NieR. Krytykowane, ale lubiane – te gry pokochaliście
Spis treści
NieR
NieR w liczbach:
- Średnia ocen wg Metacritic: 67% (X360) / 68% (PS3)
- Średnia ocen wg GameRankings: 69% (X360) / 70% (PS3)
- Ocena czytelników GRYOnline.pl: 8,2 (X360) / 8,6 (PS3)
- Ocena graczy na Metacritic: 8,3 (X360) / 8,4 (PS3)
W związku ze zbliżającą się premierą gry NieR: Automata warto wspomnieć o jej niedocenionej (przynajmniej przez krytyków) poprzedniczce z 2010 roku. Wprawdzie nie ma tu mowy o jakiejś ocenowej przepaści, ale kiedy jedna strona uważa NieR za tytuł co najwyżej całkiem niezły, a druga wypowiada się o nim niemalże w samych superlatywach, coś jest nie tak, prawda? Dla większości recenzentów był to po prostu slasher z elementami RPG (ewentualnie jRPG akcji), którego potencjał został zmarnowany – w ich oczach ciekawe pomysły nie wystarczyły, by przesłonić liczne niedoróbki w sferze projektu rozgrywki czy warstwy technicznej.
Odmiennie patrzą na tę grę gracze – dla nich to wady bledną w obliczu kreatywności dewelopera. Uznanie budzą nietuzinkowe realia (wyniszczona Ziemia w odległej przyszłości, w której w użyciu są zarówno roboty, jak i magia oraz miecze), dojrzała opowieść z zaskakującymi zwrotami akcji, urzekająca ścieżka dźwiękowa, a także duża różnorodność wyzwań (tradycyjne slasherowe sekwencje przeplatają się tu z etapami platformówkowymi czy strzelankowymi). Niestety, uwielbienie graczy nie wystarczyło, by twórcy utrzymali się na powierzchni – NieR okazało się ostatnim dziełem istniejącego od 2000 roku studia Cavia. Na szczęście opracowanie sequela powierzono fachowcom z zespołu PlatinumGames, na czele których stanął reżyser „jedynki”.