Patrycjusze | Ludność | Cezar IV poradnik Cezar IV
Ostatnia aktualizacja: 17 września 2019
Patrycjusze
Podstawy:
To najbogatsza grupa społeczna. Jak na klasę próżniaczą przystało nie pracują, ale za to płacą dodatkowe podatki - podatek od nieruchomości. Ich domy - wille niezależnie od rozmiarów mają tyle samo mieszkańców, różnią się one jedynie jakością - a więc ilością punktów zamożności jakie zapewniają.
W przeciwieństwie do dwóch poprzednich warstw społecznych domostw patrycjuszy nie umieszczamy w kwartałach - sposób organizacji dzielnicy willowej jest uzależniony od naszych możliwości i potrzebnego poziomu zamożności jaki chcemy osiągnąć.
Patrycjusze oczekują: 2 rodzajów żywności, 2 rodzajów dóbr podstawowych, 1 rodzajów dóbr luksusowych, dostępu do wody (muszą się znajdować w zasięgu rezerwuaru - nie trzeba budować fontann)
Mała willa, to 1 punkt zamożności
Średnia willa, to 40 punktów zamożności, wymaga 2 budynki: 1 opieka zdrowotna (klinika bądź szpital). Rozrywka 10 punktów
Duża willa, to 60 punktów zamożności, wymaga 3 budynki: higiena (fryzjer bądź łaźnia), religia (1 bóg). Rozrywka 20 punktów
Mała posiadłość (estate), to 100 punktów zamożności, wymaga 1 dobra egzotycznego, 1 budynku: edukacja (szkoła lub biblioteka). Rozrywka 30 punktów
Średnia posiadłość, to 155 punktów zamożności, wymaga +1 dobra egzotycznego, 2 budynki: 1 dodatkowa świątynia, 1 budynek sądowy (forum lub bazylika). Rozrywka 45 punktów
Duża posiadłość, to 220 punktów zamożności, wymaga + 1 dobra egzotycznego, 1 budynek : 1 opieka zdrowotna (musi mieć ten którego nie wybudowaliśmy średniej willi). Rozrywka 60 punktów
Mały pałac (mansion), to 295 punktów zamożności, wymaga + 1 dobra egzotycznego, 2 budynki: 1 higiena (musi mieć ten którego nie wybudowaliśmy dużej willi), 1 dodatkowa świątynia, mury miejskie. Rozrywka 70 punktów
Średni pałac, to 390 punktów zamożności, wymaga + 1 dobra egzotycznego, 1 budynek: edukacja (musi mieć ten którego nie wybudowaliśmy małej posiadłości). Rozrywka 85 punktów
Wielki Pałac, to 500 punktów zamożności, wymaga + 1 dobra egzotycznego, 2 budynki: 1 dodatkowa świątynia, 1 budynek sądowy (musi mieć ten którego nie wybudowaliśmy średniej posiadłości). Rozrywka 100 punktów
Wymagania dotyczące rozrywki - każdy budynek rozrywkowy generuje pewną liczbę punktów:
- Odeon 15
- Teatr 20
- Arena 25
- Koloseum: tylko z trenerem 30, tylko z gladiatorami 15 , z oboma budynkami 45
- Cyrk 10
Zastosowanie:
Patrycjusze w zasadzie są potrzebni do dwóch rzeczy.
Pierwszą są podatki jakie płacą. Przede wszystkim to podatek od nieruchomości - jego wysokość jest ściśle uzależniona od poziomu do jakiego willa patrycjusza ewoluowała. Po drugie - płacą podatki w cenie kupowanych towarów (jak widać starożytni rzymianie znali VAT...). Ten drugi podatek płaca co prawda wszyscy, ale w przypadku patrycjuszy mamy do czynienia ze znacznie większymi zyskami - po prostu konsumują oni droższe dobra - w szczególności dobra egzotyczne zapewniają nienajgorsze przychody
Po drugie domy patrycjuszy są najskuteczniejszym sposobem na podniesienie wskaźnika Zamożności miasta i jak widać z powyższego zestawienia podnoszą ten wskaźnik bardzo wysoko.
Niestety patrycjusze mają też wady. Po konieczne są niemałe inwestycje aby arystokraci w ogóle chcieli zamieszkać w naszym mieście, a zaspokojenie ich oczekiwań to wznoszenie kolejnych budynków. Z tym wiąże się bezpośrednio ogromna ilość ekwitów jakich wymaga dom patrycjusza aby rozwinąć się do poziomu Wielkiego Pałacu (Grand Mansion).
Druga sprawa to konieczność sprowadzania BARDZO kosztownych dóbr egzotycznych, bez których nasza arystokracja nie zainwestuje w swoje wille.
To wszystko powoduje, iż korzystanie z patrycjuszy jako źródła dochodów jest dość uciążliwe. Da się to oczywiście zrobić, ale szczerze mówiąc przy zyskach jakie przynosi dobrze ustawiony przemysł i handel lepiej skoncentrować się na tych ostatnich.
Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie aby po uruchomieniu już wszytkich możliwych szlaków handlowych inwestować w wille. 10 Wielkich Pałaców to zyski z podatków (szczególnie jeśli nieco je podniesiemy) bliskie tym jakie przynosi eksport.