie z nimi bez większego problemu - o ile zachowasz zimną krew i nie będziesz podejmował niepotrzebnego ryzyka. Najważniejsza w radzeniu sobie z Zedami jest znajomość i przewidywanie ich zachowań. Nic w tej kwestii nie zastąpi doświadczenia, ale poniższy opis powinien bardzo ułatwić Ci to zadanie.
Odmiany Zedów
Zedy to ludzie, którzy zostali zainfekowaniu wirusem, który zdziesiątkował populację Ziemi, a Czarnoruś to epicentrum infekcji. Nie są to żadni demoniczni nieumarli ani zmutowane zwłoki rodem z Left 4 Dead czy Deadspace. Ich odmiany są zatem dużo bardziej przyziemne (co nie znaczy że niegroźne) i do pewnego stopnia ograniczone ludzkimi ułomnościami. Świeżo "powstałe" zombiaki mają swój cykl obumierania (jako że nie jedzą ani nie piją), co dzieli je na trzy kategorie:
ZED WALKER Podstawowa i najświeższa wersja zombie, co czyni ją również najgroźniejszą. Niesprowokowane poruszają się powoli i ociężale, jednak sprowokowane zaczynają biegać z nadludzką prędkością, doganiając ofiarę w kilka sekund. Na prostej drodze nie da się ich w żaden sposób zgubić czy wyprzedzić. Mają wyostrzony zmysł słuchu i wzroku, ale gorszy niż normalni ludzie. | |
ZED HOPPER Jest to zombie w drugim stadium swojego życia. Jego zdolności ruchowe są na tyle zdegenerowane, że potrafi się już tylko poruszać na czterech kończynach (stąd pieszczotliwy pseudonim "małpa"). Przy maksymalnej prędkości jest wolniejszy od biegnącego gracza. Za sprawą osłabionego wzroku i słuchu jest go również łatwiej ominąć, nie prowokując do ataku. | |
ZED CRAWLER Ostatnie stadium życia Zeda. Jest to zombiak praktycznie niezdolny do walki i stanowiący marginalne zagrożenie. Poruszając się na brzuchu nie dogoni nawet idącego gracza, a jego zdegenerowane zmysły pozwalają łatwo go ominąć. Crawlery powstają również w wyniku postrzelenia dwóch powyższych odmian zombie. |
Wszystkie powyższe odmiany pojawiają się losowo, a pozostawione same sobie w końcu obumrą. Każdy Zed ma nieco powyżej 30% szansy na posiadanie przy sobie jakiegoś łupu. Zedy cywilne "dropią" jedzenie, picie, bandaże oraz amunicję do broni cywilnej. Zedy wojskowe miewają przy sobie dodatkowo amunicję do broni wyższej klasy.