Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 22 grudnia 2013, 00:01

Grand Torture Simulator V. Największe kontrowersje 2013 roku - które afery zapadły nam w pamięć?

Spis treści

Grand Torture Simulator V

Seria GTA wywołała już tyle afer, że większe wrażenie zrobiłby chyba ich brak z okazji premiery kolejnej odsłony. Może następnym razem, bo „piątka” z tradycją nie zerwała. Oberwało się mianowicie fragmentowi jednej z misji, w którym na zlecenie wirtualnego odpowiednika FBI jako Trevor przesłuchujemy i torturujemy ofiarę.

Scena jest rzeczywiście brutalna i sugestywna – w trakcie niej za pomocą obcęgów wyrywamy dręczonemu nieszczęśnikowi zęby, razimy go prądem z przenośnego akumulatora, a gdy zaczyna konać, przywracamy do życia zastrzykiem adrenaliny prosto w serce. Na dodatek nasz cel zdaje się być niewinny i chętny do udzielenia informacji – mimo to na rozkaz zleceniodawcy znęcamy się nad nim i zadajemy dość oczywiste pytania. Całość jest niesmaczna, brutalna i bezcelowa – komentarz twórców na temat bezsensowności tego typu przesłuchań.

Kontrowersyjny fragment pozwala na dręczenie ofiary na kilka drastycznych sposobów. - 2013-12-21
Kontrowersyjny fragment pozwala na dręczenie ofiary na kilka drastycznych sposobów.

Nie wszyscy jednak tak ją zrozumieli. Grę zaatakowała między innymi organizacja Freedom from Torture, sprzeciwiając się gloryfikacji przemocy. „Rockstar North przekroczyło granice, zmuszając ludzi do przyjęcia roli oprawcy i dokonywania serii niewyobrażalnych czynów celem odniesienia sukcesu w grze”. Negatywne opinie pojawiły się także wśród dziennikarzy, a niektórzy ze względu na tę jedną scenę zdecydowali się na przyznanie GTAV niższych ocen. Jak zwykle jedynym realnym efektem całej tej sytuacji okazał się szum wokół gry.

Michał Grygorcewicz

Michał Grygorcewicz

W GRYOnline.pl najpierw był współpracownikiem, w 2023 roku został szefem działu Produktów Płatnych, a od 2024 roku zarządza działem sprzedaży. Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Która z wymienionych kontrowersji irytuje najbardziej?

Mikropłatności w płatnych grach
75,3%
Curiosity - dużo hałasu o nic
0,5%
Falstart gry SimCity
2,1%
Pomysły Microsoftu na walkę z używkami
6,3%
Upadek usługi Games for Windows Live
1,4%
Tortury w Grand Theft Auto V
2,2%
Fiasko gier opłacanych na Kickstarterze
1,3%
Afera z Aliens: Colonial Marines
2,4%
Nic nie warte obietnice o nowym silniku w Call of Duty
7,5%
Ouya i inne przypadłości konsol
0,9%
Zobacz inne ankiety