DayZ: Porady na start - starowanie, ekwipunek, logowanie DayZ poradnik
Ostatnia aktualizacja: 7 maja 2020
Ten rozdział wprowadzi cię do środowiska DayZ: Stanalone. Poznasz tryby gry i dowiesz się, czym się one różnią. Będziesz miał okazję nauczyć się, gdzie zapisywane są nasze postacie. Dowiesz się też nieco o sterowaniu, a także o funkcjonowaniu ekwipunku.
Wstęp
Zanim przejdziemy do wyjaśniania tego, jak działa DayZ: Standalone, powiemy sobie kilka zdań na temat tego, o co w grze chodzi i jakie są nasze główne cele. Gra jest samodzielną kontynuacją bardzo popularnego moda do Army 2. Łączy ona w sobie cechy gry survivalowej oraz strzelanki. Chodzi tu głównie o ochronę przed krwiożerczymi zombie i przetrwanie. Jednak większe zagrożenie od zombie stanowią inni gracze, którzy są jednocześnie naszymi największymi przyjaciółmi.
Przechowywanie postaci
Zacznijmy najpierw od wyjaśnienia działania systemu zapisywania stanu postaci. Otóż wszystkie dane są przechowywane na głównym serwerze. Oznacza to, że niezależnie od serwera, na którym się znajdziesz, twoja postać, będzie ona w tym samym miejscu i z tym samym wyposażeniem. Na każde konto w grze przypadają jednak dwie postacie - jedna na każdy z trybów. Więcej o nich w następnym rozdziale.
Tryby gry
W DayZ: Standalone mamy do dyspozycji dwa tryby gry. Są to regular oraz hardcore. Nazwa tego drugiego brzmi groźnie, jednak różnią się one wyłącznie... trybem kamery. W trybie regular możemy przełączać się pomiędzy widokiem z perspektywy pierwszoosobowej, a trzecioosobowej. W trybie hardcore mamy do dyspozycji jedynie widok z perspektywy pierwszej osoby. Tryb jest deklarowany dla serwera, dlatego nie ma opcji, aby spotkali się gracze grający w danym momencie na różnych trybach.
Sterowanie
Poniżej przedstawione zostały najważniejsze klawisze (w opcjach gry zobaczycie o wiele więcej ustawionych przycisków, jednak wiele z nich dotyczy elementów, które nie zostały jeszcze zaimplementowane):
sterowanie | ||
Przytrzymaj; Wciśnij dwa razy, aby zablokować. | wychylanie | |
kucnięcie | ||
położenie się | ||
powstanie | ||
wyświetlenie ekwipunku | ||
Wciśnij dwa razy | sprint | |
Przytrzymaj; Wciśnij dwa razy, aby zablokować. | powolny chód | |
skok lub przekraczanie małej przeszkody | ||
zmiana statusu gotowości przedmiotu w rękach np. podniesienie broni w gotowości do strzału, podniesienie pięści itd. | ||
zerowanie karabinu | ||
Przytrzymaj; Wciśnij dwa razy, aby zablokować. | swobodne rozglądanie | |
Klawisze od 0 do 9 | wybieranie przedmiotów z ekwipunku na paska szybkiego dostępu | |
przełączanie pomiędzy widokami | ||
podnoszenie otwartej dłoni na znak przyjacielskich intencji | ||
podnoszenie obu rąk do góry na znak poddania się | ||
przechodzenie do pozycji siedzącej | ||
pokazanie środkowego palca | ||
zaklaskanie w dłonie | ||
Wskazywanie palcem wskazującym jakiegoś punktu | ||
pokazywanie kciuka w górę (OK) | ||
Wyświetlanie listy graczy na serwerze | ||
Przytrzymaj; | aktywacja mikrofonu | |
czat lokalny | ||
wykonywanie akcji np. jedzenie, picie, przeładowanie | ||
Przełączanie pomiędzy dostępnymi akcjami, jeżeli jest ich kilka (np. gdy mamy broń w ręku, możemy zarówno przęładować, jak i otworzyć drzwi) | ||
Przybliżanie zarówno przez celownik, jak i bez niego | ||
strzał |
Ekwipunek
Okna
Vicinity (pobliże) - brązowy - okno z przedmiotami leżącymi w pobliżu nas, które możemy podnieść,
Player (gracz) - pomarańczowy - okno, w którym widzimy naszą postać. Obok niej pojawiają się statusy dotyczące głodu, pragnienia i innych czynników, o których więcej w rozdziale nr 3.
Hands (ręce) - zielony - okno, w którym widzimy przedmiot trzymany aktualnie w rękach.
