Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Gothic Publicystyka

Publicystyka 4 października 2020, 11:30

autor: Karol Laska

Niezapomniany dubbing. Pomysły z Gothica, których nie ma w nowych grach

Spis treści

Niezapomniany dubbing

W pamięć zapadły między innymi nieźle odegrane scenki ataków personalnych Bezimiennego. Zdjęcie wcale niezwiązane.

Duma narodowa

Na koniec odejdźmy trochę od kwestii czysto designerskich, zwracając uwagę na czynnik mający chyba największy wpływ na tak wspaniałe przyjęcie Gothica w kraju nad Wisłą. Mowa oczywiście o pamiętnym dubbingu. Dubbingu nie do końca idealnym, a często dość kanciastym i nietrafionym, no bo przecież tak to niestety wygląda, że ludzie, którzy użyczają swoich głosów w grach komputerowych, mają po prostu jak najstaranniej odczytać widniejące na kartce dialogi, często bez znajomości kontekstu. Nie ma tu tak dobrze jak w animacjach zmuszających aktorów do zgrania swoich kwestii z tak zwanymi „kłapami” na ekranie.

Mimo to dubbing w Gothicu zajmuje zaszczytne miejsce w zbiorowej świadomości naszego społeczeństwa – znajduje się gdzieś pomiędzy niezapomnianym smakiem babcinych pierogów a datą odzyskania niepodległości przez Polskę. Przyczyn tego sukcesu należy według mnie szukać w gatunkowości gry oraz w czasach, w jakich ta powstała. Otrzymaliśmy bowiem w pełni spolonizowane RPG akcji, i to na początku XXI wieku. Umówmy się – to nie jest norma.

Zostało jeszcze 61% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie

Karol Laska

Karol Laska

Swoją żurnalistyczną przygodę rozpoczął na osobistym blogu, którego nazwy już nie warto przytaczać. Następnie interpretował irańskie dramaty i Jokera, pisząc dla świętej pamięci Fali Kina. Dziennikarskie kompetencje uzasadnia ukończeniem filmoznawstwa na UJ, ale pracę dyplomową napisał stricte groznawczą. W GOL-u działa od marca 2020 roku, na początku skrobał na potęgę o kinematografii, następnie wbił do newsroomu, a w pewnym momencie stał się człowiekiem od wszystkiego. Aktualnie redaguje i tworzy treści w dziale publicystyki. Od lat męczy najdziwniejsze „indyki” i ogląda arthouse’owe filmy – ubóstwia surrealizm i postmodernizm. Docenia siłę absurdu. Pewnie dlatego zdecydował się przez 2 lata biegać na B-klasowych boiskach jako sędzia piłkarski (z marnym skutkiem). Przesadnie filozofuje, więc uważajcie na jego teksty.

więcej

Gothic

Gothic

"Chcemy opowiadać mroczne historie z dużą dozą wolności" - rozmawiamy z twórcami Gothica i Elexa, Björnem i Jennifer Pankratz

"Gothic stał się częścią naszego życia" - powiedział Björn Pankratz, gdy spotkałem się z nim i jego żoną Jennifer. Rozmawialiśmy o tym, dlaczego Polacy i Niemcy pokochali tę kultową serię oraz jakie gry będzie tworzyć nowe Pithead Studio - i nie tylko.

6 sekretów z Gothica, o których mogliście nie mieć pojęcia
6 sekretów z Gothica, o których mogliście nie mieć pojęcia

Mimo ponad dwóch dekad na karku, pierwszy i drugi Gothic wciąż potrafią skrywać tajemnice – nierzadko tam, gdzie gracze przestali ich szukać. Oto sześć ciekawych sekretów Gothica, których możecie nie znać.

Jestem zachwycony Kronikami Myrtany. Fani Gothica radujcie się!
Jestem zachwycony Kronikami Myrtany. Fani Gothica radujcie się!

Chyba już wiem, czemu studio Piranha Bytes nie wydało Elexa 2 w 2021 roku. Twórcy Gothica musieli się dowiedzieć, że ich konkurentem do drewnianego tronu byłyby Kroniki Myrtany – darmowy mod będący esencją ich kultowych gier.