Wprowadzenie | Pojazdy i Dodatki | Battlefield 3 Battlefield 3 poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 3 września 2019
Rola piechoty w Battlefield 3 jest ważna, ale na nic zdałyby się wysiłki nawet jej pułku przeciwko konwojowi pojazdów opancerzonych wroga, dodatkowo wspieranego przez siły powietrzne. Ponadto, mapy w tej grze nie należą do najmniejszych i przemierzanie ich pieszo trwałoby wieki. Pojazdy - lądowe, wodne i powietrzne - są nieodłącznym elementem rozgrywki, więc opanowanie ich obsługi leży w interesie każdego gracza. Czasem jeden efektywnie obsługiwany pojazd na polu walki może zrobić ogromną różnicę.
Na wstępie należy podkreślić jedną rzecz: pojazdy lądowe prowadzi się doskonale za pomocą klawiatury i myszy, jednak nie można powiedzieć tego samego o maszynach latających. Prowadzenie pojazdów latających znacznie różni się od tego, do czego może być przyzwyczajona większość graczy, którzy nigdy nie mieli do czynienia z jakimikolwiek symulatorami lotu. Jednak niezależnie od tego kto siada za sterami śmigłowca czy odrzutowca, prawdziwy joystick czy nawet gamepad wyposażony w dwa analogi (taki jak pad Xbox360) zawsze da graczowi większą swobodę i kontrolę nad maszyną.
Oczywiście nie znaczy to, że pilotowanie za pomocą klawiatury i myszki jest niemożliwe, ale na pewno mało intuicyjne i czasem wręcz niekomfortowe. Wielu graczy daje sobie w ten sposób radę, jednak mając wybór nie zastanawiałbym się nad wyborem analogowego joysticka nawet przez moment. W końcu właśnie do latania ten kontroler został stworzony i tak jak gamepad nigdy nie pobije klawiatury i myszy w grach FPS, tak klawiatura i mysz nigdy nie pobije gamepada/joysticka w symulatorach lotu. To właśnie elementy symulacji lotu odróżniają Battlefield 3 od dziesiątek innych strzelanek sieciowych, a twórcy podeszli do tematu bardzo poważnie, a wszystko wskazuje na to, że w kolejnych aktualizacjach położą na kontrolę joystickiem jeszcze większy nacisk. Jak wspominałem, w przypadku gamepadów wystarczy każdy "klon" padów od Xbox360 lub PS3, czyli taki który posiada dwa analogi, krzyżyk kierunkowy i 12 przycisków. Oczywiście domyślne ustawienia w BF 3 zakładają obecność gamepada Xbox360 i w przypadku innego kontrolera trzeba zmienić ustawienia.
Jeśli chodzi o joystick, dający najlepszy komfort i realizm prowadzenia maszyny latającej, musi on posiadać kilka cech: oprócz standardowych osi X i Y (poziom i pion) niezbędna będzie również oś Z (obrót) oraz przepustnica (kontrola mocy silnika). Ilość przycisków nie ma tak dużego znaczenia, ale dla pełnej kontroli musi ich być co najmniej 10 (mniej jeżeli joystick posiada "grzybek" kierunkowy, któremu można przypisać dowolne funkcje).
W BF3 mamy do czynienia z kilkoma rodzajami pojazdów. Prowadzenie każdego z nich różni się, dlatego poniżej postaram się wyjaśnić zagadnienia związane z prowadzeniem/pilotażem każdego z nich na tyle, aby nawet kompletny laik wiedział jak ma się zachować za sterami. Oczywiście, to tylko część teoretyczna i nawet najlepszy opis nie zastąpi praktyki. Zachęcam do trenowania i eksperymentowania z pojazdami tak często, jak to tylko możliwe. Dobry gracz powinien czuć się w miarę swobodnie w każdym pojeździe - w końcu nigdy nie wiadomo jak rozwinie się sytuacja na polu bitwy.
Uszkodzenia pojazdów podzielone są na dwa etapy: unieruchomienie i zniszczenie. Kiedy pojazd zostaje unieruchomiony można go naprawić lub zregenerować. Oczywiście unieruchomiony pojazd jest prawie niezdolny do poruszania się, a zatem ciężko uciec nim z pola walki w celu schronienia się za przeszkodą. Unieruchomione pojazdy lądowe poruszają się z ledwie spacerową prędkością, natomiast unieruchomione maszyny latające jest ekstremalnie trudno pilotować, jednak umiejętny pilot sprowadzi maszynę na ziemię.
Regeneracja stanu technicznego pojazdu odbywa się tak samo jak w przypadku regeneracji zdrowia gracza. Jednak aby nie było zbyt pięknie jest od tej zasady odstępstwo, a mianowicie pożar silnika. W przedziale 36-100% stan techniczny pojazdu ulega zregenerowaniu. Kiedy stan techniczny osiągnie 35% lub mniej nie ma już mowy o regeneracji - co więcej, pożar powoli dokonuje jeszcze większych uszkodzeń, aż w końcu maszyna ulega zniszczeniu. W takiej sytuacji pozostaje już tylko naprawa pojazdu lub jego opuszczenie. Pożar jest kłopotliwy zwłaszcza w maszynach latających, które w celu naprawy należy najpierw sprowadzić na ziemię (zakładając, że pilot nie posiada gadżetu Gaśnica). Jedynym wyjątkiem są helikoptery zwiadowcze i transportowe, które można naprawiać w locie, pod warunkiem że jednym z pasażerów jest technik wyposażony w palnik.
Jeżeli wrogowi uda się namierzyć naszą maszynę za pomocą broni naprowadzanych termicznie/laserowo, nigdy nie należy od razu wystrzeliwać flar. Jest to podstawowy błąd początkujących graczy, który zawsze kosztuje ich utratę maszyny i/lub życia. Przed wystrzeleniem flar należy poczekać, aż gracz usłyszy bardzo szybkie pikanie o wysokiej tonacji (pikanie o niskiej tonacji oznacza namierzanie) - oznacza to, że wroga rakieta została odpalona. Dopiero wtedy jest dobry moment na wystrzelenie flar. Tylko w ten sposób można mieć pewność, że rakieta rzeczywiście zostanie zmylona. Przedwczesne wystrzelenie flar zaowocuje jedynie chwilową utratą przez wroga namierzonego celu. Trzeba jednak pamiętać, że rakiety zawsze przeładowują się szybciej niż flary.