Inventory (zapas) - niebieski - okno, w którym są pokazane wszystkie nasze przedmioty. Na samej górze (nie zmieściły się na zrzucie ekranu) są ubrania, do których nie możemy nic więcej schować. Niżej jest broń podstawowa pokazana wraz z magazynkiem i dodatkami. Pod karabinem widzimy części naszej garderoby, do której może już schować coś więcej np. bluza, kamizelka. Na dole zawsze widnieje plecak. Po prawej stronie każdego schowka widzimy maksymalną ilość slotów oraz ile z nich jest zapełnionych.
Na dole widzimy pasek szybkiego dostępu, do którego możemy przeciągnąć przedmioty z ekwipunku i brać je do rąk używając klawiszy 0-9. Nie są to jednak dodatkowe miejsca w naszym ekwipunku, działa to jedynie jak skróty w Windowsie.
Podnoszenie przedmiotów
Leżący na ziemi przedmiot możemy podnieść:
- Klikając kółko myszy, gdy patrzymy na niego, wtedy automatycznie zostanie wrzucony do miejsca w ekwipunku, które nie jest jeszcze zapełnione,
- Przenosząc go z okna Vicinity do okna Player, wtedy automatycznie zostanie wrzucone do miejsca w ekwipunku, które nie jest jeszcze zapełnione,
- Przenosząc go z okna Vicinity do okna Inventory, dokładnie na przedmiot, w którym chcemy go umieścić,
- Przenosząc go z okna Vicinity do okna Hands, wtedy przedmiot od razu znajdzie się naszych rękach, jeżeli chcemy np. coś od razu zjeść, jednak wtedy nie zostanie on umieszczony w ekwipunku, więc wyrzucenie go z rąk spowoduje upuszczenie go na ziemię.
Slot na plecach
Karabiny oraz przedmioty służące do walki tj. siekiera, kij baseballowy, łopata itd. można trzymać na plecach, bez zajmowania nimi miejsca w ekwipunku. Można mieć jednak tylko jeden karabin na plecach naraz. Jest jednak taka możliwość, aby jeden karabin mieć na plecach, a drugi trzymać w rękach, bez zajmowania miejsca w ekwipunku. Wtedy jednak przy każdej czynności takiej jak picie, trzeba wyrzucać karabin na ziemię, a następnie podnosić go.
Używanie przedmiotów
W celu użycia przedmiotu należy na niego kliknąć, a pojawi się krótkie menu wyboru akcji np. Eat (zjedz), Eat all (zjedz wszystko) itd. W celu zrobienia czegoś przedmiotem na inny przedmiot przedmiotu, należy najechać jednym na drugi np. otwieraczem do puszek na puszkę; amunicją na magazynek w celu załadowania; piłką do metalu na strzelbę w celu skrócenia jej, aby zajmowała mniej miejsca itp.
Zwróć uwagę na:
- first aid kit (apteczka) - zajmuje tylko 4 sloty w ekwipunku, a ma 6 slotów, na które możemy włożyć jedynie medykamenty,
- ammo box (paczka z amunicją) - zajmuje tylko 4 sloty w ekwipunku, a ma 10 slotów, na które możemy włożyć jedynie amunicję,
- small protector case (protektor) - zajmuje tylko 4 sloty w ekwipunku, a ma 6 slotów.
Wylogowywanie i logowanie się do gry
Wiesz już gdzie i jak przechowywana jest twoja postać. Warto jednak wiedzieć, że po wyjściu z gry twoja postać siada na ziemię i pozostaje tam przez 30 sekund. Jest tak po to, aby nie można było uciec z opałów, wylogowując się w momencie walki.
Czasem też musimy czekać przy wejściu na serwer. Może to być nawet 600 sekund. To z kolei jest ochrona przez tzw. ghosting. Ghosting to bardzo nielubiany przez społeczność graczy sposób na zajście przeciwnika. Polega on na tym, że gdy gracz A zna pozycję gracza B i chce go zajść, to wylogowuje się, zmienia serwer i idzie na nim w miejsce, z którego łatwo będzie zajść gracza A, po czym wylogowuje się i wraca na serwer, na którym gracz A jest. Wtedy właśnie musi czekać, co może dać czas graczowi A na przeanalizowanie sytuacji i zmianę pozycji. Ja stanowczo jednak odradzam ghostingu. Nie jest to uczciwe zachowanie wobec innych graczy. Warto jednak wiedzieć, że coś takiego jest, aby w razie potrzeby wiedzieć, co się dzieje.