autor: Damian Pawlikowski
Counter-Strike. Mody do Half-Life'a, które zmieniły świat gier
Spis treści
Counter-Strike
- Modyfikacja: 1999
- Pełnoprawna gra: 2000
Chyba nie myśleliście, że moglibyśmy obejść się bez wspomnienia o grze, która dla lwiej większości graczy kojarzy się z najlepszymi czasami młodości, spędzonymi po lekcjach (bądź w ich trakcie) w osiedlowych kafejkach internetowych, gdzie ze spokojem mogliśmy oddać kuksańca sprawiedliwości w ramię kampującego kolegi, który dodatkowo zerkał nam przez ramię gdy obieraliśmy sekretną strategię. Counter-Strike to klasa sama w sobie, stanowiąca dla wielu FPSowych wyjadaczy podręcznikowy przykład perfekcyjnej gry sieciowej (i jeszcze lepszej w sieci lokalnej). Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę, że ich ukochany CS startował w czerwcu 1999 roku jako modyfikacja do pierwszej części Half-Life, za którego odpowiedzialni są uzdolnieni fani podstawki - Minh "Gooseman" Le oraz Jess "Cliffe" Cliffe. Gra wyprzedziła modę na realistyczne shootery, gdyż w tamtych czasach królowały przede wszystkim strzelanki pokroju Unreala, Quake'a, czy Dooma. Po pewnym czasie projekt przedstawiający walkę terrorystów z antyterrorystami ewoluował w samodzielną produkcję, doczekał się kilku wersji (Source oraz Global Offensive), a także stał się platformą turniejową na imprezach e-sportowych. Co więcej, strzelanka doczekała się nawet swoich prywatnych modów, w tym wszystko mówiącego Zombie Mode, piłkarskego Soccer, czy opartego na klasycznym RTS-ie Blizzarda WarCraft III: Reign of Chaos Mode. Cóż, historia lubi zataczać koło.