Prawy do lewego... strzelaj kolego!. Jakim cudem ta broń strzela? Grzechy twórców Battlefielda, Call of Duty oraz innych popularnych FPS-ów
Spis treści
Prawy do lewego... strzelaj kolego!
Far Cry 2 – suwadło po złej stronie Kałasznikowa i kuriozum – lewa rączka przeładowania w karabinie powtarzalnym.
Dla deweloperów gracz jest niemal zawsze praworęczny, więc w pierwszoosobowych strzelaninach ciągle stosuje się ten sam schemat. Broń jest po prawej stronie, my obserwujemy jej lewy bok, zwykle pod dość ostrym kątem, a w czasie animacji zmiany magazynka podziwiamy model w pełnej krasie. W rzeczywistości poszczególne strony karabinu różnią się od siebie (czasem znacząco) obecnością dźwigni przeładowania, wyrzutnika łusek, selektora trybu ognia. W niektórych grach jednak, graficy z jakiegoś powodu, pokazują nam jako lewy bok - prawy! Dotyczy to głównie takich tytułów jak Far Cry 2, serii Battlefield: Bad Company 2 oraz popularnego Counter-Strike’a. Co ciekawe - dodatek do Bad Company 2 o nazwie Vietnam oferuje już prawidłowe modele, a w CS-ie możemy ustawić giwerę po lewej stronie. W Global Offensive właściwy widok otrzymamy trzymając broń w prawej ręce, w starszych wersjach – gdy przeniesiemy ją do drugiej. Twórcy po prostu tworzą jedną teksturę i stosują jej lustrzane odbicie.
Jedynym wytłumaczeniem zamiany stron w tak znanych modelach jak M-16, AK-47 jest postawienie na graficzne fajerwerki. Gracz ma obserwować wylatujące łuski, pracujące suwadło, rękę obsługującą dźwignię przeładowania po zmianie magazynka - wszystko to widać lepiej na środku ekranu. Nawet kiedy produkt prezentuje właściwy bok karabinu podczas zmagań – to zwykle zobaczymy błąd w przerywnikach filmowych, gdzie jedna tekstura została użyta na obydwu stronach. Doskonałym przykładem jest tutaj seria Modern Warfare.